Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Træls søndag
#1
Hej.
Jeg var idag på jagt i vores lokale forening,skønt vejr og god stemning,så alt var i den skønneste orden,lige intil der var 5 minutter tilbage af sidste såt,jeg sad og nød livet da jeg kan høre at der er råvildt på vej,jeg vender mig og ser to lam komme i god fart og ser at de vil passere vejen ca. 10 meter fra mig,jeg stod med tungsten nr 1. så det skulle være iorden,jeg holder til det ene lam og ser at den tegner for skuddet men fortsætter,andet skud sad så nok så nydeligt i en bævreasp,jeg ser så de to lam forsvinde ind i nogle graner og synes jeg kan se at den ene er trebenet,jeg tjekker skudstedet og kan umiddelbart intet se,men så ser jeg desværre en bensplint[V]jeg får ringet efter en sweishund og vi eftersøger over en strækning på ca 3,5km uden at få kontakt med dyret[Sad]vi stopper eftersøgningen da vi kan se at dyret er sprunget over en bæk og fortsat langt op over en pløjemark........på tre ben øv øv[Sad]men det er jo desværre det der sker
MVH
LØVIG
Svar
#2
ja rigtig træls og det sker desværre tit synes jeg.
En ting forstår jeg dog ikke; hvorfor stoppede i fordi i kom til en bæk? - når i selv kunne se sporet på en pløjemark, kunne hunden få et lille hvil og så blive sat på igen efter pløjemarken.

Hvor hård/hurtig hund brugte i? det er helt usædvanligt at et stykke råvildt går 3,5 km uden at være rejst flere gange.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#3
træls oplevelse der endnu en gang bekræftiger, at den stille tryk eller pürchjagt med kugle er at anbefale til råvildt

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#4
Hej.
Umiddeltbart er jeg tilbøjelig til at give dig ret Strom,men der bliver jo også lavet benskud på tryk og purchjagt,vi brugte en rigtig skarp labrador,og ifølge sweishundeføreren er det ikke unaturligt at et ungt dyr flygter langt og længe,han sagde at efter hans overbevisning at hvis det havde været et gammelt dyr ,havde den sandsynligvis sat sig i den første tykning den kom til,og ja vi syntes også det var underligt at vi ingen sårlejer fandt,eftersøgningen blev påbegyndt ca 1,5 time efter påskydning.
MVH
LØVIG
Svar
#5
@ løvig
du har selvfølgelig ret i at anskydninger ikke er forbeholdt haglskud[B)].
umiddelbart tror jeg dog at kugleskudt råvildt er lettere arbejde for sweisshundene.

som er positivt sidespring: sweisshundeførerne på Djursland er rigtig goe til selv at ringe efter en kollega med en frisk hund, hvis sporet er langt, eller hunden af en eller anden grund går død

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#6
Jeg synes, at det er flot, at du fortæller om episoden, Løvig.

Vi bliver alle bedre jægere, ved også at høre om fejltagelserne.
Den 'normale' håndtering er ofte, at påstå, at det var totalt forbiskud på et smaldyr!
Svar
#7
tja, det får en søndag, hvor både emhætten og opvaskemaskinen står af samtidig til at blegne...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Hej.
Ja normalt vil jeg også sige at kugleskud er nemmere at eftersøge,men i dette tilfælde tror jeg ikke der havde været den helt store forskel,både jeg selv og hundeføreren har på fornemmelsen at skuddet er så lavt at det sidder mellem knæet og kloven,han mente ikke at der var hagl i vitale dele,idet at vi ikke overhovedet fandt nogle sårlejer,men men det giver da stof til eftertanke,men igen det gør det jo også når man laver noget bæ med riflen.
MVH
LØVIG
Svar
#9
@ Strøm: fin vink med en vognstang.

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#10
Jeg kom til at anskyde en fasanhøne i lørdags.

Ramte den for bagligt, da jeg ikke fik svinget nok igennem.

Den sejlede ind på naboens stykke og forsvandt.

Er sikker på at den fik det lige så skidt som det nævnte påskudte lam.

Hvor er forskellen[?]

