Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Allround med NIF
#1
Snakkede med en kammerat den anden dag omkring en ny riffel. Han har en 6,5x55'er pt. men vil skifte den ud pga alder. Så spurgte han så omkring det bedste allround kaliber til jagt i europa - altså fra og med råvildt, bæver og gemse til og med hjort og elg.

De 3 eneste kriterier han opstillede var

Må ikke være 6,5træls, 308 eller 30-06
Man skal stadig kunne få fabriksammo i de fleste jagtbutikker.
Kaliberet skal kunne findes i fabriksrifler

Jeg foreslog selv 270 win, men kom i tvivl om lovligheden til bl.a. gris (skulle efter hvad jeg har hørt være 7 mm i nogle lande) Altså udregner man diameteren skulle den jo ende på 7,0358 mm og burde derfor være lovlig - medmindre man regner med afstanden mellem bommene for så er den kun 6,8 mm hvis jeg husker ret....

En anden mulighed var jo også 7x64, men hvad siger I til det....

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#2
Hej Tackleberry.
jeg synes det er svært at sige hvad en god all round kaliber er,men jeg kunne godt selv finde på en 7x64,den slår hårdt og har en god kuglebane,har i tænkt på kaliber 8x57,ved godt den ikke har så lige en kuglebane,men jeg kender da et par stykker der har brugt 8x57 i Afrika med godt resultat.
MVH
LØVIG
Svar
#3
Med de kriterier - (som jeg for øvrigt synes er en lidt underlig prioritering ) ville jeg bestemt anbefale 270'eren.
Det er da en skøn kaliber - synes jeg!
Skal man så vælge, at tage hans prioritering lidt mere seriøs, så kunne man jo vælge at anbefale 270 WSM.
Svar
#4
Hej.
Uanset hvad han vælger af de foreslåede kalibre er der jo ingen af dem der er specielt billige hvad angår ammo,med henblik på træning med riflen,men i hans tilfælde ville jeg nok vælge riffel med vekselpibe eks.223 og 7x64,jeg kan nu heller ikke forstå hvad han har imod dirty old six,den er da mere allround end 270.
MVH
LØVIG
Svar
#5
Har han for øvrigt fastlagt sig på riflen - det ville vel være trin 1?

Sjov lille konkurrence.
Svar
#6
Hvis man gerne vil have et all-round kaliber, så kan man da ikke udelukke 30-06. Det er jo næsten prototypen på allround Smile

Lader man selv, er der meget få ting den ikke kan vælte.

C
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#7
Hele humlen i det her, er at kammersjukken vil kun have een riffel (underlig idé [Wink]) og måske nok også at hans økonomichef er lidt stram i betrækket angående alt for vilde udgifter til køb af vekselpiber/flere rifler.

Han er ikke hjemmelader, så han bliver nødt til at betale lidt ekstra for krudt, hvilket han også er klar over. Omvendt er han blevet træt af at have noget som alle andre har og har så valgt at lede efter noget lidt anderledes, nu chefen endelig er gået med til skiftet [:I]

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#8
Hej.
Stakkels mand med så hård en økonomichef[Smile]jeg mener så stadig at 7x64 er at rigtig godt bud på en all rounder,men også 270wsm eller 300wsm eller hvad med en 7mm rem mag,men når han nu ikke er hjemmeruller synes jeg du skal gøre dit bedste for at overbevise ham om at han skal have en 30-06,pyt med at andre har den,det må jo bare betyde at det virker[Big Grin]
MVH
LØVIG
Svar
#9
Den situation var jeg også delvist ramt af, men jeg mener egentlig, at jeg fik den afværget med snilde[:p]

Jeg valgte en riffel, hvor man kan skifte pibe på, men i første omgang kun med en!

Så kan man jo altid ved en senere lejlighed komme til at købe en ekstra.

Det gør dog, at man skal passe på ikke at vælge et for all round kaliber - for så er der jo ikke argumenter for at købe endnu en pibe.
Svar
#10
Leo det var da en glimrende idé. For altså der skal ikke herske tvivl om at fx. til elg ville jeg mene at en 9,3'er eller 375 HH et bedre "storvildtsvalg" ligesom fx. en 243'er eller 223'er ville være bedre til bukken, men fx. en 270'er KUNNE bruges til det hele uden at være super perfekt....altså har han en grund til at få nogle flere piber på et senere tidspunkt....det må hende økonomidiktatoren også kunne overbevises om måtte være en fair løsning [Big Grin]

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#11
Han skal da bare købe en ordentlig riffel i kaliber 375 H&H mag. Den er da fin til det hele. Et rådyr skal nok lægge sig ned og dø, og det samme vil bæveren og elgen gøre. Ikke så meget snak der.

