Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
8X57jrs - ladning til dobbeltriffel
#1
er netop blevet den lykkelige ejer af en fransk side by side i ovenstående kaliber.

Hvilke erfaringer har I med hensyn til at lade til dobbeltriffel - hvor det ene løb jo påvirker det andet? Hvad er fremgangsmåden for at finde en god ladning? (på 75 meter er spredningen mellem de to løb ca 10 cm på to skud affyret med ca 2 sek imellem..(fabriksammo))

Hvilket die-set skal jeg bruge? Kan 8x57 mauser bruges? kan 8x57jr? Eller skal det være 8x57JRS?

tak hvor enhver hjælp!

MVH kasper

223r, 6,5x55, 6,5x284, 300 wm, 9,3x62
Svar
#2
Hej

Jeg går ud fra at det er en nyere riffel, så du skal investere i et
8 x 57 JRS diesæt med tilhørende hylsterholder. Diesæt fåes også i det oprindelige kaliber 8 x 57 JR.

Find ud af hvilken kuglevægt riflen er reguleret til, det er nok en 12,7 grams kugle. Herefter er det bare at prøve sig frem med 3 - 4 forskellige slags krudt for at finde den ladning, der samler bedst.

Du kan bruge følgende typer krudt Norma 201, 202, Vihtavuori N 135, N 140 og N 540.

Sættedybde kan også varieres.

Egenspredning bør kunne reduceres i forhold til de oplyst 100 mm, du kommer nok ikke under 40 - 50 mm på 100 meter.

God arbejdslyst.

Vh.

cck
cck
Svar
#3
Tak for svar...
Dvs at Die set i 8x57 Jr kan bruges (med en anden hylster holder)?

Hvordan vil du gribe testskydning an...? lade 8 skud skyde med 2 sek mellemrum (eller 4 el 8 el??) eller ville du teste de kolde løb for sig (sidstnævnte giver vel ikke mening??)

hilsen kasper

223r, 6,5x55, 6,5x284, 300 wm, 9,3x62
Svar
#4
Nej et die i 8x57JR vil under kalibrere dine hylstre. Men græd ikke at die set i 8x57JRS er formentlig langt billigere.

Personligt ville jeg ikke bruge meget tid på at lade til en dobbeltriffel. I min dur RWS ladning med Kegelspitz - og derved bliver det. Skal jeg lege med forskellige kugler og genladningsprojekter bliver det i mine bolt-rifler.

D93
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)