Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Skydning med ny riffel - særlige hensyn??
#1
Hej

Jeg har for første gang nu investeret i en fabriksny riffel (S&L Victory) og vil blot høre om piben skal behandles særligt i forbindelse med de første skydninger - rensning mm. ??

På forhånd tak!

Mvh. Martin
Svar
#2
Uha, det er der mange meninger om
Her er lidt at starte med
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...erms=break

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#3
Først tillykke med din nye riffel !! [Smile]
"Break in" af en ny pibe, er et emne der er næsten lige så "religiøst" som valg af kaliber .......
Men her er beskrevet en måde at gøre det på: http://www.border-barrels.com/shoot-in.htm
Men om det gør nogen væsentlig forskel ...... Tjaaiij ..... Måske!

/Stanton

Der er intet der slår "svineheld" ....... !!
/Stanton
Svar
#4
Man siger godt nok at pga fremstillingsmetoden hos S&L - så behøves der ikke en egentlig BreakIn.

Og jo, der er mange versioner af hvordan man foretager et egentligt "breakin" - altså antal skud i første, anden, tredie... hvad man renser med (olie, solvent).

Det er ikke en process jeg har bekymret mig om ved jagtvåben og syntes da de skyder rimeligt.

Men der sker da intet ved lige at trække løbet igennem efter 1-2-3 skud, selvfølgelig gør der ikke det.

Der er bare et par forsigtighedsregler.

Hvis du bruger olie/solvent til at trække igennem, så sørg for at trække igennem med klud/propper, indtil olien er HELT væk.
En dråbe olie kan give væskeslag under affyring, og dermed lave en udadvendt bule.

Og hvis du trækker igennem fra mundingen, så sørg for at du har en rensestok som har plastic-overflade og undgå at rensestokken glider for meget op ad siden af mundingen. Også kaldet "Kronen"
Der findes også mundingsbeskyttere, som kan sættes foran, som har en smule mindre hul end kaliberen - og som gør at "Kronen" ikke beskadiges.

Og brug alm jagtammunition - ikke det billigste butikken har, som måske har en hårdere kappe.
Nogle ammunitionstyper gerne militærammunition har af og til haft en egentlig jernkappe - altså ganske blødt jern. Meget ammunition af militær oprindelse har metal-kerne, men dog kobber/tombak kappe.
Det plejer nu ikke at være noget problem som sådan, men man behøver ikke købe det argeste stads man kan finde - og risikere at skade riflen på andre måder.

Mener der engang var en gennemgang eller præsentation af pibe-fremstillingsprocessen, hvor de viste en slags polering af piben som ikke alle fabrikanter foretager.
Husker ikke om det var S&L eller et andet fabrikat - men den ekstra indsats til at dække det absolut sidste, gjorde at det ikke var nødvendigt med BreakIn idet graterne som man fjerner under BreakIn, i forvejen var poleret væk.

Det kan du evt kontakte S&L om - om de gør det.

Og forresten - tillykke med riflen. Kan kun være misundelig. =o)

God jagt fremover.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#5
Tak for svarene - tror det bliver en mellemvare mht. de indledende skydninger. Det virker lidt voldsomt at bruge en uge på "indskydningen".

Mvh. Martin
Svar
#6
Jeg savner Ignoranten!
Svar
#7
Han er ligeglad med tilskydning.... hvis det da íkke er det du mener [8D]
Citat:quote:

Originally posted by Leo

Jeg savner Ignoranten!



"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#8
Der er jo den store forskel, at S&L er poleret, efter at de er skåret, hvorfor en egentlig tilskydning ikke er nødvendig.

Ignoranten vil sige, at det er spild af tid. Jeg er af samme mening, men skyd små serier med lange mellemrum i starten.

Der findes andre, især i den billige ende, hvor tilskydning vil være på sin plads, men det vil nok være bedre, at håndpolere piben indledningsvis.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#9
Hvad hulen laver ignoranten egentligt ? har han meldt sig ud eller hvad ? og hvis ja hvorfor ?

mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
mvh Eske.

Tächnischer woodsnitter. dr. prof Holzkopf
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)