Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips og Triks til måneskinsjagt på vildsvin ?
#21
Citat:quote:

Originally posted by Just shot

Et syltetøjsglas med låg !!!! Til at pisse i [Smile] Du vil takke mange gange for det råd, netop som man har siddet et par timer og froset, er der så stille grisene begynder at komme og så skal man bare pisse, så man kan ikke tænke på andet [}Smile][}Smile][}Smile]
Jeg ved dog ikke om det gælder Sverige eller kun Tyskland [Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Hilsen Steen



Tak for det gode råd. Jeg er netop hjemkommet fra Sverige og tricket med syltetøjsglasset (jeg konverterede det dog til en plastik juiceflaske) er rigtig godt. Næste gang tror jeg nu nok at jeg tager to med. Turen gav en årsgris der vejede 40 kg. brækket.

Jeg kom ud at sidde i en skurvogn d. 1. januar [B)] klokken ca. 18. Allerede en halv time senere var der råvildt på pladsen og ved 8-tiden hørte jeg grise. Så var pulsen godt oppe men de kom aldrig frem i måneskinnet. Ved 10-tiden kom de tilbage og det var lidt mørkere da der var gang i en let snebyge. Alle 6-8 årsgrise stod i en klump og åd af kornet. En gang imellem blev en af grisene smidt ud af de andre, men kom hurtigt ind i klumpen igen. Hvis jeg skulle skyde, måtte det være når der var en fri og sundede sig i et par sekunder inden den kastede sig ind i kampen igen. Jeg var lige ved et par gange, men der skal godt nok tages en beslutning hurtigt. Endelig var der en der stod stille med siden til. Krydset op ad forbenet og ca. en tredjedel op ad kroppen. Jeg trykkede af og alle grisene løb [V]. Efter nogle minutter, gik jeg ud og kiggede på pladsen og så at der var schweiss. Ikke meget, men sidst jeg skød en gris i lungerne var der intet. Jeg kunne ikke se mere indenfor de første 6-8 meter og jeg ringede efter vores jagtvært med hunden. Han kom efter en halv times tid og han fandt hurtigt mere blod. Sporet fortsatte ind gennem nogle tætte graner, så han satte hunden i line, og vi fulgte efter. Hen af sporet lå der ret store mængder blod og det lovede godt. Grisen lå efter ca. 80 meter men var ikke død. Hunden blev sluppet og grisen fik endnu et skud. Mit skud sad lige under brysthulen, og havde klippet begge forben. Jeg må have rykket det af i skyndingen [xx(]. Grisen havde dog mistet så meget blod at den havde været død indenfor kort tid, hvis vi ikke havde fundet den og skudt igen. Anden aften var grisene på pladsen da jeg kom. Jeg ventede med at gå ud af bilen til de var listet af men de kom ikke tilbage.
Begge aftner var både juiceflasken og muffedissen med håndvarmer i guld værd. Jeg satte også stor pris på soveposetricket.

[Image: Vildsvin_10_web.JPG-for-web-LARGE.jpg]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#22
Naeste gang saa traek op mindt i dyret, saa er der lidt stoerre marginal.
Mvh.

Yeti
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Naeste gang saa traek op mindt i dyret, saa er der lidt stoerre marginal.



Grunden til at jeg ikke gjorde det, er det forholdsvis store område ovenfor lungefeltet, som kan resultere i et tapskud. Jeg mener at have holdt ca. midt i lungefeltet. På rådyr holder jeg midt på.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#24
Du kan sagtens holde midt på grisen. Lungerne fylder forholdsvis meget at brysthulen, og holder du ca midt på vil trykket også påvirke rygsøjlen så den evt går på næsen i skuddet (det er i hvert fald min oplevelse på de svin jeg har skudt)
Svar
#25
Rådyrs lunge er længere end grisens, og hvis du holder midtskibs på råvildt, remmer du lungen.

Hos svin er der mave og lever man træffer, hvis men skyder dem midt på.

Ved leverskud dør de oftest indenfor 100m, men det grisser lidt.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#26
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Rådyrs lunge er længere end grisens, og hvis du holder midtskibs på råvildt, remmer du lungen.

Hos svin er der mave og lever man træffer, hvis men skyder dem midt på.

Ved leverskud dør de oftest indenfor 100m, men det grisser lidt.



Bube, det er i det horisontale plan der bliver snakket midt på. Vertikalt, følger jeg forbenet op eller går en anelse længere bagud.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#27
Ogh ja, vertikalt, horisontalt, skråt op, er det ikke det samme?

Bube ikke forstår. Man kan ikke skrive:"Vertikalt, følger jeg forbenet op eller går en anelse længere bagud.", uden at forvirre mig. "Vertikalt" og "lidt bagud" er ikke på den samme akse.

Så siger du:"Bube, det er i det horisontale plan der bliver snakket midt på.

Det er det jeg siger, midtskibs på en gris er lever. Midtskibs på hjortevildt er stadigvæk lunge, og det hele i det horisontale plan.

[Smile]

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#28
Så tager vi den på et sprog, hvor du er på hjemmebane: Når jeg skriver en tredjedel oppe, mener jeg at jeg følger den palmare del af forbenet distalt fra og bevæger mig op til buglinien. Herfra følger jeg samme linie dorsalt i en længde svarende til en trediedel af længden fra bug til ryg. Når jeg skriver bagud, betyder det at jeg paralelforskyder samme linie i kaudal retning. Nu du forstå? [Wink]

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#29
"Når jeg skriver en tredjedel oppe, mener jeg at jeg følger den palmare del af forbenet distalt fra og bevæger mig op til buglinien."

Du mener vel proksimalt?[Big Grin]

Jeg vidste, at jeg kunne regne med dig, nuu har jeg det.

De skal bare skydes der hvor det gør ondt, og så dør de.Ha!

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#30
Er i to medicin-mænd ved at være færdige.....[?][8D]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#31
Helt færdig, godnat!

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#32
Citat:quote:

Originally posted by Buba

"Når jeg skriver en tredjedel oppe, mener jeg at jeg følger den palmare del af forbenet distalt fra og bevæger mig op til buglinien."

Du mener vel proksimalt?[Big Grin]



Selvfølgelig, undskylder mange gange at jeg kom til at bruge et sprog, der kan forstås af rigtige mennesker, det skal aldrig ske igen. Vi medicinmænd skal selvfølgelig kun tale et sprog der er uforståeligt for alle andre end os selv, så det fremstår som det rene mage når vores patienter en gang imellem bliver raske trods vores behandling [Big Grin].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#33
Ja, det er ren held, at nogen bliver rask af det.

Men ptt. kan lide det, når de hører en snakke sådan tænker de omgående: "Ham der, han har styr på det, prøv lige at høre, han sagde PROKSIMALT"

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#34
Så er det da godt at Ujensen er dyrlæge, ellers havde skriften også været ulæselig[Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#35
Kig engang her:

http://www.jagareforbundet.se/global/Web...skolan.htm
Mvh.

Yeti
Svar
#36
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Kig engang her:

http://www.jagareforbundet.se/global/Web...skolan.htm



Netop derfor vil jeg ikke skyde for højt.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)