Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jeg har købt min første riffel
#1
Hej, jeg har lige købt brugt riffel (midland 308w. med nyt Astro 2,5-10X50 sigtekikkert) og alt dette samt 3 æsker jagt patroner, rem, foderal, rensesæt og olie gav jeg 5840,- (ink. tilladelse) og jeg er ikke erfarren jæger, men jeg er sikker på at med den vejledning jeg ar fået fra sælger (Jægeren og lystfiskeren) og venner, at det er et godt gevær. Selv synes jeg det var det bedste af de tilbud der var i både Almas og jægeren.

Hilsen Kenneth Slot

Man kan godt være tyk, og stadig have tyndmave!!!

Flyttet af moderator 001, samtidig er overskriften rettet samt et enslydende indlæg slettet
Kal.12 Baikal - 1 Hare (second kill), og 1 and (third kill)

Kal. 308w Midland - Klar til riffelprøven Big Grin
Svar
#2
Velkommen herhid - og tillykke med din nye riffel!

Mvh

Otterup

[Image: ajbutton.gif]
Svar
#3
Mange tak, nu mangler jeg bare at få tilladelsen tilsendt og så er det ellers ud og indsykde riflen, glæder mig som et lille barn på juleaften Big Grin.

Man kan godt være tyk, og stadig have tyndmave!!!
Kal.12 Baikal - 1 Hare (second kill), og 1 and (third kill)

Kal. 308w Midland - Klar til riffelprøven Big Grin
Svar
#4
tillykke med riflen Smile den bliver du sikkert rigtig glad for.
et lille godt råd fra mig vil være at købe noget spidskarp til at lave den grove indskydning, samt til træning. det bliver hurtigt dyrt med jagtammo.

ellers vil jeg bare sige knæk og bræk

Tikka T3 6,5 * 55
Lynx 94 hunter 9,3 * 62
CZ american 17 hmr
Tikka T3 6,5 * 55
Lynx 94 hunter 9,3 * 62
CZ american 17 hmr
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by F L

tillykke med riflen Smile den bliver du sikkert rigtig glad for.
et lille godt råd fra mig vil være at købe noget spidskarp til at lave den grove indskydning, samt til træning. det bliver hurtigt dyrt med jagtammo.


Ja det er rigtigt at jagtammo er væsentligt dyrere.

Køb Norma Match i .308. De fås ved www.korsholm.dk og koster kun 5,- pr. stk.

Hold dig fra militærets overskudsammunition til 2-3 kr. pr skud!

Mvh

Otterup

[Image: ajbutton.gif]
Svar
#6
men jeg får den indskudt med jagtammo og jeg ser ingen grund til at bruge overskyden army-ammo, da jeg kun stoler på det de har i butikkerne mht. ammo.

- Nogle der har hørt om mit sigte??

Man kan godt være tyk, og stadig have tyndmave!!!
Kal.12 Baikal - 1 Hare (second kill), og 1 and (third kill)

Kal. 308w Midland - Klar til riffelprøven Big Grin
Svar
#7
Det er en bambus kikkert ! Ahemmm.

En Astro sigtekikkert som din må ikke koste over 895 kr. Da man må påregne at pris og kvalitet i et vist omfang følges ad, så kan man nok godt tillade sig at sige, at du ikke må have alt for høje forhåbninger til den kikkert.

Men du skal også skyde en hel masse skud på banen, så der er vel grænser for hvor galt det kan gå.

Jeg er ikke mærkefanatiker angående kikkerter, men jeg har dog erfaret, at man i længden bliver mest tilfreds med noget som er en hel del bedre.

Der er en voldsom trend i gang hvor alle skal have kikkerter med belyst sigtemiddel. Det betyder at markedet er ved at flyde over af billige brugte kvalitetskikkerter uden denne feature, så i dit sted ville jeg skifte kikkerten til en brugt af et bedre mærke.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#8
jamen jeg er virkelig newb, så ville egentlig bare høre om erfarringer med denne kikkert.

Man kan godt være tyk, og stadig have tyndmave!!!
Kal.12 Baikal - 1 Hare (second kill), og 1 and (third kill)

Kal. 308w Midland - Klar til riffelprøven Big Grin
Svar
#9
@ Otterup

Og hvad er der så lige der gør AMA ikke kan bruges til træning, vis riflen er kammeret til det, vel og mærke...???
Vis det presision, så lever det fuldt lige så godt op til alt det andet bilig ammo man kan købe.

Mvh Skotten

Hunt with passion,not of greediness.


Svar
#10
vedr. Kikkert. Du kan være heldig med en billig kikkert, og få en der holder til ALT, ligesom du kan være uheldig, og få en topmodel, der går i stykker efter et par skud... (Chancen for begge dele er nok ca. lige stor)

Den allerstørste forskel på billige og dyre IMO, er at udover den optiske kvalitet, at kvalitetskontrollen er MEGET bedre på de dyre, de billigste testes nok slet ikke...

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by skotten

@ Otterup

Og hvad er der så lige der gør AMA ikke kan bruges til træning, vis riflen er kammeret til det, vel og mærke...???
Vis det presision, så lever det fuldt lige så godt op til alt det andet bilig ammo man kan købe.



Hvad er billig ammo?

Hvis man sammenligner med de nævnte Norma Match til en femmer per skrald er AMA da billigere. Er det 2-2,5 kr til forskel? Og er den forskel værd at spare når man træner?

