Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Winchester Super X 1
#1
Hej

Jeg har fået tilbudt en Winchester Super X1 ½ automat

Jeg har checket med search funktionen, men det virker som om der findes untroligt lidt om denne model også herinde.
Jeg selv kender heller ikke maget til den udover hvad jeg kan læse i et meget gemmelt Jagt of Fiskeri fra 1976!!!(en annonce- ikke overraskende meget positiv ....)

Er der nogen de kan give mig lidt baggrundsviden om SX1 modellen
- kan man få reservedele til den
- hvordan vil den klare moderne 24 gr. flugtskydningspatroner
- Er der noget man bare SKAL vide før man begynder at hamre skud
igennem den?

osv.

/CPS
Svar
#2
Jeg havde en engang for vel ca. 20 år siden.

Den blev fodret med alt fra de billigste russiske, til nogle Minimag med 50 gram hagl. Den åd også fint 2½" ladninger.

jeg havde aldrig funktionsfejl på den.
Ok, skydningerne hørte bestemt ikke til de mest autoriserede... og jeg kom aldrig på jagt, med den.
Ved en skydning i tusmørke, der opdagede vi, at de russiske lavede en stikflamme ud af låsen, den var vel på knap 1 meter....

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#3
Hej CPS.
Hold dig langt væk fra den,for efterhånden mange år siden da jeg startede med flugtskydning købte jeg desværre en winchester halvautomat,det fortrød jeg mange gange,specielt efter stålhaglene blev påbudt,den ville under ingen omstændigheder repetere med 24 grams patroner og der kunne også være problemer med 28 grams,nu ved jeg godt at det er et lille sammenlignings grundlag,men to af mine venner har oplevet det samme,problemet kan også opstå med en shadow halvautomat,hvorimod jeg aldrig har hørt om lignende problemer med Beretta eller browning,jeg skiftede selv winchesteren ud med en gammel hærget Beretta 390 og efter en grundig rengøring kørte det bare og gør det endnu,er dog begyndt at bruge o/u til flugtskydning......selvfølgelig en Beretta 686 sporting[Big Grin] håber du kan bruge svaret til noget.
MVH
LØVIG
Svar
#4
Løvig: var det en Winchester 1400 eller en Super X du havde?

Som jeg husker det, så var Super X styrke netop, at den også kunne genlade med svage patroner, hvilket de andre Semi-Autoer havde meget svært ved.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#5
Det skal lige siges at min gamle Winchester 140 Ranger halvauto bliver brugt hver uge på skydebanen med 24 grams kent club steel. Den har ikke svigtet endnu. Ved ikke hvor ens den er med en super X1

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#6
Havde selv en Winchester 1500XTR European - den var ikke så glad for de helt lette ladninger, så gas-kanalen måtte bores op i størrelse.

Men efter dét så kørte det fint.

Dog mener jeg at Winchesters halvautos har været meget spinkelt opbygget, og det er ikke nogen jeg har den større lyst til at springe på som brugte - medmindre det er en model jeg kender godt og kan se ikke er skudt sønder og sammen.

Den kan såmænd være god nok, bare kig den grundigt igennem. Er der det mindste med den, så drop den - de kan være svære at få dele til.

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#7
Her er en kommentar fundet på nettet, om den oprindelige Super-X
Citat:quote:

The Winchester Super X, Model 1 was made from about 1974 thru 1981. The guns were made in Field, Skeet and Trap configurations. A total of about 88K were made. These guns were designed to be the automatic version of the famous Winchester Model 12, one of the most popular pump action shotguns ever made. They were machined from a solid block of steel for the receiver and made with accuracy second to none. Because they were expensive to make the cost drove most people away.


Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#8
Her kan du finde en del dele: http://www.e-gunparts.com/products_new.asp?CatID=7459

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Bare sjovt at langt de fleste dele der er udsolgt - er ret vitale dele.!

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)

Polarbears walk a lonely path..

But we sometimes do kick back, relaxes and downs a beer. =o)
Svar
#10
Hej

Jeg endte med at købe Super X1'eren

Reservedele er faktisk ikke så vanskelige at skaffe - fra USA - så det bliver næppe det store problem.

jeg har skudt ca 100 skud med den- skal have reguleret skæftehøjden , den skyder ca 1 m over sigtelinien på 30 m , jeg kan godt lide lidt højskud i mine haglbøsser meeen [Wink]
Den fungerer perfekt med 24gr stålhagl flugtskydningspatroner, fik kun een funktionsfejl, men det var fordi den recoil buffer der var installeret (en polymer dims der sidder i bunden af receiveren) blev blæst i stykker. En risiko jeg godt kendte til fra et par amerikanske våben fora. Ny buffer er bestilt - koster ca 20 USD, så når den er installeret og skæftet rettet til skal jeg ud at prøve den af for alvor.
Alt i alt en fin skyder - lavet af stål og valnøddetræ (det kan jeg godt li'), med en forbløffende god balance på trods af 76 cm løb.
Jeg melder gerne ind med lidt flere erfaringer om Winchester SX1 når jeg har skudt nogle flere skud med den - hvis det har interesse?
Svar
#11
Tillykke med geværet, glæder mig til at høre mere.

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 10+))
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#12
Hej Den nye type bolt buffer er ofte lavet i neoprængummi.Den originale gummi var en dum børnesygedom den havde.Jeg har for år tilbage købt dem hjem fra USA.og de virker fint.der findes mange specialstumper til dem derover. bla.rustfrit magasinrør mm.
Jeg har selv alle tre....trap,skeet,field model.

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#13
Hej igen

Så har SX1'eren været på banen igen - i 40 cm sne og -7grC.

men også med ny buffer og recoil spring (fjeder) fra Wrights.

Det gik ikke så f..... godt[V] Den nægter at genlade med 24gr. flugtskydningspatroner, og det kunne den jo godt finde ud af sidste gang med original buffer (som selvfølgelig blev skudt i stykker [Sad!]) og original fjeder.
Nu var det ganske vist heller i - 7grC sidst, og gastrykket fra patronerne falder jo med temperaturen - mon dog ikke det er i småtingsafdelingen i denne sammenhæng[?]

Jeg mistænker fjederen, den nye fra Wrights er mærkbart hårdere i fjederkraft end den originale, så den oplagte løsning er selvfølgelig at installere den originale igen, hvilket jeg vil gøre. Det kunne dog være interessant at høre om der er andre herinde der har lignende erfaringer med fjedre fra Wrights??

god jul og godt nytår!
Claus
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)