Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Min først gris - fra det svenske
#1
Lørdag den 3. oktober var jeg på Vakjakt - tårn på foderplads - i det svenske, lige på grænsen mellem Skåne og Blekinge.

Månefasen var perfekt. Det var vejret så ikke. Storm og regn[xx(]. Jeg havde to muligheder - et tårn i skoven og et tårn på engen. Jeg valgte tårnet i skoven, da det var sted som ejeren troede mest på, og var der hvor der var mest læ for elementerne. Satte mig på plads ved femtiden. Cirka halv ni kom der tre et-årsgrise, men jeg fandt dem ikke i kikkerten før de var væk igen. Blev siddende indtil kl. 12, hvor vinden lagde sig og månen kom helt fri.

Jeg besluttede mig for at prøve engstykket, og jeg gik over mod det andet tårn en lille km væk. Tårnet lå på et smalt engstykke med et læbælte på den ene side og skoven på den anden.

For at komme til tårnet skulle jeg passere hen over en større eng og gennem læbæltet. Med fuld månebelysning var der ikke andet for, end at følge læbæltet hele vejen rundt. Da jeg kom til åbningen i læbæltet, valgte jeg at tænde lyset på kikkerten - var der gris stod de lige på den anden side. Jeg sneg mig frem, og ganske rigtigt stod der en god gris og snadrede i jorden 30 meter væk. Jeg havde ikke mulighed for fast anlæg - Stokken var derhjemme for jeg skulle jo ikke på pürsch[:o)] Og eftersom jeg ikke havde meget mulighed for at bevæge mig uden den opdagede mig, tog jeg en hurtig beslutning og skød fritstående.

Grisen løb ind i skoven, og der skulle jeg ikke efter den[B)] - selv om jeg var sikker på at den havde fået en god kugle. Ringede til ejeren der sendte en schweisshundefører. Han fandt den hurtigt, 100 meter inde i skoven.

Ornen havde fået en perfekt kugle på bladet. 308 Vulcanen havde dog ikke gået igennem, men sad i skindet. Den vejede 103 kg, men havde ift. størrelsen bemærkelsesværdigt små hjørnetænder - men det lever jeg med[Big Grin]

[IMG][Image: Frstegris.jpg][/img]

MVH Troels

Editeret af moderator af hensyn til Mosse 6, hvis briller er ude af focus
MVH Troels
Svar
#2
Hej Troels. Et stort tillykke med grisen [Smile]

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#3
Hej Troels

Også stort tilykke herfra...

Men lige for at komme af med en lidt spydig kommentar (håber du kan tage det[Wink])

Så er du godt nok den første jeg har set der stammer når man skriver [Wink][^] undskyld, ku ikke la vær [Big Grin]

Vh
Morten

@Mosse !Tror du ikke du skulle skifte optiker....
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#4
Hej TRA
Tillykke med grisen
2 hurtige spørgsmål:
Hvilken kaliber og er Vulcanen fabriksladet??
Svar
#5
Uden af vide det vil jeg gætte på at "308" henviser til 308win. Hvis vi antager det mangler vi vel kun at vide om de er hjemmerullede - og så vil jeg også gerne vide hvad vægten var på sådan en vulcan fætter.
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Hej Yeti - jeg var sgu blind Sad
normalt er vægten på Vulcan i 308 180 grains - jeg bruger den selv som hjemmerul, og jeg har altid gennemskud Smile
Svar
#7
Citat:quote:

@Mosse !Tror du ikke du skulle skifte optiker....



Jo faktisk, og det har allerede hjulpet [^]

Vh
Morten
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#8
Tillykke med svinet!

Og tak for en fin historie.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by Jesper1973

Hej Yeti - jeg var sgu blind Sad
normalt er vægten på Vulcan i 308 180 grains - jeg bruger den selv som hjemmerul, og jeg har altid gennemskud Smile



Ja det ser faktisk ud til at de kun fås i 180 gr - så der kan man bare se vi havde alle oplysninger med undtagelse af købe/hjemmerullet
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Jeg skød en helt ordinær fabriksrullet Norma Vulcan, 11,7 grams. - og ja i kaliber .308 win. Havde overvejet at skifte til nosler eller lapua Mega, men kom på det for sent, ift. at skyde ind.

Kuglen ekspandered eksemplarisk, men tog ud over et par ribben ingen større knogler. grisen stod skråt på og kuglen gik gennem maskinrummet,det øverste af maven og endte i skindet ved mellemgulvet. se billedet nedenfor.

Jeg skal ikke gøre mig til ekspert, men jeg fik den tanke, at gennemskud selvfølgeligt er tilstræbelsesværdigt, og en mere langsom ekspansion kunne være nødvendig. På den anden side så ekspanderer Vulcanen lige der hvor der er brug for det. Hjerte/lunge regionen så ud som om, at det var skudt med en golfbold, og al det omliggende væv var porøst - bare en tanke.

[IMG][Image: PA060997.jpg][/img]

MVH Troels
MVH Troels
Svar
#11
Hej Troels

Fine grisen og historie...tillykke om din
"great" jagt...[^][^]
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#12
tillykke med grisen, jeg er næsten ikke misundelig [Big Grin]
Det er da også rigtig sjovt at du nu har kuglen der lagde den ned..

Jeg har selv stadig min 1. gris tilgode, men håber den snart kommer.

Tikka T3 6,5 * 55
Lynx 94 hunter 9,3 * 62
CZ american 17 hmr
Tikka T3 6,5 * 55
Lynx 94 hunter 9,3 * 62
CZ american 17 hmr
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)