Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Min første "piftebuk"
#1
[Image: DSC02852.jpg]

Jeg har i år, for første gang, været på Elgpremieren i Sverige. Da jeg var på vej op til det tårn, jeg skulle sidde i, brillierede jeg ved at støde kronvildt, som forsvandt blandt træerne på den klippebakke, der står bag tårnet [B)] Da jeg sad i tårnet, var jeg helt klar over, at mine odds herfra ville være meget afhængige af, i hvor høj grad jeg kunne sidde stille. Jeg var forholdsvis udækket på rygsiden, der vendte mod det bakkede og bevoksede terræn, hvor jeg formodede, at dyrene senere ville komme ud fra.Efter ca. 1 times venten hørte jeg tydeligt et større dyr bevæge sig ned mod skovkanten. Jeg anede ud af øjenkrogen et større dyr på min højre side. Langsomt fik jeg mig drejet og kunne konstatere, at der var tale om en ung dåhjort. Den var i ro og var i færd med at æde af den store mængde af agern, de lå under rækken af egetræer. Hjorten stod med rumpen til mig i en skrå vinkel, jeg ikke var tilfreds med. Efter nogle minutters venten vovede jeg at løfte det højre ben over på den anden side af brættet, jeg sad på for at få en optimal stilling for the kill. Da knæet var løftet, blev jeg spottet af en flok dyr, som stod i hovedhøjde inde på fjeldet [:o)] Jeg kunne høre, at de løb frem og straks fik dåhjortens opmærksomhed. Et splitsekund efter var han væk i underskoven [B)]
De næste minutter følte jeg mig som en klodset pubertetsdreng [:I]
Jeg tændte piben og hældte en varm kop kaffe op. Det hjalp straks, og langsomt sneg optimismen sig igen ind i tårnet [Smile] I den tynde tobakståge anede jeg kort efter et dyr i løb ind fra højre side. Kikkerten afslørede, at der var tale om en buk. I riffelkikkerten kunne jeg konstatere, at der var tale om en fin gaffelbuk. Pludselig standsede bukken i en afstand af ca. 100m. Hans skulle tisse [Big Grin] Det fik han så lov til at gøre sig færdig med. Stadig med korset hvilende på bladet. Da han var færdig slog han over i småløb, og jeg besluttede mig for, for aller første gang overhovedet, endelig at vove at bryde en stilhed med dyr for. Med korset hvilende på bladet gav jeg et kort pift! Jeg kunne se på ham, at han hørte det, men han standsede ikke. Han fik endnu et pift, og denne gang betydeligt højere. Han standsede på stedet og gik næsten samtidig i dørken ramt af en høj bladkugle [Smile]
Den klodsede pubertetsdreng i tårnet blev omgående afløst af en meget tilfreds og lykkelig jæger, der følte at han var rykket et niveau op i sin uddannelse som bukkejæger. For hunnan, hvor var jeg en lykkelig jæger, da jeg nåede ud til ham og kunne beundre den lille men meget smukke opsats [Smile]
I morgen bliver han afleveret sammen med en valnøddeplade. Der er lavet plads til ham over PCén. Her kan han så resten af vinteren tage mig med tilbage til dejlige stunder i det smukke Sverige [Smile]
Walnut
Svar
#2
Tillykke med bukken og den gode oplevelse.....

Fattigdom - det er en sindstilstand

[center][Image: logo10.png][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#3
Tillykke med bukken og tak for en herlig beretning [Smile]

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg][Image: ajbutton.gif]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
#4
Hej Walnut.
Tillykke med bukken,god fortælling[Smile]
MVH
LØVIG
Svar
#5
tilykke med det! og flot comeback[Wink]
Svar
#6
Hej Walnut.
Tillykke med bukken [Smile]
At et pift i det rette øjeblik kan give mange gode skudchancer har jeg også erfaret flere gange, både i Namibia og her i Europa, så det er nok et universelt virkemiddel [Smile]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#7
Tak for kommentarerne [Smile] Jeg er utrolig glad for bukken [Smile] Et rigtigt smukt dyr, der fik mig til at overskride en tærskel. Jeg har ikke tidligere haft brug for at standse en buk, men har ofte hørt fra mere erfarne jægere, hvordan det gøres. Der skal faktisk lidt mod til at bryde stilheden. Jeg har ikke bukke for i massevis, og når så endelig chancen er der, vil jeg nødig selv være skyld i, at jeg ikke kommer til skud. På bukkepremieren i år, i Sverige, sled jeg i det i 3½ dag, og det tætteste jeg kom på buk var, at jeg blev "tørret". Jeg havde hele aftenen haft en rå gående i skovkanten med to store lam. Opmærksomheden overfor dyrene var sløvet, indtil jeg hen over kaffekoppen pludselig syntes, at råen havde ændret kropsfacon! Kikkerten afslørede en meget fin og pænt stor seksender! Han var kommet ubemærket til og havde byttet plads med det ene lam, der var trukket ind i skoven. Inden jeg fik samlet mig sammen, forsvandt han i skoven.
Walnut
Svar
#8
Hej Walnut

Du vil sikkert huske den buk du ikke fik, til den dag du ikke længere kan tygge smør.

Men du har lært at gribe, eller rettere skabe chancen og det er et step up som riffeljæger.

Tillykke med bukken, fin fortælling og fremover holder du nok øje med andet en thermosen.

(Jeg kunne ikke drømme om at tage sådan en thermojoe med, måske en cola til at fjerne krillerhoste med.)[Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#9
Det glaeder mig at hoere at der er bukke i det svenske der kender etiketten. Den jeg skoed i august satte bare farten op da jeg piftede, men jeg sikrede dog at der ikke avles videre paa saadanne uvorne gener.
Mvh.

Yeti
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Det glaeder mig at hoere at der er bukke i det svenske der kender etiketten. Den jeg skoed i august satte bare farten op da jeg piftede, men jeg sikrede dog at der ikke avles videre paa saadanne uvorne gener.



[Big Grin][Big Grin] Godt - sådan nogle uopdragne gadedrenge kan vi ikke have til at rende rundt [Wink][^]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)