Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
køb af riffel
#1
Jeg er hoppet ud i det store projekt at købe min første riffel, men er løbet ind i nogle småproblemer.

Jeg er faldet lidt for Remingtons 700 vtr. Har dog hørt noget med at den ikke har svævende pipe, men er dette et stort problem for dens præcision[?]
Hvad ellers er der af fornuftige rifler til omkring 7-9000?
Kan i anbefale én kaliber som kan bruges til både storfugl(tjur og urfugl), vildsvin og evt rådyr? havde lidt tænkt på om det var muligt at bruge 308 og så skyde med fuldkappet på fuglene, men ved ikke om det måske er lidt voldsomt!?[:p]

Venlig Hilsen
Jakob

Alting er hvad man gør det til!
Svar
#2
hej kås og velkommen til.

jeg har selv 2 remington og vil sige der går nogen år med træning før du for brug for mere præcision hvis du overhoved får brug for mere. og får du så brug for det så er remington nem at bygge om på. er der mange der gør her inde.

med hensyn til kaliber syntes jeg 308 er et rigtigt godt valg. stor nok til krondyr og svin også i udlandet hvor der er krag om 7mm mange steder. og så er den billig at købe kugler til.

men husk nu på dette nye område: køb ALDRIG en dyr riffel og billig kikkert. så hellere omvendt

Michael

lønborggård skov service.
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#3
Velkommen til forummet, Jakob.
Først og fremmest skal du vide, at der findes rigtig mange tråde her i forummet, som netop omhandler anbefalinger til nye jægere om køb af den første riffel.
Du finder dem under Search funktionen øverst til højre.

Nu, hvor jeg får mulighed for at være blandt de første der kan påvirke dig, vil jeg straks udnytte situationen. Du skal have en 6,5x55.
Det er en perfekt kaliber til dine behov. Jeg synes, at der er mærkbar mere rekyl i en 308'er og det er der ingen grund til som ny riffelskytte. Desuden har du ikke brug for mere energi end 6,5'eren kan levere, når du ikke skal på storvildtjagt.
Køb gerne en brugt riffel og læg stor vægt på en god kikkert.
De fleste rifler skyder ligeud, men det er ikke alle kikkerter, der ser i samme retning hele tiden!
Svar
#4
Hej Jakob
Velkommen til
Dine overvejelser vidner om at du allerede har sat dig lidt ind i sagerne!
1. Pressure beddede piber (ikke fritliggende piber) behøves ikke at have præcisionsproblemer. Normalt er dette oftest benyttet i plast eller fiberskæfter.
2. 308 går vel til alt. Har ingen erfaring med topfuglejagt.
Men en lille rekylfri kaliber er oftest benyttet!

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#5
Hej folkens, tak for de gode råd[Smile]

Det med billig riffel, dyr kikkert har jeg også fået at vide, men har jo kigget lidt på lidt svnenske hjemmesider og set man kan kan få en vtr for 6300 hvilket hvist nok er okay i forhold til de priser jeg har set der ligger omkring 7500. Det er primært den jeg har kigget på indtil videre.
Nu har jeg ikke den store viden om 6,5x55'eren, er der spark nok i den til svin?

Jakob

Alting er hvad man gør det til!
Svar
#6
Hej.
Du kan sagtens finde en riffel, som udfylder kravene til selv den mest kræsne jæger, hvad angår precission, der er mange tilbud i øjeblikket,lad mig nævne, at remington 700 i de billige modeller, der finder man mange fusere imellem. hvis du køber remington i den billige ende, skal du forlange at prøveskyde den.
ellers er her et par rifler, hvor du får top precission, i din prisklasse.

Tikka T3. har altid skudt godt.

