Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
en begynder hund
#1
ærede hundefolk
jeg går og tænker på at anskaffe mig en hund, men hvad skal det være det for en??
den skal helst være nem at træne, da det e min føreste hund
alle forslag er velkommen

på forhånd tak

[Image: Unavngivet1.jpg]
[Image: ajbutton.gif]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#2
Hej mik
I mit sind er der ingen tvivl,du skal da have en labrador af den gode gamle slags,det er svært at finde mere rart og venligt væsen,og der til lige med en fantastisk alsidig jagthund,og den elsker at udføre opgaver for sin ejer[Big Grin]når du så har haft den tre til fire år og er blevet mere erfaren så får du dig en lille kvik formel etter[8D]taler af erfaring,jeg har haft meget glæde af den kombination,de supplerer hinanden rigtig godt,men under alle omstændigheder kan du nok se at jeg holder på labrador.
Men uanset hvilken hund du vælger dig ønsker jeg dig held og lykke og mange gode stunder med vufferen[Big Grin]
MVH
LØVIG
Svar
#3
Begynderhund = labrador

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#4
Enig med Løvig og KR. En Labbe er sagen og har selv en tæve. Men ellers ville jeg også anbefale de andre retriver.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#5
Du skal selvfølgelig overveje hvad du har brug for, men ellers ville jeg da synes du skulle overveje en Drente. Det er en stående jagthund, som er god til at apportere.

http://www.lillebrusen.dk

har du ydeligere spøgsmål så skriv endelig.

Hilsen Gitte Becher
Svar
#6
Hej

Det kommer jo også an på hvad du præcis skal bruge den til..
Jeg har godtnok haft hunde det meste af mit liv men jeg anskaffede mig min første jagthund for et års tid siden.

Jeg havde sat nogle kriterier op bla omkring hvilke jagttyper jeg primært har adgang til, familievenlighed osv.

Mit valg faldt på en FT Cocker og det har jeg på INTET tidspunkt fortrudt.
Det er på ingen måde verdens nemmste starthund, men opgaven er altså ikke uoverkommelig hvis du har lidt tid og vejledning ved hånden.
Den kræver at man er konsekvent ( det gør alle hunde ), men har et fantastisk temperament og en indbygget flair for jagt.

Jeg købte hos Niels Egelund i Lejre og han er superdygtig til at vejlede og hjælpe med de spørgsmål der uværgeligt dukker op når man ikke har haft en jagthund før og generelt vil jeg tilføje at jeg har haft meget mere ud af træning i Spaniel-regi end i jagtforeninger hvor der er 8 forskellige hunderacer og hvor det ofte er præget af at det mere er dem der gider end dem der har kan der er hundetrænere....

Held og lykke med din nye bedste ven uanset hvilken race du beslutter[Smile]

Jimmy

[Image: Ozzy001.jpg]
Svar
#7
Jeg er selv begyndt med en lab - men det var kun fordi, min kone mener, at en ruhåret ligner en forstørret toiletbørste på 4 ben[Wink]

/bundgaard
Svar
#8
Hej,

Jeg har selv anskaffet mig en FT labrador, som min første hund nogensinde. Min lab er vældig jagt minded, og jeg har faktisk problemer med at den stresser sig selv op af bare iver, men når den bliver lidt ældre er jeg sikker på at det bliver godt. Det er jo ganske rart at der er tempo i den.
Det vigtigste er nok at du vælger den rigtige hvalp i kuldet, vi tog den som var mest kæk, den var altid på når vi besøgte opdrætteren, kom os i møde og ville tumle. Dette hænger stadigvæk ved, og hun kan ikke siges at være en nem begynder hund. Det skal dog siges at hun fungerer perfekt i hjemmet, og træning i vante omgivelser. Men når der skrues op for stress faktorerne, så er hun ikke klar endnu.
I min situation som ny hundeejer, havde jeg nok været bedre tjent med at have valgt en lidt mere afdæmpet hvalp, så havde jeg nok været længere med mit ønske om en stabil jagtmakker idag.
Så mit råd er, find en hvalp fra et kuld, hvor du har mulighed for at følge hvalpene, og lære dem lidt at kende/se dem flere gange. Gør opdrætteren opmærksom på at du er grøn i dette, og gerne vil have en "nem" hund, lad være med at tage hele familien og evt. børn med ud at kigge 1. gang, så er det meget svært at sige nej. Lad være med at tage ud at kigge på et kuld i den anden ende af landet, hvor der kun er en hvalp tilbage, det gør det også svært at sige nej.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#9
puuh ha det gav lidt stof til eftertanke.
men jeg takker for alle forslagene, havde osse regnet med i ville sige en lapper. SÅ nu vil jeg kigge efter en lapper tæve som jeg kan styre(så er det osse den eneste kvinde jeg kan styre [Big Grin][Big Grin])

