Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
tikka t3 308win eller kongsberg 393 3006
#1
Hej
Jeg har før haft en tråd om valg af riffel til ny riffeljæger og efter mange henvisninger til link i den blå avis og spørgsmål til kvalitet og pris fik jeg det råd at gå ud og røre ved tingene før man bliver helt snotforvirret.

Jeg har nu være ude at røre ved de 2 ovennævnte rifler og prøveskudt en kongsberg 393 i 3006 med 19mm pibe og kikket og rørt ved tikka t3.

Nu står valget mellem disse 2 ovennævnte:

Jeg er nyjæger og skal i første omgang bruge den til en smule bukkejagt herhjemme, men vil da gerne købe et sæt der er fremtidssikret mht til evt. udvidelse af jagtbare arter og område + tidspunkter for jagt/dag eller nat.

Tikka T3´eren er kaliber 308 win med optilock 30mm montage og med en Schmidt & Bender zenith kikkert 3-12x50 med lys. Sættet er fra februar 2008 og har skudt under 100 skud. Pris 9500 kr. (angivelig nyspris 14300kr for sættet/har kigget lidt på zenith netpriser ...og ja han må have været god til at handle:[Smile]Tikkaen interesser mig udelukkende pga den medfølgende kikkert.

Kongsberg : kig på 2 stk. begge 3006. Den ene med EAW swingmontage, tung jagtpibe 19mm uden kikkert til 6000 kr. angiveligt skud under 400 skud, men man kan se at den har været båret en del og bruneringen ved mundingen er bla slidt af. Den har jeg prøveskudt for at se om skæftet var så lækkert som jeg håbede på + om jeg var en rekylling. Jeg kunne klare rekylet og skæftet lå godt til kinden.
Lækkert våben (skæftet måske optisk ikke så estetisk flot, men følelsen var rigtig god.
Har så mulighed for at købe den eller en kongsberg 393 3006 med standard pibe, i bedre stand(skudt 20 dyr over 7 år), 30mm fast stålmontage, med en gammel tasco 4 -?x50 og 100 norma jagtpatroner 9 og 11 grams til 5000 kr.

Så valget står nu mellem disse 3 muligheder (2 forskellige våben).
Oprindeligt havde jeg et budget på ca. 7000 med kikkert, men det kan dog udvides lidt.
Ved Kongsberg får jeg et godt allround kaliber, god kvalitet, dårlig eller ingen kikkert(men kan så selv finde ud hvilken kikkert jeg har behov for)
Ved t3érene får jeg vel et sæt til en fantastisk pris (synes ikke skæftet er lige så fedt som på kongsberg, men umiddelbart synes jeg det ligger godt til kinden og det kan jo være at skudafgangen føles lige så godt som med kongsbergen og til gengæld er t3´eren heller ikke så tungt) men opfylder kikkerten mine behov eller er det overkill til dansk bukkejagt?
(drivjagt i polen er fra 2,5 forstørrelse ikke, men om det bliver aktuelt eller om det sandsynligvis bliver ved dansk bukke jagt er ???)

En mulig er at købe begge. Afprøve i ro og mag hvilken jeg vil beholde og sætte den gode zenith kikkert over på den som jeg vil beholde,, men kan jeg hold prisen hvis jeg skal sælge det igen.?

Jeg vil købe en af dem eller begge.

Hvad er jeres råd?
Håber på hurtige svar, da jeg har lagt foreløbig billet ind på t3 eren til den efterspurgte pris på 9500 kr. Andre har ringet før mig..men vist ikke villet give prisen eller hvad?
Vil dog også gerne kongsbergen, da den på mig virker som et gedigent våben (vejer selv 100kg)

Ps. kalibervalgt er mere tilfældigt på grund af udbudet (tilbudet) men har dog til min store overraskelse fundet ud af at 3006 ikke er noget at være bange for for mit vedkommende (- og når det er én kongsberg der skydes med- har ikke prøvet andre 3006 end den og grandt geværet fra min militær tid (årgang 70?)
Hjælp mig med mit valg. Tak

[Big Grin]

hilsen

ulrik
Svar
#2
Kongsberg var helt klart den riffel jeg ville vælge,jeg synes skæftet er meget pænere og bedre udformet,og som du selv skriver mere gedigent,stod jeg lige p.t. og skulle handle riffel var jeg klar til at aftage en af dem.
Men uanset hvilken du vælger ønsker jeg dig mange gode stunder med din riffel.
MVH
LØVIG
Svar
#3
Hej Ulrik!

Når jeg læser dit indlæg, synes jeg det ser ud til du har valgt en Kongsberg, og nu har du jo netop haft de forskellige muligheder i hænderne.
Kongsberg nummer 2 er et komplet sæt til den bedste pris, så har du jo masser af tid til eventuelt senere, at vælge og købe en kikkert på et højere kvalitetsniveau.