Kongsberg model 93. bliver ikke lavet længere, men har set flere steder hvor de sælger ud af dem, ned til 5999,

jeg vil gerne nævne hvor, men så må du sende mig en PM

who dares wins
who dares wins
Svar
#7
Der er ikke noget, som en 308 kan vælte, som en 6,5'er ikke kan lige så godt!
Med f.eks. en Lapua Mega på 10,1g garanterer jeg for, at grisene vælter på stribe.
Der, hvor min generelle bekymring går med hensyn til nye jægere er, at de ofte bliver rådet til at starte med en for kraftig kaliber. Det vil give unødvendig stor 'respekt' for rekylen - hvorved der ofte vil blive skudt dårligere end, hvis man havde startet med en mindre.
Tro mig - en velplaceret kugle er langt, langt mere vigtig end hvilken vægt og fart den har.
Med hensyn til køb af riffel, så mener jeg nok, at det er 'modigt' at købe sin første i udlandet. Jeg vil råde dig til enten at købe hos en respekteret våbenforretning eller i det mindste i tæt samråd med en erfaren kammerat( og det skal helst ikke være en, som kun selv skyder med 300WM [8D]).
Svar
#8
godt være det lige er mig der har sovet i timen der, PM?[:p]
kan ikke lige finde noget på den kongsberg, så det ville være være super hvis du kunne det!
tikka'en ser faktisk rigtig god ud, er ikke så glad for træskæfterne så en t3 varmint med 6,5x55 ville ikke være noget dårligt bud[Smile]

Alting er hvad man gør det til!
Svar
#9
Hvad ligger sådan en tikka t3 varmint egentlig i? kan ikke finde en pris på den...
er t3'en ellers en seriøs konkurrent til remingtons vtr?

Alting er hvad man gør det til!
Svar
#10
Velkommen til Kås.

En Tikka T3 Varmint vil jeg tro du uden de store problemer vil kunne få for omkring 8K i brugt. Selvom jeg er glad for Remington 700 systemet vil jeg stadig sige at T3'eren i Varmint er en bedre riffel end en 700 VTR. VTR'en har et....hvad skal vi kalde det....ikke helt optimalt skæfte. Det er simpelthen for blødt fortil og du risikerer at rende surt i det fordi den ændrer træfpunkt hele tiden fordi forskæftet rammer piben (alt efter anlægget)
Stod valget mellem de 2 rifler - til samme pris - ville jeg vælge Tikka'en

[Image: Takleberry-1.jpg].

[Image: ajbutton.gif]
Nu med "Harley"-rifler [8D]
Svar
#11
6,5 vs. 308 er også en gammel dyst[Wink]

Jeg startede selv med 308 for snart en del år siden og har nu 6,5 + 3-4 andre kalibre.
Skulle jeg have én riffel til det, du beskriver, ville jeg ubetinget vælge 308. Rekylforskellen er ubetydelig for de fleste og selvom 6,5'eren i de fleste tilfælde kan udrette det samme, er 308'eren altså en tand mere bredspekret.

Min fader - som gennem et langt jægerliv har været omkring de fleste mulige og umulige kalibre - har nu én riffel til alt fra ræv til elg; en 308'er.

Vedr. riffel ville jeg med dit budget kigge efter noget brugt og få en fornuftig optik.

God vind med projektet - du har mange, dejlige og sikkert også frustrerende timer foran dig[Wink]

/bundgaard
Svar
#12
kan mærke det hælder lidt imod tikkaen[Smile]
har også godt hørt det med vtr'ens bløde skæfte, men der er meget delte meninger om betydningen af dette, og 308'eren er helt sikkert en dejlig én, men er bare nervøs for den ville splitte en storfugl ad til uigenkendelighed![Sad]
ville det være muligt at få en t3 varmint, evt. brugt i god kvalitet, samt montage og et ordentlig sikte til omkring 16000 samlet?

Alting er hvad man gør det til!
Svar
#13
@ Kås
Har du fået en mail?
Opret dig i PM-systemet, måske jeg har noget du kan bruge[Wink]

Søren
"Once upon a time in the West"
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by Kås

kan mærke det hælder lidt imod tikkaen[Smile]
ville det være muligt at få en t3 varmint, evt. brugt i god kvalitet, samt montage og et ordentlig sikte til omkring 16000 samlet?

Alting er hvad man gør det til!



