Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vores første hjorte
#1
Det hele startede i sommer, jeg var i ungarn med en kolega og arbejde. Vi var langt omkring der nede og en aften skulle vi finde et sted at sove. Vi ringede derfor til vores kontagt der nede og spurgte hvad der var i området. Han sørgede for at vi kunne køre ud til en ældre herre der havde en jagt hytte. det lød som noget vi kunne lide. en time senere stod vi ved en hytte midt i skoven. 5 min senere kommer en 4-hjulstrækker ræsende op af den smalle grusvej og stopper forand os. gutten-arbend lyder det fra den mørke bil og ældre hærre stiger ud. som startede med at undskylde for at han var lettere fuld. nej han var høne fuld. og sprgte da ikke om vi skulle starte med en snaps ? det siger man jo ikke nej til når manden nu er så gæstfri at komme sent om aften og lukke 2 trætte danskere ind.
den ene snaps tog den anden og snakken faldte på jagten på hans revir på 6000+ hektar. Der skulle hvert år afskydes 35 kalve , 30 hinder, 35 hjorte og 140 svin. det var naturligvis mere end han selv kunne klare så lidt over halvdelen blev solgt til betalende kunder. jeg spurgte efter om den dansker eller to kunne komme og jage. og få sekunder efter havde jeg en prisliste i hånden. drømte om hjorte hele natten og tidligt næste morgen ringede jeg til 2 kammerater og spurgte om de ville med. og det ville de. så turen blev bestilt.

tiden nærmede sig og forventningerne steg. planen var at køre til tjekiet fredag til den tidligre omtalte kollegas revir for at jage fra lørdag til mandag og tirsdag starte jagten i ungarn.
ankom sent om aften til tjekkiet og fik en god nats søvn. næste morgen stod den på jagt efter områdes mange muflonger. og de blev da også set men udenfor skudhold. hjemme i hytten igen og så kom der nogen at tænke over. telefonen ringede det var fra ungarn. de var fagtisk allerede klar til os og de næste 2 dage ville være perfekte da det var højbrunst men der efter ville tempraturen stige kraftig og ville få brunsten til at stoppe. hmm der var jo íkke andet at gøre end pakke igen og køre vidre om aften den 19 sep ankom vi til hytten i 25 graders varme
[Image: P1000109.jpg]
en god snaps med ejeren af stedet og lige ind og se hvad der var nedlagt i år og hvilket syn 15 flotte hjorte på 19 dages jagt. gulvet var som bildet viser fyldt med hjortene. der var ikke plads til dem alle på et foto
[Image: P1000114.jpg]

nu galt det om at sove hvis man da kunne forventningerne var nu i top.
næste morgen stod vi op kl 4 efter ca 3 timer før det ville blive lyst. vi mødtes med vores guider og ca. halv 5 gik turen afsted. vi stoppede bilen lige ved by skildtet til en lille by. her skulle vi lige prøve at lytte om der sker noget fortalte guiden. og mon ikke minst 6 hjorte inden for 500 m fortalte han. 2 stk på den ene side af asfaltvejen men i dårlig vind og 4 på den gode side. vi prøver en af dem siger han ind i bilen og ca 500m ned til skov kanten. i et tykt læbelte stod to tårne vi tog det den nærmest skoven. efter en lille time kunne vi ane en hjort i mørket forlade skoven. det vi kun lige kunne se kunne vi dog nemt høre. nej hvor de brølede han gik dog i en anden skov et stykke ude. nok en hjort kom ud noget tettere på men en lille hjort. nu kom en god hjort ud af skoven hvor den første var gået ind. nu kunne jeg lige se ordenligt. god hjort siger guiden vi skal på i det andet tårn. så ned af stigen langsom snigen på bagsiden af læ bæltet men pludseligt stopper guidern og peger på sin næse og så på træerne ved siden af os. næsten som om han kunne lugte noget. og med et lyder et kæmpe brøl under 20 meter fra os. og fortsætter ud over marken. det løb koldt ned af ryggen sikke et chok. nå hen i tårnet og se hvor de nu er !!!! hjorten er på vej til skovs. schise schise siger guiden surt et par gange. men pludseligt ser jeg en hjort komme løbende skråt mod os. jeg skynder mig at skuppe til guiden som siger god for hjorten. men mener den kommer for langt ude her til vi skal hurtigt ned til den anden. i meget hurtig gang op i tårnet og allerede der kommer hjorten. op med riflen og kryds på dyret. han skal stoppe nu hvisker jeg og guiden brøler som en hjort. hjorten stopper på stedet og jeg klemmer kuglen. hjorten springer i vejert og løber til skovs.
nu løber tankerne rundt i hoved. har aldrig skudt hjort og afstanden var godt 200 m. sad kuglen (11,7g oryx) nu ordenligt. en halv time senere ned til skudstedet. nej hvor tiden dog var lang. på stedet var intet at se. ej helder langs den rute hjorten løb. årre nej hvad nu. efter ca 3 kvarter uden at se en dråbe blod råber guiden inde fra den tætte skov han ligger her og han er død. en god kugle måske 10 cm forlangt bag ud. men gennemskud og alting men intet blod. hjemme ved hytten skulle de andre se dyret.
[Image: P1000104.jpg]

nå det var jo jagt for mit vedkommende men de andre havde begge set hjorte men ikke skudt. om aften kom anders hjem med skuffen hængende. han havde skudt til en stor hjort lige i det sidste lys så de ville først hen og se næste morgen. kl 7 kørte vi ud og fandt hjorten der var gået 50 meter. (11,7g vulkan) på vejen hjem ringer christian at han også har fået hjort. 3 pyrsch 3 hjorte

[Image: P1000151.jpg]

anders til venstre og kristian til højre

og bileder får man ikke nok af

[Image: P1000153.jpg]

tirsdag den 22 sep var vi klar til afgang precis den dag hvor vi skulle være kommet og ganske rigtig vi kunne høre på de jægere der kom og jagede mens vi ventede på hjortene blev vejet. at brunsten var stoppet nu pga. varmen godt vi kørte da vi kørte.

tilbage til tjekkiet og jage de her muflonger så masser men det blev kun til en gris.
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#2
260REM

Damn rart og flot hjorte i billeder[:p]....tillykke med din jagttur og fine jagt beretning....[^][^]
Soldt all my guns...I'm entering priesthood..:-))
Svar
#3
Sådan de herre..Super beretning, stort tillykke til jer alle tre

Mvh Skotten

Hunt with passion,not of greediness.


Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)