Vi kan alle komme til at anskyde, vil gøre det, lige så længe vi går på jagt ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#11
Som man også kan se hvis man har læst flere af mine indlæg kan der ikke være tvivl om at jeg mener alt vildt skal behandles med respekt,men nu var det altså et lam jeg skød på og ikke en fasan,havde bare en trang til at dele en uheldig oplevelse med andre,men hvis det har stødt dig Claxel må du da meget undskylde,men jeg syntes det var en underlig respons[Sad]
MVH
LØVIG
Svar
#12
Citat:quote:

Claxel Posted - 19/10/2009 : 20:33:47
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg kom til at anskyde en fasanhøne i lørdags.

Ramte den for bagligt, da jeg ikke fik svinget nok igennem.

Den sejlede ind på naboens stykke og forsvandt.

Er sikker på at den fik det lige så skidt som det nævnte påskudte lam.

Hvor er forskellen

Vi kan alle komme til at anskyde, vil gøre det, lige så længe vi går på jagt ...

K&B Clax

Forhåbentlig ingen forskel - I ledte da vel alt hvad i kunne og når den ene hund ikke kunne mere, fik i vel fat i en ny.

Helt ærlig Claxel, hvis man læser dit indlæg direkte kan man kun komme til den konklusion at du er ligeglad med en anskydning: Det var det - videre.

Sådan tror jeg absolut ikke du mener det, så om igen

CP
CP

Trump - makes America a joke. 

.17 HMR - .22 LR - .223 - 6mm.PPC - .243 - .260 - 6,5x55 - 7x57R - .308 -.300 WM -  8x57 - 8x57R - .338LM
"Kryogenbehandling af riffelpiber-det virker"
Svar
#13
@Løvig.

Ups, sorry, du misforstår mig, det var ikke for at træde på dig.

Det var nu mere for at gøre opmæksom på, at det kan forekomme og at jeg i øvrigt ikke mener det er forkert at skyde råvildt med hagl.

Lige gyldig hvor meget man træner, så kan man være uheldig og komme til at anskyde, og det er i øvrigt lige meget om det er med hagl eller med en riffel.

Det er et faktum, hvis ikke man kan kapere det, kan man lige så godt stoppe med at gå på jagt.

Men man kan gøre rigtig meget for at mindske risikoen, ved at træne og evt. reducere skudholdene.

Altså, at lære sine begrænsninger at kende ...

Og ud fra det du skriver har du gjort dit, men blot været uheldig.

Så godt ord igen[:I]



K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#14
Det er ok Clax,jeg synes jo netop at dit indlæg viser at du ikke er ligeglad med vildet[8D]og vi er helt enige om at det jo er hvad som sker når vi går på jagt,har man ikke haft en anskydning vil jeg mene at enten går man ikke særlig meget på jagt,eller også har man en selektiv hukommelse,og ja vi kan selv gøre meget med hensyn til træning afstand osv. med hensyn til træning så burde det være nogenlunde iorden ca 6000 skud om året på flugtskydning de sidste 10 år.
MVH
LØVIG
Svar
#15
Det er godt nok mange omgange. Hvis du kommer på banen i sommerhalvåret, så betyder det, at du gennemsnitlig de sidste 10 år har gået 10 runder på f.eks. skeetbanen hver uge.
Jeg siger ikke, at du ikke gør det, men jeg stiller fandme ikke op i duel med dig!
Svar
#16
Tvivl du bare,min flugtskydnings sæson starter første week-end i januar og slutter sidste week-end i sebtember,ca to gange i ugen og jeg begrænser mig ikke til en bane,jeg kører gerne for at prøve noget nyt,fra marts og til august skyder jeg på hold hvor vi er afsted 1 til 3 gange pr måned,så det bliver til et par skrald,men jeg har også en ekstrem tilgivende økonomiminister[Big Grin]og du kan roligt gå et par runder med mig,hvis det er på en skeet bane det er ikke det jeg lige plejer,jeg skyder primært sporting og 40 duers jagtskydning og for sjov lidt trap,både jægertrap og olympisk men det blir jeg dælme aldrig verdensmester i[Wink]
MVH
LØVIG
Svar
#17
Ja, så ser det faktisk ud til, at du både er bedre gift og bedre skydende end jeg!
Om forladelse for mine tvivl om, at man i den virkelige verden reelt kan få så stort et løbepas.
Svar
#18
Alt forladt Leo,ja jeg er helt sikkert bedre gift end min kone,men som hun siger,hvad gør man ikke for husfredens skyld[Big Grin]jeg får voldsomme abstinenser hvis jeg ikke er afsted med våben i hånd et par gange eller tre i ugen[Wink].
MVH
LØVIG
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)