Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
våbenskab uden aflåselig boks til patroner lovlig?
#1
Hej.
Jeg kan ikke finde det rigtige forum for dette spørgsmål, så jeg prøver lige her?

ER et skafor blå godkendt våbenskab uden aflåselig boks til patroner lovligt til både at opbevare riffel, haglgevær, patroner + bundstykke i eller skal bundstykke og patroner kunne opbevare i særskilt i boksen aflåseligt rum?[?]

mvh

ulrik

Flyttet af Kima
Svar
#2
Nej... aflåseligt rum inde i et Skafor Blå godkendt våbenskab er ikke et krav.

I et Skafor Blå godkendt skab må du opbevare våben, ammunition og våbendele.
Du må altså godt opbevare din riffel med bundstykke og magasin monteret sammen med ammunitionen til våbnet.

Personligt bryder jeg mig ikke om at opbevare våbnene samlet og "skudklar" så jeg har våben, uden bundstykker, samt ammo i et skab, og bundstykker og våben der ikke let lader sig adskille i et andet Skafor blå skab.. Så skal tyveknægtene bryde mindst to skabe op for at få et funktionsdygtigt våben med tilhørende ammo[^]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#3
Den metode kører jeg også med Smile
Stort knald = stort smil :-D
Svar
#4
Hej.
Tak for svaret[Smile].

mvh

Ulrik
Svar
#5
Hej
Så længe man ikke har 2 skabe, er det så lovligt at opbevare bundstykket i en køkkenskuffe (eksempelvis?)

mvh
Ulrik
Svar
#6
Jeg tror at bundstykket skal opbevares i et våbenskab, da det er en våbendel.
Men der er nok en der kan give et helt præcist svar, med paragraf og hele skidtet Smile

-Michael Hansen
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik2006

Hej
Så længe man ikke har 2 skabe, er det så lovligt at opbevare bundstykket i en køkkenskuffe (eksempelvis?)

mvh
Ulrik



Hej Ulrik,

Jeg vil da også mene at en køkkenskuffe er et dårligere valg end dit våbenskab, hvad enten resten af våbenet er i skabet eller ej ? Er det så vigtigt at adskille våben & bundstykke, når det er i et godkendt skab ?

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#8
hej kenneth.

Det var mere pga tanken om at en tyv, der render med riflen ikke kan bruge den til noget som helst uden bundstykket!!

mvh

ulrik
Svar
#9
Lige meget hvad vi gør, kan vi jo aldrig sikre os 100 %. Vi kan kun gøre det så besværligt som overhovdet muligt. Men du må gerne opbevare dit våben samlet i et godkendt våbenskab, der er boltet i gulv og væg.

Som klassificeringen siger:

SKAFOR blå sikringsklasse:
- er en SKAFOR - klassificeret sikringsenhed, der udviser så stor modstand mod indbrudsforsøg, at den kan antages at have en standsende effekt ved gennembrydning-/oplukningsforsøg.

Og i hovedgruppe 1, må skabet ikke kunne åbnes på under 7 min.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#10
Står det egentlig præcist formuleret, at den skal være boltet fast i både gulv og væg?Står der ikke bare "forsvarligt fastboltet" i loven?

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Var lige inde og finde ordlyden på retsinfo.dk:
§ 20 Stk. 3. Opbevaring af indtil 25 af de våben, der er nævnt i våben- og eksplosivstoflovens § 1, stk. 1, nr. 1, eller indtil 10 særligt farlige skydevåben, jf. stk. 8, skal ske i et sikringsskab, der er godkendt i mindst EN 1143-1 grade 0 eller et sikringsniveau, der svarer hertil. Sikringsskabe med en vægt under 1.000 kg skal være forsvarligt fastboltet til gulv, væg eller lignende.

Det må dermed være tilstrækkeligt at fastbolte det i enten gulv eller væg - hvis bare det er forsvarlig fastboltet..

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#12
hvilke type bolte skal man bruge???
mvh

ulrik
ps. npr man bor i lejlighed (udlejningsejendom) er der vel grænser for vor store og dybe huller man kan tillade sig at laveSmile
Svar
#13
Det bedste er at sætte ekspansionsbolte i en beton/sten-væg..

Sætter man bolte i gulvet og ingen i væggen kan man bruge skabets vægt og længde (højde) til at rykke i boltene i gulvet.

Et hul i en sten/beton væg kan jo lukkes og spartles så det ikke kan ses bagefter, også selvom det måske er 10 -12 mm, hvorimod huller i trægulve el. lign. ikke er så nemme...

Alt taler derfor for at sørge for at bolte skabet til væggen både foroven og forneden.

Kan man begge dele er det en ekstra sikring... har man som jeg 2 skabe eller flere kan man jo bolte dem sammen også og eventuelt fylde dem med alle ens løse projektiler nede i bunden... jo tungere skabet er jo mere besværligt er det for tyvene...

Der er et par tricks mere der virkelig gør noget, men dem vil jeg ikke afsløre i et åbent forum[8D][Wink]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#14
@RAN, min fejl. Mente den havde været oppe at vende før og konklusionen dengang var fastgørelse i både gulv og væg med min. 100 mm lange bolte.

Vi har lige bygget om og i den forbindelse har jeg under betongulvet lagt en metalplade med fire 12 mm bolte, der er påsvejset pladen. Ovenover kommer der så 120 mm beton og i bunden af skabet endnu en plade, der bliver svejst sammen med de fire bolte. Hertil kommer så fire gennemgående bolte i væggen. Også svejst fast og under pudslaget. God arbejdslyst!

Hvad med at placere patroner på hyllerne i døren, så vil en evt. vinkelsliber eller skærebrænder da lave lidt sjov i boksen?

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#15
Haha Ugelvig! Good one!

-Michael Hansen
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)