Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Accubond ell. Naturalis i 9,3x62
#1
Som nogle måske kan huske fra elgtråden http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...C_ID=17194 havde jeg problemer med gennemskud på tyren med Oryx i 15 gram. Før brugte jeg Mega 18,5 gram med samme usle resultat[xx(]

Nu er det så at jeg har tænkt, at det kunne være en mulighed med Noslers Accubond i 286 grains, alternativt måske Lapua Naturalis.

Er der nogen, der har erfaringer med de 2 kugler - for eller imod.

JA jeg ved det godt, har før udtalt at jeg ikke gider lade bønner længere, men nu kan det squ være nok[}Smile]

Schönauer

[Image: flue.gif]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#2
Hvis du ikke gider lade så er Naturalis da oplagt, den fåes jo fabriksladet. Jeg har svært ved at se Accubond som en fornuftig kugle til elgjagt, i hvert fald som jeg kender det. Accubond er unægteligt designet til længere skudhold end jeg har set muylige på elgjagt.

Men hvor skuffet er det lige man kan tillade sig at være over at 15 grams Oryx ikke giver gennemskud på en voksen elg? Det har da aldrig været meningen fra Normas side. Jeg har da selv oplevet at 286 grains Oryx er blevet i voksne (100kg+) grise. Hvis du gerne vil have gennemskud på elg tror du så ikke 320 grains Oryx i Norma fabriks er valget?

D93
Svar
#3
9.3mm 250gr Spitzer AccuBond®
Part #59756
9.3mm 250gr Spitzer


fåes kun som 250 gr.

Hilsen BB.

Hellere et skud for lidt, end et skud for meget...
Hilsen BB.

Hellere et skud for meget, end et skud for lidt...om nødvendigt
Svar
#4
Hej..
Har skudt 4 stk.vildt med denne super kugle, Nosler accubond 250 gr i år.
3 bukke.De 2 bukke blev ramt på bladet(skud afstand 75m og 100m) og skrå bagud med udgangshul på kant af bagkølle på 3 og 5 cm med meget lidt kød tab,den sidste vinkelret bladkugle (skudafstand 60 m ) 5 cm udgangshul på udgangs side samt en hjort på 135 kg (skud afstand 146 m. høj bladkugle og gennemskud) alle havde en flugt distance på 90 cm og det var ned ad.
Vil ikke anvende andet i fremtiden det funger bare i 9,3 x 62.

Mvh. Sniper2 [Big Grin]
Svar
#5
Jeg tror at begge kugler vil gøre et fint job. Jeg ville dog i dit sted overveje en A-frame. Eller nogle af dem med en hård gevækst på næsen...
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by D93

Men hvor skuffet er det lige man kan tillade sig at være over at 15 grams Oryx ikke giver gennemskud på en voksen elg? Det har da aldrig været meningen fra Normas side. Jeg har da selv oplevet at 286 grains Oryx er blevet i voksne (100kg+) grise. Hvis du gerne vil have gennemskud på elg tror du så ikke 320 grains Oryx i Norma fabriks er valget?

D93



Tjaeh hvor skuffet kan man tillade sig at være[?]

Jeg synes bare det er tanke vækkende at naboposten skød på den samme tyr, fra modsatte side, med en 30-06 med Oryx 180 grains. Han tager et ribben på vejen ind og et på vejen ud, og han har gennemskud. Jeg rammer imellem 2 ribben på vejen ind og kuglen kommer ikke igennem[xx(] 30-06 har immervæk kun ca. 50 mtr mere på udgangs hastigheden, men ikke den samme anslagsenergi.

Schönauer

[Image: flue.gif]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#7
Nu ikke at jeg er specielt vidende omkring projektiler og virkningen af dem. Men at sammenligne en 7,62 mm projektil med en 9,3 mm projektil, er det ikke som at sammenligne æbler og bananer? Jeg ved godt der meget energi og vægt til forskel, men der er også et stort tværsnitsareal til forskel, hvilket jeg tror har mere at sige.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#8
Hej .

Cal.30 180grs SD 0.271 .

9,3 Mega 285grs SD 0,304

9,3 Woodleigh 320grs SD 0,341 .

Jeg ville da tage den tunge Woodleigh , stor sårkanal og igennem skal den nok også komme .

