Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Professionel strejning/garvning af ræv ?
#1
Hej

Da jeg i går skød min første ræv og i den anledning gerne vil have den strejfet og garvet, ville jeg hører der nogen der kender en i Københavns-området, der kan være behjælpelig med dette?

På forhånd tak.

Mvh/RWF
Svar
#2
Velkommen til VTF, Rune41!

Jeg må desværre skuffe dig. Jeg forhørte mig ang skindgarvning i sommers. Via een af landets førende konservatorer fik jeg et telefonnummer til et garveri på Fyn. Desværre fik jeg dér at vide, at de var landets eneste garveri - og at de skulle lukke uge efter.
Mit bedste bud vil være, at du kontakter en minkfarmer, som måske kan hjælpe dig.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#3
Hej Rune..

Velkommen til[Smile]

Prøv at google "strejfning af ræv". Så kommer der en hel del gode links med både tekst og billeder frem om hvordan man bærer sig ad.

Det er ikke nogen umulig opgave hvis bare man tager det stille og roligt og er omhyggelig med at følge anvisningerne.. Også selvom man er uøvet.... Jeg har selv gjort det på den måde et par gange og du er også velkommen til at kigge forbi mig så vi er to om det.. Men jeg er ikke verdensmester[:I]

Når ræven er strejfet kan du sagtens fryse bælgen ned indtil du har fundet en der kan garve det

Jimmy

[Image: Ozzy001.jpg]
Svar
#4
Velkommen til Rune.
Jamen, det en minkfarmer kan gøre, kan du da meget let selv gøre.
Spræt halen op, skrab fedtet af med bagsiden af en kniv, gnid det eventuelt godt ind i savsmuld og tør den på indersiden i 4 - 6 dage.
Tørriningen kræver ikke specielt meget - bare tør, stuetempereret luft, og altså ikke fugtigt udeluft.
Min far var minkfarmer, og han havde indimellem ræve til flåning fra lokale jægere. Tro mig eller lad være, men det lugter ad helvede til i forhold til minkene!
Det han gjorde de første år ( for ca 40 år siden ) var at tørre hele skindet med en Nilfisk støvsuger, hvor slangen var sat på i 'pusteenden'.
Men som jeg forstår dig, så er det kun halen du vil bruge, så det kræver ikke forceret luft. Du kan eventuelt sprætte den op på undersiden og lægge den på noget fedtsugende pap eller karton.

Ovenstående er jo ikke garvning, men kun tørring. Efter tørringen, kan den holde sig i lang tid, før du behøver at garve, men det skal gøres under alle omstændigheder.
Svar
#5
Mange tak for jeres svar!

En af kammeraterne mener at han kan klarer strejfningen med lukkede øjne, så det vil jeg forlade mig på. [Big Grin]

Og ellers mange tak for tilbud om assistance Jimmy - det var pænt af dig!

Melder tilbage om jeg får et helt skind ud af anstrengelserne eller om jeg må nøjes med halen, når verdensmesteren har være i gang. [Big Grin]

Mvh - Rune
Svar
#6
Husker min jagttegnslærers anekdote om strejfning af ræv..
Det lød ikke så lækkert, så jeg bliver helt ked af at høre det sidste garveri er lukket Sad
Så skal man jo selv igang, når man en gang er mere snu end Mikkel...
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#7
Til jeres info er det sidste garveri i DK ikke lukket - http://www.garvning.dk/. Jeg afleverer mit skind på søndag.

Mvh/Rune
Svar
#8
Hej Rune,ved du noget om hvad det koster
at få gavet et skind hos dem[?]

Mvh Moesgaard
Svar
#9
Hej Moesgaard,

Fik oplyst en pris på 375,- for et ræverskind.
Der er iøvrigt en række tilbud på hjemmesiden ala 4 stk for 1000,- etc.

Håber dette er brugbart.

Mvh/Rune
Svar
#10
Super! Tak,jeg skyder lige nogle flere[Big Grin][Big Grin][Wink]

Mvh Moesgaard
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)