Go for Kongsberg [Smile]

Mvh
Karsten
Svar
#4
Kongsberg = godt skæfte

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Hej Ulrik

Køb Tikkaen og Kongsberg nr.2. tag så kikkerten fra Tikkaen og monter på Kongsbergen (og bortskaf så tikkaen i den affaldspand til plastic[Smile]) Nej undskyld. Sælg så Tikkaen til 3-4 tusinde, så har du en dejlig riffel med perfekt skæfte og en fantastsik allround kikkert også til drivjagt i Polen hvor min. forstørresle er 3x

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#6
Hej.
Hvor ville du vælge kongsberg nr 2?[Smile] EAW Swingmontage og tyk pibe, er en tyk pibe ikke bedre?Bedre handling -ligsom at svinge med en tungere haglbøsse? Og er Eaw ikke meget dyrt elles?
Hilsen

Ulrik
Svar
#7
Hej
Hvordan køber man egentligt privat. Jeg har fundet ud af at en kopi af våbentilladelsen fra sælgér ikke er nok her i det sydjyske (sønderborg/åbenrå) Det skal være en original. Betaler man så først for varen hos privatsælger, får udleveret våbentilladelsen, kører tilbage til den anden ende af landet, indleverer ansøgning hos politiet,venter nogle dage på at tilladelsen dukker op i postkassen, kører tilbage til den anden ende af landet og håber på at varen/riflen med kikkert er der endnu[Big Grin]
Ulrik
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik2006

Hej.
Hvor ville du vælge kongsberg nr 2?[Smile] EAW Swingmontage og tyk pibe, er en tyk pibe ikke bedre?Bedre handling -ligsom at svinge med en tungere haglbøsse? Og er Eaw ikke meget dyrt elles?
Hilsen

Ulrik



Eaw er iflg min mening ikke at foretrække. Den laver gryselige mærker på kikkerten. Udover det giver den heller ikke altid mulighed for at placere kikkerten så tæt på piben som ønskeligt.

I øvrigt er der andre her inde der beskriver oplevelser med skruer der går løs i deres Eaw sving montage. Må dog indrømme jeg synes de skruer der sidder i ringende der holder kikert fast er af rigtigt god kvalitet.

Undertegnets Eaw-sving montage lever denne jagt sæson ud. Så bliver den skiftet når financerne er til det.

Mht. den tykkere pibe. Skyder du så godt at du kan udnytte den tykkere pibes potentiale eller regner du med at skyde så mange skud at du kommer til det?

Jeg kender ikke sælgeren, men overvej lige om riflen nu os kun har skudt 400 skud.... Det lyder som om riflen ser slidt ud.

I øvrigt husk at fordi noget er dyrt er det ikke nødvendigvis det bedste løsning.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#9
Hej allesammen.
Foreløbig mange tak for de gode indlæg.[Smile]Dejligt at der er nogen der vil dele deres erfaringer ud.
P.t ser det ud til at jeg køber tikkaen(har ikke se den, køber den nok ubset, da der er 3 timers kørsel hen, så kan jeg nøjes med at køre en gang, står som ny, kvittering på det hele inkl æske og garantibeviser på kikkerten, får rem + grøn transportkuffert med i købet).
Så køber jeg kongsbergen og bytter kikkerter og mon jeg ikke kan sælge en tikka 308 win (næsten ny) med originale optilock montage til 5500 kr??? Hvad mener i? (De er lige steget til 8700 kr).
Egentlig ville jeg ikke bruge mere end 5-7000 kr i alt, men man lader sig åbenbart nemt lokke, når der er mere end halv pris(kikkerten) på lækre sager. Nu ender det alligevel på 10- 11.000 for satan da[Big Grin]

Ved kongsberg nr 2 kan jeg få et våbenskab uden aflåselig inderskab med for 800 kr (skafor blå godkend + manger indvendigt stativ). Er det lovligt eller skal man pt have en lille aflåseligt skab indvendigt til bundstykke og patroner? Uha pengene rulller....og tænk hvis riffeljagt ikke lige er sagen[B)][xx(]

Så kan det mest af investeringen måske nok hentes hjem igen?

Hilsen

ulrik
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik2006

Hej.
Hvor ville du vælge kongsberg nr 2?[Smile] EAW Swingmontage og tyk pibe, er en tyk pibe ikke bedre?Bedre handling -ligsom at svinge med en tungere haglbøsse? Og er Eaw ikke meget dyrt elles?
Hilsen

Ulrik



Hej Ulrik

Jo EAW er dyrt men det er også det eneste den er[Smile] På Kongsbergen er der fræst weaver baser i låsen, så det vil være tåbeligt og spild af penge at sætte EAW på. En Leupold QRW er meget billigere og bedre.

Mvh. Jakob
Mvh. Jakob

Svar
#11
hej jakob.
Det sidder jo eaw swingbaser på kongsbergen mulighed 1. Valget står mellem en tikka og 2 kongsberg[Smile]

ulrik
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik2006

Så køber jeg kongsbergen og bytter kikkerter og mon jeg ikke kan sælge en tikka 308 win (næsten ny) med originale optilock montage til 5500 kr??? Hvad mener i? (De er lige steget til 8700 kr).



En sprit ny tikka hunter med optilock stod i 5900 da jeg købte en riffel februar 2008.

Det dyreste stykke du går med en riffel er ud af forretning, så jeg tvivler stærkt på du kan få 5500.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)