Hilsen A-bolt
Svar
#9
Har p.t. lukket Accubond "ind i varmen" og testet den i kaliber .30 og må sige den gør egentlig jobbet ret godt.
På mindre vildt kan den godt virke lidt heftig hvis man er lidt sippet med kødet[Big Grin]
Skal klart teste den på større vildt, både i 308w og 300wm.
Indtil videre ser det ud som om der gerne må være lidt hastighed på den.
Til elg i 9,3 vil jeg mene den er ret oplagt når den nu er 16,2gram.
Nu er elg ikke det sværeste vildt at slå ihjel.
At man SKAL bruge 320grains kugler er nu lidt en tilsnigelse.
Man kan ikke 100% garantere gennemskud[Wink]

Min anbefaling... "prøv den Accubond"..... vil ikke mene du bliver skuffet.
Selv den gamle 250 grains Ballistic Tip var fænomenal til tungt vildt i 9,3.
En forbandet skam de ikke laver den mere[Sad][Sad][Sad]
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#10
Jeg bruger også denne dejlige kugle (250 Gr accubond) i min 9.3´er, og jeg er meget tilfreds med den.

De erfaringer jeg har er ikke det helt vilde men lidt er der da...

Sakset fra en tidligere tråd hvor kuglen også blev diskuteret.

Nr 1. var en 2 års Elg "tyr" på godt 300 Kg, skudt på 130 Meter vinkelret på bladet ind mellem 2 ribben, altså ingen knogle træf på indgangs siden, den lavede et pænt hul i både Hjerte og lunger og på udgangs siden var der et hul på størrelse med en Femmer, dog var blodudtrækninger i ca. ø 10 cm under skindet.
Flugtstrækning 80 meter.

Nr 2. Var en Då kalv 25 kg. brækket vægt, skudt på 40 Meter skråt forfra, ind i venstre skulder, tværs gennen skulderknogle, gennem maskin rummet og ud lige under udstødningen, alt inden i var grød men meget begrænset skade i kødet, det gav måske 1-2 kg mindre i posen.
Den lå på stedet, kun halen bevægede sig.

Nr 3. Var en Rå skudt vinkelret på bladet på 130-140 Meter, lunger og toppen af hjertet var gennemskudt, indgangs hul ø10 mm udgangs hul ø50-60 mm, der blev ramt ribben i begge sider, slaget i begge sider blev kasseret pga. blodudtrækninger.
Flugtstrækning 4 meter, lavede kun en forlæns koldbøtte, så kom den ikke længere.

derefter har jeg yderlige skudt 3 stykker vildt med denne kugle.

Nr 4. En Ræv skudt på 20 Meter, den var død på stedet og havde et ø 2 cm hul tværs igennem motorrummet.

Nr 5.
En Då skudt på 90 Meter, lidt skråt ind bagfra, gennem lunger, hjerte og forbens knoglen på udgangssiden, det så lidt voldsomt ud inden den blev flået,(den var lidt ledløs i forbenet) men igen kun 2-3 Kg mindre kød i posen. den lå på skudsstedet.

Nr 6. Et lille forkommet bukke lam på 140-160 Meter, skudt lige på pladet, tegnede for en hjerte kugle idet den sprang lige op i luften, men den blev liggende på maven med oprejst hovede, den havde nok været død i løbet af få sekunder, men den fik alligevel en hurtig bladkugle mere for barmhjertighedens skyld [V].
Men her var det en lidt voldsom oplevelse, for efter ganske få minutter kom der 2 hunde fra drevet og begyndte at flå og ruske i den, så da jeg endelig kunne komme over til dyret var det totalt tømt for involde... om det er kuglerne eller hundene der har gjort det ved jeg ikke, men selv på et så lille stykke vildt var der ø4-5 Cm udgangshuller, men der var ikke andet spild af kød en at begge slag blev kasseret.

Så jeg kan kun anbefale denne kugle, den virker bare, og i min riffel er den samskydende med Norma Jaktmatch og mine hjemme rullede 250 Gr Barnes TSX´ere.

Vh
Morten
Vh
Morten

Jeg lider ikke af sindssyge... Jeg nyder det faktisk.
Svar
#11
@Schönauer: Jeg er helt enig med Ugelvig at du ikke kan sammenligne projektiler på den måde. Du skal derfor også være varsom med at gå efter Accubond fordi GT siger at den dur i .308", jeg kan også fortælle at den dur til 6,5mm - men det ændre ikke forholdende hvor under du jager elg.