Åhja, og så skal han beholde 6,5´eren, ompibe den og skifte kranen ud [Big Grin]

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#12
Skulle jeg omsætte min .308 Win. som, i mine øjne, er en god allround til danske forhold blev det til en .300 Win. Mag. Men det kun for at få lidt fladere kuglebane. Men det vil så give mere rekyle...

Umiddelbart findes der vel ikke noget i EU en .300 Win. Mag. ikke kan klare? Og med den rigtige ammo tilbereder den vel heller ikke et rådyr på stedet? Hvor nem den er, at få ammo til i alle butikker, kan jeg så blive i tvivl om. Men det kan da løses.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#13
Hej.[Smile]
7mm Rem er mit bud, hvis det ikke skal være 30/06.De 2 ligger tæt op ad hinanden og 7mm Rem er tilladt i lande som ikke tillader militær kalibre til jagt.[8D]
7x64 er også et godt bud, men patronpriserne er i 7mm Rem favør, hvis han ikke hjemmelader.[B)]
270 Win er også et bud, men der er vist nogle lande, hvor 7mm er minimum???[|)]
Svar
#14
Hvad med klassikere som 7x57 eller 8x57? 7x57 ville ligge højt på min liste...

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by ultra light
[br270 Win er også et bud, men der er vist nogle lande, hvor 7mm er minimum???[|)]



Den er jeg med på, men hvorfra regner man - mellem bommene eller ???? Regner man med max holder den kravet, men regner man med min. så gør den ikke [?][?]

375, 7x57 eller 8x57 var gode bud, men er 7x57'eren ikke lige det mindste til elg og for langsom til bjergjagt, ligesom jeg umiddelbart ville mene 375'eren ville være (uden at have leget med ballistikprogrammer [:I]) Umiddelbart tænker jeg at 375'eren eller 300 WM'eren ville efterlade fx. en bæver i mere end blot alm. død tilstand. Jeg er lidt på herrens mark her - uden praktiske erfaringer med de pgl. kalibre - så derfor spørger jeg [Wink]

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#16
Ganske sjovt problem Takleberry. Din ven vil undgå " det alle andre har" og samtidig vil han have noget " der kan bruges til det hele". Men det alle andre har, har de netop fordi det kan bruges til det meste, så hans krav er faktisk i modstrid med hinanden.

Jeg synes selv. at jeg har fundet en god løsning på de samme problemer: Jeg har to ens rifler. Den ene i kaliber 308 Win, den anden i kaliber 376 Steyr. Hånden på hjertet, så har jeg ikke haft 376´eren med på jagt endnu. Skal først have fundet en ladning som både er præcis og kort nok til at fungere i magasinet.Så jeg har både en riffel der er lige ud af landevejen, og en der skal arbejdes lidt med.

Jeg nyder udfordringen i at diskutere nyanskaffelser med min kone. Argumentationen for og imod gør mig mere bevidst om, om det er noget jeg vil, eller bare et indfald som jeg egentlig ikke føler noget for. Hvis det er noget jeg vil, accepterer min kone det, Hun har jo giftet sig med "hele pakken". Ikke at dette skal udvikle sig til en samlivsbrevkasse, men jeg tror de fleste kvinder accepterer, at partneren har en passion der godt må koste både tid og penge en gang imellem. Hun accepterer det selvfølgelig ikke uden modstand, men det er kampen værd.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Takleberry råvildt, bæver og gemse til og med hjort og elg.


Jeg har skudt både bæver og råvildt med 7mm Rem Mag med gode resultater. Den er vel nogenlunde optimal til gemse og med en tung premiumkugle er der nok ikke en elg eller en hjort der ikke går ned.
Rævehvalpe er den dog lidt hård ved [:I].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Ganske sjovt problem Takleberry. Din ven vil undgå " det alle andre har" og samtidig vil han have noget " der kan bruges til det hele". Men det alle andre har, har de netop fordi det kan bruges til det meste, så hans krav er faktisk i modstrid med hinanden.



Jamen jeg syntes egentlig også det var lidt sjovt - og selvmodsigende - og derfor smed jeg det også herind. Vi er jo ikke altid lige fornuftsbetonede herinde [:I][Wink]
Inden jeg foreslog 270'eren til ham, var mit bedste bud ellers en 308'er udfra de sædvanlige argumenter for det kaliber.

VTF: Jægerens samlivsbrevkasse [8D] Uden at det netop skal udvikle sig til sådan en, så havde han godt nok jagttegn da hans kone kom ind i billedet, men gik ikke voldsomt op i det. Min egen lommefilosofiske tro er, at hun satsede på at den del af pakken "kunne slibes væk" men istedet udviklede interessen sig.

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)