Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Brug af natsigte i sverige
#1
Hej.

Er det blevet fuldt lovligt, at bruge lysforstærkende sigtemiddel i sverige, på vildsvine jagt?
Og er der nogen som kender til brug af natsigte?

Mvh
MTKK
Svar
#2
Nej det er fortsat strengt forbudt, medmindre der indhentes en særlig tilladelse, som i praksis ikke gives p.t.

Det samme gælder lamper på riflen.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Det er vel lovligt som håndkikkert.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Nej det er fortsat strengt forbudt, medmindre der indhentes en særlig tilladelse, som i praksis ikke gives p.t.

Det samme gælder lamper på riflen.

Kan man få tilladelse til en sådan ???

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Mvh.

Yeti
Svar
#5
Det påstås, at der er givet tilladelser også til lamper. Vi er jo ude i dispensationer fra Länsstyrelserne, så det er givetvis forskelligt fra län til län.

Begge dele må - så vidt jeg er orienteret - bruges til "eftersök" - men det er ikke en "undskyldning", der er særligt gangbar for tilrejsende danske jægere.

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#6
Jeg synes at det er godt at du bragte det op, jeg har ikke selv hørt om sådanne dispensationer til lygter, men jeg ved at lovgivningen åbner mulighed for dispensation til natkikkerter. Jeg er i øvrigt tvivlende for om det er lovligt at bruge en natkikkert som håndkikkert da jeg næsten vil tro at det også vil blive betragtet som 'brug til jagt' hvilket jo er det der er forbudt. Jeg synes ikke at jeg har kunnet finde støtte i loven for at det kun skulle være 'brug ved skudafgivelse' der er forbundt, men al anvendelse i forbindelse med jagt.

Selv har jeg en lygte der kan monteres på min riffel liggende i min rygsæk, og jeg har da også brugt dem en enkelt gang under et eftersøg. Det er en kæmpe fordel da man ikke kan se noget som helst igennem kikkerten med fx pandelygten tændt. Lyset skal være foran kikkertens bagende for at det virker.
Mvh.

Yeti
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by yeti

... Jeg er i øvrigt tvivlende for om det er lovligt at bruge en natkikkert som håndkikkert da jeg næsten vil tro at det også vil blive betragtet som 'brug til jagt' hvilket jo er det der er forbudt. Jeg synes ikke at jeg har kunnet finde støtte i loven for at det kun skulle være 'brug ved skudafgivelse' der er forbundt, men al anvendelse i forbindelse med jagt.

Selv har jeg en lygte der kan monteres på min riffel liggende i min rygsæk, og jeg har da også brugt dem en enkelt gang under et eftersøg. Det er en kæmpe fordel da man ikke kan se noget som helst igennem kikkerten med fx pandelygten tændt. Lyset skal være foran kikkertens bagende for at det virker.



I DK må det da være lovligt at bruge natkikkert - eneste begrænsning i loven er vel at den ikke må være konstrueret til at montere på et skydevåben. Kender ikke den nøjagtige måde loven i SE er skrevet på.

Så som jeg læser loven, så kunne man teoretisk bruge en 'pik i panden' natkikkert, og så gå på jagt med det(i DK).

Hvad man så skal bruge en natkikkert til i DK kan jeg ikke svare på - der går vel nogle år endnu inden vi bliver nød til at tillade natjagt på vildsvin [Wink]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#8
Jeg har kigget lidt mere på det, og det er ikke helt klart hva reglerne siger. Hovedreglen (nedenfor i bilag 5) omhandler som de danske regler alene sigtemidler der elektronisk forstærker billedet eller "bildomvandlare" - mon ikke det bl.a. dækker et termisk sigte. Mens muligheden for dispensation (som jo er det nye) generelt omtaler brugen af lysforstærkende udstyr ved jagt.


15 a § Länsstyrelsen får i det enskilda fallet besluta

1. att ett godkänt bekämpningsmedel som avses i 13 § får
användas får att döda föglar som orsakar allvarliga skador
eller olägenheter får människors hälsa,

2. om undantag från fårbudet att vid jakt använda belysning
utäver vad som år tillåtet enligt 14 §, om det år fråga om
annan jakt än som avses i 27 § eller 31 § första stycket,

3. att elektronisk bildfårstärkare får användas vid jakt efter
vildsvin.


Bilaga 5

- Användning av artificiella ljuskällor, speglar, anordningar
för belysning av målet eller siktanordningar för mörkerskytte
vari elektronisk bildförstärkare eller bildomvandlare ingår

Når jeg nu var igang kiggede jeg også lidt efter hvad der må forventes at skulle til for at få en dispensation. Jeg vil formode at Natur Vådsvärkets anbefaling kommer til at veje tungt her. Det betyder at man ikke skal forvente en dispensation til almindelig jagt, og heller ikke til almindelig regulering. Der skal omfattende markskader eller store trafikale problemer til for at sådan en dispensation falder indenfor hvad NVV anbefaler.


Natur Vådsväket
Rekommendationer vid prövning av ansökan om tillstånd att använda bildförstärkande riktmedel samt vägledning för belysning av vildsvinsåtel

Vidare ser Naturvårdsverket inte belysning vid vildsvinsåtel som ett ”allmänt jaktmedel” vid vildsvinsjakt, utan som en generell möjlighet att effektivt och etiskt utföra nödvändig skyddsjakt.

Det kan dog lade sig gøre, og nedenstående eksempel viser også at der samtidigt er givet dispensation til en bevægelig lygte - læs lygte på riflen.

http://www2.unt.se/pages/1,1826,MC=76-AV...rom=nyDygn

Endeligt skriver de at man at man såfremt der er monteret lys på ens foderplads KUN må skyde vildsvin og ikke andre vildtarter.