Ud over at der er ballistiske forskelle på Oryx 180 grains .308" og 232 grains .366", så er der helt sikkert også design forskelle. i .308" er kuglen tænk som en allround kugle til den almindelige europæiske jæger. 232 grains Oryx i 9,3mm er jo udtænkt som en udpræget hundefører kugle, det vil sige en kugle som ikke skal give gennemskud.

Det er jo ikke for sjov at de har lavet to andre vægte...

D93
Svar
#12
Accubond VIL være særdeles egnet til elg i sverige, hverken mere eller mindre.

Med en 250 grains kugle i 9,3 har du en fantastisk kombination.
Om den skulle have vejet et gram mere er vel mere af akademisk interesse[?]

Erfaringsmæssigt her jeg skudt en del vildsvin og lidt kronvildt med forgængen for Accubonden (Ballistic Tip).

Begge kugler er deciderede jagtkugler der i deres egenskab fra og med kaliber .323 har en ca dobbelt så tyk kappe i den bageste del.

De få BT´ere jeg har fundet har været svampet helt perfekt op.

Accubonden er i min optik mindst lige så god som Oryx plus den burde være en kende billigere (ihvertfald engros) samt at den er langt bedre ballistisk, hvilket ikke er helt uvæsentligt hvis patronen skal bruges allround.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
@GT - det siger jeg da heller ikke, at den er dårlig, men prøv lige at se præmisserne for dig her!

Af en eller anden grund gør Schönauer opmærksom på, at han egentlig ikke gider at lade, hvis han kan blive fri. Han efterlyser en kugle som giver en større sandsynlighed for gennemskud på voksen elg. Han har ikke været tilfreds med Mega og 232 grains Oryx.

Jeg er ikke ekspert i elgjagt, men jeg har aldrig siddet på et svensk elgpass, hvor jeg kunne skyde længere end 60-70 meter, derfor synes jeg måske ikke lige at man nødvendigvis skal gå efter aerodynamiske kugler, når der er andre alternativer der faktik opfylder de opstillede krav bedre.

Skulle Schönauer afsted til Namibia, ville jeg da klart sige Accubond - men det er ikke det spørgsmålet gik på!

Angående kuglevægt - jeg prøver faktisk bare at opsummere på egne og andre erfaringer i relation til praktisk jagt. Eks. er der en her inde som sværger til 200 grains Partition i .300 win mag, selv om langt de fleste nok ville vælge 180 grains i det kaliber[:X].

D93
Svar
#14
Nu foreslår manden selv Accubond, derfor....[Wink]

MEN, jeg vil give mig så meget at hvis det absolut SKAL være en fabrikspatron så tag dog en Swift A-Frame hvis kanonen ellers kan skyde med den.

Jeg mener stadig at du er dækket bedre ind til universaljagt med f.eks Accubonden.

At vælge en patron der begrænser sig, som du angiver, til specifikt elg på 60-70m er i min optik at låse sig unødigt, just my 50 cent of worth[B)]

Det skulle nu heller ikke undre mig om Norma på et tidspunkt kom med den færdigladet

Og JA, en 200 grains kugle i 300win har bare så mange åbenlyse fordele frem for den 180 grains[Wink]
Skyd 100 stykker vildt og se selv[Big Grin]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#15
@D93

Den aktuelle tyr blev skudt på 150 m. men normalen er under 100m.
Vi har faktisk adskillige pas hvor det er muligt at skyde på 200m. plus.

Nu vil jeg pinedød helst have gennemskud i tilfælde af et halv dårligt skud og en evt. eftersøgning. Derfor har jeg det lidt svært med at skidtet bliver inde i motorrummet[}Smile] så konsekvent som det er tilfældet for mig.

Men det ender nok med at jeg pakker ladeudstyret ud af kasserne og går igang med at lade lidt forskelligt, men det bliver nok mest Accubond jeg hælder til. GT's anbefaling er en ikke uvæsentlig faktor til dette valg. Så bliver det spændende at se hvad den kan peppes til med acceptable skudgrupper.

Schönauer

[Image: 11takker-2xx.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#16
Jeg skyder selv med 15 grams Oryx i min 9,3'er. Det er dog hjemmerul, hvilket måske gør forskellen. Normas fabriksladede Oryx, 15 gram skulle gå ud med ca. 800m/s, hvilket er temmeligt hurtigt for kalibren. Personligt tror jeg at det kan være årsagen til dit manglende gennemskud!