Jeg har skudt med AMA i flere rifler og oplevet spredninger på 5-10 cm, men har også været heldig og haft enkelte smuttere, hvor spredningen var under 5 cm. Min pointe er at jeg mener at man ikke kan stole på AMA.

Som nyjæger må det være afgørende at få opbygget den selvtillid, der ligger til grund for sikre, velovervejede skud, og så mener jeg ikke at det tjener noget formål at se skudhullerne spredes rundt på papiret p.g.a. upræcis ammunition. Det giver unødvendig anledning til at tvivle på egne evner.

Manden hælder 6.000 kr ud af kontoen til et riffelsæt, så burde der også være 1000 kr tilbage til 200 stk Norma Match, der nok skal række til et par ture på riffelbanen.

Jeg startede selv ud med at træne med AMA, da jeg fik riffel for mange år siden, og det har jeg bitterligt fortrudt lige siden!

Mvh

Otterup

[Image: ajbutton.gif]
Svar
#12
@ Otterup.

Nej det er godt nok også meget bilig for de Match, ingen tvivl om det, og nej jeg ville som heller ikke stille op til en skydning der galt noget med AMA.

Men jeg kan nu ikke sig jeg har haft hverken 5 eller 10 cm spredning i nogle af mine 308 med AMA, max 30mm og så kan jeg nu godt bruge det til at træne åndedræt og aftræk med.

Det ligger da på lige højde med S&B, Partisan, Guntex og hvad de nu heder.

Mvh Skotten

Hunt with passion,not of greediness.


Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by skotten

@ Otterup.

Nej det er godt nok også meget bilig for de Match, ingen tvivl om det, og nej jeg ville som heller ikke stille op til en skydning der galt noget med AMA.

Men jeg kan nu ikke sig jeg har haft hverken 5 eller 10 cm spredning i nogle af mine 308 med AMA, max 30mm og så kan jeg nu godt bruge det til at træne åndedræt og aftræk med.

Det ligger da på lige højde med S&B, Partisan, Guntex og hvad de nu heder.



30mm er da ganske udemærket - og i det tilfælde får du valuta for pengene. Desuden lærer man at håndtere rekyle, og lærer også aftræk(kan også indlæres ved tørtræning), så ja, det er ikke altid noget skrammel man får fingrene i. Man skal bare være god nok til at vide ud af om det er en fejl-40, der ligger bag en dårlig skudplacering eller om årsagen skal findes i pakken med de spidsskarpe fra det ukrainske militærs overskudslager[Wink]

Korsholm har en gang imellem de match på tilbud, og da sikrede jeg mig en 400 stykker som jeg desværre har alt for mange tilbage af endnu[B)]

[Image: ajbutton.gif]
Svar
#14
Undskyld, men jeg forstaar simpelthen ikke den tankegang. At kobe noget billigt Ukrainisk militar overskuds ammunition til at trane med. Riffelskydning er nu ikke rumfysik, saa hvorfor ikke skyde med det man jager med, saa skal der ikke stilles om paa kikkerten eller noget som helst. Forskellen i prisen som navnes = med to gode oplevelser istedet for tre daarlige og spild af tid og ulejlighed.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#15
Ja det ville være rart at træne med det samme som man bruger til jagt,problemet er bare tit at jagtammo er væsentligt dyrere,noget af mit jagtammo koster ca 20 kr. pr. skrald,hvor trænings kan fås til 3 til 4 kroner.
MVH
LØVIG
Svar
#16
Stadig. Hvor megen traning kraver det????? Alle, ihvertfald de fleste drenge har skudt med et eller andet, saa overgangen kan ikke vare saa stor. Jeg kunne ihvertfald ikke dromme om at fyre saadant noget l... af i min riffel og ikke have nogen somhelst ide om hvor kuglen lander. Og hvad forventer I ham saa at gaa til prove med??? Dvs mere traning med nyt og andet ammo. Og med den kineser ovenpaa skal han hele tiden skrue og dreje op og ned og til hojre og venstre og det kan den ikke overkomme i langden. It does not make sense!
hogmeister
Hogmeister
Svar
#17
Det Blev sagt AMA, ikke et ord om Ukrainsk, Tjekkisk eller for dan sags skyld noget andet end AMA, dansk fremstillet.

@ hogmister. Det han har trænet med og der er skudt ind med.

Og hvor meget træning det kræver, syndes jeg det antal der dumpe til riffelprøven taler for sig selv

Mvh Skotten

Hunt with passion,not of greediness.


Svar
#18
Jeg laste et eller andet sted Otterup navne ukrainisk militar ammunition og det bed jeg mig fast i som en daarlig ide
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#19
hogmeister: I danmark er det desværre ikke særligt mange unge der under deres opvækst får mulighed for at skyde med hverken luftgevær eller salonriffel.

Luftgevær skal man være 18 for at kunne købe, og salonriffel, der skal du have våbentilladelse og gå til skydning, eller bo langt ude på landet.(Og have forældre der tør lade dig bruge deres våben)

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Jeg laste et eller andet sted Otterup navne ukrainisk militar ammunition og det bed jeg mig fast i som en daarlig ide
Hogmeister



Måske er det ikke Ukrainsk ammunition, der bruges. Men sidste gang jeg købte spidsskarp i en butik til billige penge stammede det fra et eller andet østeuropæisk land.

[Image: ajbutton.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)