[Image: Unavngivet1.jpg]
[Image: ajbutton.gif]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#10
God fornøjelse!

Gør dig selv og hunden den tjeneste at starte til træning i retriver klubben. De er super, når det kommer til træning og motivation af retrivers. Og de er langt mere specifikke end f.eks. den lokale jagtforenings hundeafdeling, der i sagens natur skal kunne træne alle jagthunderacer.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#11
For det første skal du se på hvilken form for jagt du kommer til at bruge hunden til. Er det mest mark jagt vil jeg anbefale en stående hund, hvis det er skov vil jeg nok vælge en stødende hund.

Da jeg skulle have min første hund var jeg meget præget af af de hunde som jeg så på jagt, alle havde deres fordele og ulemper.
Men da min jagt er ca 50/50 skov/mark var det ikke så nemt. Det der fik mig til at vælge ruhår var at hvis jeg kunne træne sådan et bæst kunne jeg klare alle hunde[Smile]
Jeg må ærlig indrømme at jeg har brugt mange timer på hunden, men som du sikkert vil finde ud af ligesom jeg gjorde er, at det bare er nogle skønne timer. Så mit råd til dig er, anskaf dig en hund som passer til dit terræn snak med den lokale hunde forening, hverken dem eller deres hunde bider og de vil hjælpe dig med alt.
Husk på en god hund giver mange jagtinvitationer, jeg selv har pt. alle weekender samt mange feriedage frem til midt januar fyldt op med jagt. Så ingen julefrokoster til mig for der må man ikke have hund med.

Men heldigvis må de komme med til Sverige

[Image: Billede028.jpg]
Håber du kan bruge mit råd
ps. anskaf dig bogen "jagthunden" af Carl Tabel den er det rene guld

RIGTIGE JAGTHUNDE HAR SKÆG
RIGTIGE JAGTHUNDE HAR SKÆG
Svar
#12
mit råd er osse lab, selv min første jagthund dog ikke første hund
men kommer jo an på hva du skal bruge den til og hvor meget tid du vil træne og aktivere den.

Er det er seriøs kennel vælger de til dig hvilken hund du skal ha ihverfald min erfaring .

jeg ville ikke starte i retriver klubben det havde jeg dårlige erfaring med ihvertfald, men kan jo bare være mig der var uheldig.
istedet en fornuftig træningshold der er fulgt med tiden med deres træningsmeteoder, det er i et fornuftigt tempo at lære tingene på og jagt instinket er så stort i de hunde så det skal nok lade sig gøre
har selv en lab på 11 md.. men jo blot min mening ,,,
Svar
#13
@Survivorman, jeg tror du har været uheldig. Fordi man starter i retriverklubben er det jo ikke ensbetydende med at man ender i championklassen (selvom de gerne ser det). Men deres hvalpemotivation og senere lydigheds- og brugsprøvetræning er guld værd. Også for dem, der ønsker at gå på jagt. De har alt andet end lige, en anden tilgang til retrivers end den lokale jagtforening.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#14
Jeg startede også med en labber tæve og har aldrig haft andet siden! Efter min mening er det verdens bedste jagt hund. Idag har jeg en tæve af den gamle type, som er fem år gammel. Hun er den perfekte apportør og eftersøgnings hund. Ud over det har jeg en formel etter dreng, på godt 2 år. Han er super at have med i skoven til at drive med og eftersøge skudt vildt med efterfølgende. De har et super sind og er ganske nemme at træne med. Den gammel type er nok at fortrække som start hund. Formel etterne kan godt indeholde en del "krudt" der første skal brændes af (-:

Rigtige jægere har en stor sort en !
Rigtige jægere har en stor sort en !
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)