Mine går ud med ca. 725m/s og gav perfekt gennemskud på 50-60 kg gris, selvom kuglen passerede grisen i "længste diagonal". Dvs skråt ind foran venstre bov - lidt højt - og ud i højre kølle - lavt!!! Kuglen tog ribben på vejen ind, og ligeledes noget knogle på vejen ud. Nu havde jeg ikke målebånd med, men det er en forholdsvis lang tur kuglen har taget i den gris...!

Hvis du vil være "mere" sikker på gennemskud skal du med andre ord ned i hastighed... "tungt og langsomt" er kodeordende... Men vælger du at følge denne devise vil jeg ikke benytte Accubond, da den er for hård og måske ikke ekspanderer ordentligt...

Mine ladedata er:

- Norma Oryx 232gr
- Lapua hylstre
- CCI200 hætter
- 57gr VV N135
- COL 81mm

Oryx 232gr er rimelig billige hos http://www.vapex.se

J.
Svar
#17
Citat:quote:

Originally posted by Jamo

Hvis du vil være "mere" sikker på gennemskud skal du med andre ord ned i hastighed... "tungt og langsomt" er kodeordende... Men vælger du at følge denne devise vil jeg ikke benytte Accubond, da den er for hård og måske ikke ekspanderer ordentligt...
J.



Tjoeeh, men den køber jeg ikke lige, da jeg også har kørt med fabriksladet Lapua Mega 18.5 gram. Det er da om noget tungt og langsomt, sammenlignet med dine hjemmerullede[^] Resultatet var lige usselt[xx(]

Tak for linket, men jeg tror jeg kan købe kugler billigere end hos Vapex[Big Grin]

Schönauer

[Image: 11takker-2xx.jpg]
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#18
Tungt langsomt let hurtigt der er mange muligheder. De to ding der betyder mest for gennemtrængning er dog restvaegt og frontareal. Oryxen er fantastisk til at holde en hoej restvaegt, men er efter min mening lidt af en splatter hvilket betyder at den faar et kæmpe stort frontareal hvis den rammer med hoej hastighed eller traeffer ben. Hvis man vil skyde med kugler der indeholder bly skal man for at sikre gennemskud vaelge en hvor ekspansionen er begraenset til fronten. Det er der mange kugler der har. NP og A-frame er klassikere, men ogsaa kugler som Rhino og TBBC (har ikke set test med den nye T-TBBC) er godt med. Alternativt skal man gaa vaek fra bly og over til de homogene som er endnu bedre til at sikre en hoej restvaegt. Her kunne det vaere Naturalis, TSX, Lutz Moeller eller PBP.

Det vil normalt vaere saadan at en 250 gr TSX har hoejere restvaegt end en 286 gr Mega og det ses da ogsaa tydeligt i diverse penetrations tests hvor TSX'eren gaar langt dybere end Mega'en.

Hermed ikke sagt at en Mega ikke kan vaere fin til at skyde elg, men vil man have stoerst sansynlighed for gennemskud saa er det ikke det rigtige valg.
Mvh.

Yeti
Svar
#19
Kan læse at der bliver spurgt spicifikt til 2 kugler: Lapua Naturalis+Nosler Accubond. Jeg har ikke selv prøvet nogen af de 2 kugler, men skulle jeg vælge en ville jeg helt klart tage Nosler Accubond.

Selv har jeg god erfaring med Nosler Patition (dog ikke på Elg), der har altid været gennemskud, så den fortsætter jeg med. Men skulle jeg en dag komme i tanke om at skifte, så vil jeg helt sikkert prøve Nosler Accubond, mener at den har fået gode anmeldelser.

Mvh. Nemo
  3 Skuds-regel, det er spild af 2 patroner.

Mvh. Nemo
Svar
#20
jeg har brugt 11,7 g naturalis i 308, og har skudt en del råvildt, 2 dydyr, en kronhjort, 4 grise basser. den var hård ved kødet i råvildt men fungerede perfekt alt andet under 200 mtr. havde altid gennemskud største flugt afstand var 30 mtr for kejler på 115 kg. dåvildt og kronvildt væltede på stedet.
jeg havde dog problemer med at styre kuglen på lange hold.
men helt igennem en fantastisk kugle
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)