Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
skift fra S&B Zenith 2,5-10x56 ill til PM2 3-12x50
#1
Mit spørgsmål er om jeg taber meget i lysgennemstrømning i forhold til zenithen? den skal nemlig også kunne bruges til nat jagt på vildsvin.
hvis nogle herinde har pågældende PM2 hører jeg meget gerne deres erfaringer?

P.S PM'en købes elvfølgelig med belyst kors!
Mvh
CE
Svar
#2
Det kommer nok mest an på din alder - og dermed om du er i stand til at udnytte den lidt større udtrædelsespupil, som den store er i stand til at give.
Det kommer selvfølgelig også an på, hvilken forstørrelse du ønsker at sammenligne på.
Der er mange tråde, som handler om emnet.
Umiddelbart er mit bud, at hvis du er omkring de 50, så ser du ingen forskel, men få den da hjem på prøve før du køber.
Om der specifikt er teknisk forskel på de to, ud over størrelsen, skal jeg ikke udtale mig om.
Til gengæld skal man jo også sortere i svarene fra folk, som har afprøvet begge - for som sagt, så kan man ikke udnytte de store udtrædelsespupiller jo ældre man bliver.
Svar
#3
Det betyder vel blot at du ved den første kan have 7 i udgangspupil ved 8 gange forstørring og ved den anden må gå ned til 7 gange forstørring. Det er altså ikke lys de kommer til at mangle, men muligvis lidt forstørring. Det er dog min oplevelse at 6x42 rækker til jagt ved foderpladser, så kør du bare videre med dit skift.
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)