Ja det bliver ikke helt galt, en ny T3 Varmint koster vejledende 7995, Optilock montage = 1200(såvidt jeg husker), optik eks. Leupold VX lll .3,5-10x50 illu = vejledende 8499, tilsæt lidt jydsk prutteri og bingo[^], jeg ved ikke om Varminten stadig leveres med 5 skuds magasin, men et ekstra er ingen dum ide, det kan med fordel købes i Sverige, mht montage, der findes billigere, men Optilock er det bedste[^]

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#15
Hej Kås og velkommen til

Jeg har en rustfri T3 Lite i sort plast med en Elite 6500 i optilock montage i flere kaliber til salg hvis det var noget?

Fattigdom - det er en sindstilstand

[center][Image: logo10.png][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#16
Har selv en Tikka T3 Super Varmint i 308 win den skyder fantastisk og der er ingen problemer med blødt forskæfte, og på grund af det tykke løb og derfor lidt højrere vægt vil jeg betegne rekylen som yderst moderat, har skudt med 6,5x55 som gav en større røvfuld, men det er jo sådan at det er forskellig hvordan man føler rekylen fra person til person [Smile]
Og så er der vist noget med at i nogle lande er 7mm mindste lovkrav til øffere.
med en fuldkappet kugle har jeg svært ved at se at en 308 skulle ødelægge nævneværdig mere på en skovfugl end 6,5 men det står fuldstændigt for egen regning da jeg ikke har nogen erfaring med Urfugl og Tjur

Held og lykke med projektet [Wink]

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#17
ja du har nok ret, en fuldkappet burde gå sådan rimelig rent igennem[Smile]
... ellers tak tikka4ever, er ikke så glade for de helt lette rifler. Er rimelig i stand til at bære en lidt tungere riffel på de lange ture, så foretrækker det lidt mere robuste, men ellers mange tak for tilbudet, det er rart der er så mange der er villige til at hjælpe[Big Grin]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by EB_Thy

Har selv en Tikka T3 Super Varmint i 308 win den skyder fantastisk og der er ingen problemer med blødt forskæfte, og på grund af det tykke løb og derfor lidt højrere vægt vil jeg betegne rekylen som yderst moderat, har skudt med 6,5x55 som gav en større røvfuld, men det er jo sådan at det er forskellig hvordan man føler rekylen fra person til person [Smile]
Og så er der vist noget med at i nogle lande er 7mm mindste lovkrav til øffere.
med en fuldkappet kugle har jeg svært ved at se at en 308 skulle ødelægge nævneværdig mere på en skovfugl end 6,5 men det står fuldstændigt for egen regning da jeg ikke har nogen erfaring med Urfugl og Tjur

Held og lykke med projektet [Wink]

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det



det er ikke hvis nok. i ungarn skal det være 7 mm til gris , kron og dådyr

Michael

lønborggård skov service.
Michael

skovarbejder af guds nåde
Svar
#19
Til 16k kan du få et RIGTIG lækkert sæt!!!

Det er lige før jeg vil påstå, at du kan får en Tikka Vamrint med en af de 3 "tunge drenge" på ryggen... Et er vejledende udsalgspris, et andet er hvad det reelt bliver solgt for! Du kunne også vælge at købe optik i england/skotland - der er rigtig mange penge at spare...

Jeg var selv engang den lykkelige ejer af en Tikka Varmint i 6,5x55. Fantastisk skyder, som nok er den jeg kommer tættest på at fotryde, at jeg solgte... Den kan varmt anbefales! Bemærk at i 308W fås den med 20" pibe m. gevind til mundingsbremse/lyddæmper. Det gør den væsentlig mere handy, men også lidt mere levende i skudøjeblikket. ergonomien i varmintskæftet overstiger klart remington i tilsvarende prisklasse.

6,5 eller 308W...hmmm lige nu skyder jeg med 308, men jeg savner en 6,5'er...[Smile]

J.
Svar
#20
For 8.000 kan du få en Schultz & Larsen Classic.
Jeg har både Tikka og Schultz & Larsen i butikken.
Jeg plejer at lade kunden prøve Tikka først og så S & L.
Til dato er der ingen der har valgt Tikka når de først har prøvet en S & L [Smile].

[Image: 6701_m.jpg]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)