Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Registrering
#1
En kollega af mig kom d.d. hen til mig og forklarede, at han havde en kammerat, der iøvrigt har jagttegn, for nylig havde arvet en gammel SMLE 1918 Enfield riffel.

Han ville nu vide om det kunne lade sig gøre at få den registreret, når den ikke har været det før.

Jeg ville høre om der var nogle der havde erfaring med hint i disse tider ?

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#2
Hvis den ikke har været registreret før, så er den svær at få ind i systemet under normale omstændigheder.

Arvingerne har naturligvis et problem, hvis de finder et uregistreret våben i boet efter en afdød.

Der er dog den undtagelse, som gør at arvinger i en kort periode under gennemgangen af boet, kan kontakte politiet og straffrit få arrangeret en løsning.

Den undtagelse er lavet, så hele familien ikke ryger i spjældet.... for noget som den afdøde har gjort, altså hvis den afdøde havde erhvervet sig et uregistreret våben.!

Så bed ham om at tage kontakt til politiet, og forhøre sig om mulighederne - forelæg alle info, såsom at han har jagttegn, våbnet er dukket op i boet, familien er indeforstået med at han overtaget våbnet m.v.

Det er muligt han lige skal bruge et bevis fra den der bestyrer boet - som lige nævner ham som arvtager på det pågældende våben, altså at det lige bliver stadfæstet at våbnet dukker op i gennemgangen af boet.
Det er dog ikke noget som umiddelbart vil hænge ham op som eneansvarlig... for den der brød loven, var jo den afdøde.

Hvilken paragraf det lige er, ved jeg ikke - men jeg ved at tidligere uregistrerede våben før er blevet registrerede til en jagttegnsberettiget arvtager eller arvinger som måske kan overtage våbnet på samlertilladelse hvis våbnet kan gå på sådan et - og dét uden de store armbevægelser.

Men første skridt er nervepirrende... men det ER altså en tur på stationen og forelægge dem situationen, med ønsket om at få våbnet registreret.
Evt forelægge et underskrevet brev fra bestyreren af boet (eller familien, hvis han selv er bestyrer af boet)

Det er muligt våbnet bliver prøveskudt eller tilbageholdt i en periode for test på om det har været brugt til noget skidt.

Men det er noget med at det kun er en begrænset periode i forbindelse med opgørelsen af boet.!!!
Så vent endelig ikke for længe.

Sidste frit lejde indeholdt en mulighed for at få tidligere uregistrerede våben... indregistreret.

Men det er ikke en god løsning at vente på dette, idet ingen ved om den praksis vil blive taget med som en del af næste frit lejde aktion og man vil så også være i besiddelse af et ulovligt våben, med dertil følgende 1 år med stivede gardiner.

Så tag endelig ikke dén mulighed.!

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#3
Årh... og hvis politiet ønsker at beholde våbnet for test - så få ham til at bede om en kvittering på våbnet.!!!

Der SKULLE ikke være noget i vejen for at det bliver registreret - og som sagt, kender jeg et enkelt fortilfælde på dette.
Det er dog muligt det kan falde begge veje - men arvingerne burde gå straffri under alle omstændigheder.

Hvis han tager våbnet med på stationen, så bør det naturligvis være godt emballeret - adskilt m.v.

Og det hjælper hvis han begår sig som han ville med sine egne våben.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#4
Jeg har masser af kunder, der kommet med samme spørgsmål og har der for haft undersøgt det.

Normalt vurder politiet (ved ikke om du kender dem [Wink] )flg.:

Findes et våben i et dødsbo under oprydning, så er der stor chance for at kunne få det registreret.

Finder man et våben under oprydning på loftet, hos f.eks. sin gamle bedstemor (hvor bedstefaren har været død i en årrække), så er det ikke muligt at få det registreret.
Det pga. det skulle have været afleveret før fritvåbenlejden. Det gælder også selvom ens bedstemor ikke aner hvad fritvåbenlejde.

Arver man et våben efter et dødsfald, så burde der være gode chancer for at kunne få registreret våbnet, hvis personen er berigtiget til at have våben.

Er du i tvivl om ovenstående, så ringer du bare.

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#5
Du skriver det er for nylig. Hvis "for nylig" er mindre end en måned er der ingen problemer.

Her er reglerne fra våbenbekendtgørelsen:
Citat:quote:

Våben og ammunition mv. i dødsboer og konkursboer

§ 34. Våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, kan uden særskilt tilladelse besiddes af arvingerne, den som varetager boet på arvingernes vegne eller kurator i indtil 4 uger efter dødsfaldet eller konkursdekretets afsigelse.

Stk. 2. Inden udløbet af den i stk. 1 fastsatte frist skal der til politimesteren (politidirektøren) indgives ansøgning om tilladelse, jf. § 2, eller ske afhændelse.

Stk. 3. Politimesteren (politidirektøren) kan bestemme, at våben og ammunition mv., som indgår i et dødsbo eller et konkursbo, skal deponeres hos politiet eller en anden myndighed.

Stk. 4. Politimesteren (politidirektøren) kan under særlige omstændigheder fastsætte en længere frist end anført i stk. 1.


Så det er som Happy siger: Ned på politistationen i en fart, tag riflen med (i et foderal, eller ihvertfald indsvøbt i et tæppe) og forklar dem situationen. I bedste fald giver de kammeraten en riffeltilladelse med det samme, og han kan tage riflen med derfra. De kan også vælge at beholde den mens de behandler ansøgningen om tilladelse, det vil typisk ske, hvis kammeraten ikke har haft riffeltilladelse før.

Endelig kan det i værste fald gå sådan, at politiet beholder riflen til destruktion, og ikke vil udstede tilladelse til den. Det er jo ærgerligt, men hvis han bare vælger at beholde riflen uden papirer, står han til en minimumsstraf på et års ubetinget fængsel, og det er sq. da for surt.

P.S. Det med at pakke riflen ind, er for det første et krav for lovlig transport af våbnet, for det andet fordi det kan være svært at appellere til imødekommenhed hos folk der ligger i flyverskjul og famler efter deres tjenestevåben [Big Grin]. Kammeraten skal også lige gøre sig den ulejlighed at aflade våbnet hvis det er ladt ( det sker, at gamle krigsfund er parate til hurtig udrykning), det giver en rigtig dårlig stemning hvis der går et skud af midt under snakken på politistationen [Big Grin][Big Grin].

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#6
Tak for svar

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)