Här bör också framhållas att andra viltarter inte får skjutas vid användande av belysning med stöd av ovan.

P.s. Jeg skal beklage at mit indlæg tidligere har set noget pudsigt ud, men min arbejds PC med FireFox er ikke så gode venner med sitet her. Nu sidder jeg hjemme på Mac'en med Safari og så går de meget bedre.
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Jeg er i øvrigt tvivlende for om det er lovligt at bruge en natkikkert som håndkikkert da jeg næsten vil tro at det også vil blive betragtet som 'brug til jagt' hvilket jo er det der er forbudt.


Jeg ved positivt at det er tilladt at bruge håndkikkerter med NV både i SE og DK - den må blot ikke kunne monteres på et våben.
Lovens intentioner betyder selvfølgelig, at det heller ikke er tilladt at bruge en "pik i panden" til at kigge igennem sit kikkertsigte når man skyder (det ved jeg så ikke positivt, men syntes blot at det er indlysende).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Jeg er i øvrigt tvivlende for om det er lovligt at bruge en natkikkert som håndkikkert da jeg næsten vil tro at det også vil blive betragtet som 'brug til jagt' hvilket jo er det der er forbudt.



Lovens intentioner betyder selvfølgelig, at det heller ikke er tilladt at bruge en "pik i panden" til at kigge igennem sit kikkertsigte når man skyder (det ved jeg så ikke positivt, men syntes blot at det er indlysende).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Jeg må indrømme at jeg ikke er enig, i hvert fald ikke vedrørende brug i DK, da det så vidt jeg ved er udstyret(må ikke være konstrueret til at kunne monteres på et skydevåben) og ikke brugen der er restriktioner på, og derfor vil en natkikkert der er lovlig at eje, kunne bruges lovligt i DK. Det er dog en smule hypotetisk, da jeg ikke kan se formålet med natkikkert i DK [8D]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#11
Som ID så rigtigt skriver, så må du IKKE bruge NV til hjæp for afgivelse af skud til vildt.
Egentligt ikke så kringlet[Big Grin][Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by GT

Som ID så rigtigt skriver, så må du IKKE bruge NV til hjæp for afgivelse af skud til vildt.
Egentligt ikke så kringlet[Big Grin][Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!



Egentligt er det jo kringlet, da det ikke er det der står i loven.

Lovens bogstav og intentioner er absolut ikke altid det samme - det er vel derfor der kommer så mange opdateringer/rettelser til forskellige love.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#13
Nej, det er ikke spor kringlet!!!

Er apparatet mulig at montere på et våben må du hverken eje eller bruge det.

Det er ikke ret svært at læse i gældende paragraf.

Spørgsmålet er i sin åbenlyse enkelhed "kan enheden i sin udformning monteres på våben, "ja" eller "nej"?? end of story[Wink] Og det uanset om udstyret sælges til legetøjsvåben som paintball m.v.
Det er stadig muligt at montere på et "rigtigt" våben.

Talte iøvrigt med politiet om det i går da en kunde kommer og vil have mig til at montere en NV kikkert på en skyder.
"Så gerne" er svaret, jeg vil bare lige se en tilladelse først, da begge dele er tilladelsespligtige og at jeg derfor skal føre begge dele ind i min våbenbog. Jeg har den praksis at jeg ikke indfører noget i våbenbogen der ikke er registreret! Det står ikke til diskution.

Sælgeren hos Hunters Universe havde ifølge kunden sagt til vedkommende "at det ikke var ulovligt".
Da jeg ikke var opdateret omkring emnet ringede jeg til våbenkontoret med det samme for at få afklaring.

På et eller andet tidspunkt tror jeg at der kommer nogle besøg hos de handlende[Wink]
Det andet er sku da at fylde folk med løgn[xx(]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
Så er vi jo helt enige GT [Big Grin]

På den post lige over min forrige, opfattede jeg de som om det var brugen af NV generelt du mente var ulovlig, og ikke kun NV beregnet til montage på skydevåben.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#15
NV handles i vid udstrækning på trods af, at forhandlerne burde vide bedre. Enkelte skilter oven i købet med, at det er til brug i Sverige....

Jeg skriver i øjeblikket på en artikel om forskellene i dansk og svensk jagtlovgivning og ikke mindst konsekvenserne af overtrædelser. De svenske myndigheder er IKKE til at tale med og der er ingen rabat til danskere.

Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Svar
#16
Bestemmeren: Hvor kommer man til at kunne læse den artikel?
Svar
#17
Hov..... det var vist mig der overså, at bestemmeren var logget på. Artiklen kommer i nyhedsbrevet "Nyt om jagt" (som er meget hemmeligt i nogle dage endnu)......

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by Høgh

Hov..... det var vist mig der overså, at bestemmeren var logget på.



Ja ja vi ved godt at når du har noget der skal fremstå som særligt troværdigt så bruger du den "forklædning" [Wink]
Mvh.

Yeti
Svar
#19
Ja, jeg havde da heller ikke lige genkendt dig Høgh, men vi nærmer os jo også haloween.
Svar
#20
Våbenkontoret i København/Gl. Køge Landevej (tidligere Hørhusvej), oplyste mig (i en anden diskussion [Big Grin] - for ca. ½ års tid siden), at natsigter skam var lovlige i Sverige - det tog mig lidt tid at bringe dem ud af deres vildfarelse...........jeg tror en eller anden dansk/svensk jæger havde fået overbevist dem.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)