Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Formstøbte høreværn til jagt
#1
Jeg har haft kig på disse formstøbte høreværn, dels at de ikke fylder ret meget og man kan høre normalt undtagen inpulslydende - Lyde som skud og lign. Jeg er døv på det ene øre i forvejen og synes det ville være en skam at miste det helt, så derfor havde jeg tænkt mig at købe DOT SHOT KILLER - fra Phonak, da det også er dem min far har ude på hans arbejde. Nogle der har erfaringer, anekdoter eller andet lign.??
Man skal jo passe på sig selv, også på jagt!

Har haft de små normale gule prøvet men de lukker for meget og det er meget akavet på jagt.

- Errare humanum est, ignoscere divinum! -
- Errare humanum est, ignoscere divinum! -

Svar
#2
Jeg har dem, og synes at der er særdeles gode til hagljagter. Jeg har dem altid på, når jeg er på jagt med haglgevær.

Jeg har haft dem i over 3 år nu, og de fungerer fint.

Jeg er meget lydfølsom, og går gerne med dem under mine elektroniske kophøreværn, når jeg skyder med riffelen på banen. Det fungerer rigtigt godt.

Efter min mening dæmper de lige lidt nok til riffelbanebrug.

Jeg bruger dem ikke til drivjagt med riffel, da jeg synes, at de tager for meget af hørelsen, hvilket er nok den vigtiste sans nå man er på drivjagt i hvert fald.

Konklusion:

Rigtigt dejligt høreværn til hagljagt, men til riffeljagt er de elektroniske kopper klart bedst.

Men minimal vedligeholdelse og fin komfort.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#3
nu er det mest til riffel brug og også på banen jeg havde tænkt mig, men hvad mener du når du siger de ikke egner sig til riffelbane - virker de ikke optimal ved enkelte riffelskud (jagter) ?

- Errare humanum est, ignoscere divinum! -
- Errare humanum est, ignoscere divinum! -

Svar
#4
Jeg har 2 sæt.
Et sæt til jagt kun med shotkiller og et sæt til bane med bådeshotkiller og normalt filter.
Shotkilleren dæmper fint til nogle få haglskud eller et par riffelskud, men til banebrug, hvor man lægger mere mærke til det, dæmper de for lidt.
Svar
#5
Som jeg skrev i den første indlæg, dæmper de, efter min mening, ikke helt nok, når man skal skyde mange skud med en riffel

Men de er nok min individuelle og subjektive oplevelse af lyden, som ikke er nødvendigvis den samme som din.

Jeg synes at det larmer for meget.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#6
ok, men hvis nu shotkiller og normale discount hørekopper er der ville det så ikke være kanon på banen?

- Errare humanum est, ignoscere divinum! -
- Errare humanum est, ignoscere divinum! -

Svar
#7
Jo, det virker fint!

Men den største problem efter min mening er, at de dæmper lidt for mange lyde fra omgivelserne, når man skal bruge dem på driv/tryk jagter med riffel.

Der har man brug for alt hørelse man kan få.

Der er mine Peltor's suveræne til det.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#8
ok Smile nu skal mig og fatter lige ud og have støbt et styks Wink

- Errare humanum est, ignoscere divinum! -
- Errare humanum est, ignoscere divinum! -

Svar
#9
Du skal gøre op med dig selv, om du vil have de elektroniske (kr. 3400,-) eller de mekaniske (ca. 1500,-).

Med de elektroniske jagtværn får du forstærket lyden og kan høre ALT!
De mekaniske bruger til gengæld ikke høreapparatsbatterier og dæmper alt lyd til under 85 db - også de dyrelyde du gerne vil høre.

Jeg har valgt de dyre, som jeg er meget glade for - de er super effektive og jeg kan høre alt - også småfugle der pipperog blade der rasler på lang afstand....

Går du på en grusvej med dem I får du en god fornemmelse af hvor meget du egentlig larmer... :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
jamen igen - pengene [B)][V] det er ret mange penge

- Errare humanum est, ignoscere divinum! -
- Errare humanum est, ignoscere divinum! -

Svar
#11
Men evt. links til de elektroniske? Smile

- Errare humanum est, ignoscere divinum! -
- Errare humanum est, ignoscere divinum! -

Svar
#12
Citat:quote:

Originally posted by Rifleman

jamen igen - pengene [B)][V] det er ret mange penge

- Errare humanum est, ignoscere divinum! -



Ja, men du har kun een hørelse... og hvis man i visse tilfælde ikke bruger dem, fordi man ikke lige kan høre.... så kan du alligevel ødelægge hørelsen... På en dårlig dag kræver det kun et skud...

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#13
De elektroniske er i øvrigt større end de små mekaniske dot shot. De fylder mere og dækker mere i/af øregangen.... så de er tilsvarende mere effektive....

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#14
Citat:quote:

ok, men hvis nu shotkiller og normale discount hørekopper er der ville det så ikke være kanon på banen?


Mekaniske shitkillers og alm. hørebøffer er en dårlig kombination.
Shotkillers virker ved høj impulsstøj, så under hørebøfferne har de ingen effekt.
Min erfaring er tvætimod, under kopperne har mine formstøbte shitkillers den irriterende egenskab, at tale forplanter sig igennem dem ind i kraniet, så jeg kan høre de andre tale sammen på banen, men ikke hvor talen kommer fra. Virkeligt irriterende når man kigger op, selvfølgelig til den forkerte side, og siger HVA' i tide og utide.

Måske skulle jeg tale med nogen om det?[Wink]
Svar
#15
Hej TRG-S!

Jeg kan ikke genkende den oplevelse af lyden, når jeg bruger DOT/kop kombination.

Tværtimod synes jeg godt om den kombination, da DOT høreværnet ikke dæmper andre lyde lige så vildsomt som almindelige ørepropper. Den kombination tillader stadigvæk at man fører nogenlunde normale samtaler, men er lidt mere dæmpende end kopperne alene.

Derudover kan man tage sine kopper af, når man selv ikke skyder, og stadigvæk være godt beskyttet mod støj, mens de andre skyder, og samtidigt være i stand til at føre et samtale, uden at nogen skal råbe.

Jeg har det også svært ved at,rent audio-fysiologisk,forklare den fænomen du beskriver, hvor lyden forplanter sig når du har propperne i.

Lyden burde ikke kunne forplantes så tydeligt igennem et materiale, som i virkeligheden er beregnet til at dæmpe lyden(den slags medicinsk silikone som DOT høreværnet er laver af).

Det er muligt, at du har en ensidig konduktivt eller sensori-neural hørenedsattelse. Det kan rsultere i, at lyden kan høres bedst henholdsvis i det raske eller syge øre, når lyden overføres via benladning(det du beskriver som, at lyden forplanter sig igennem karniet).

Derfor vil lyden kunne høres som om det kommer fra den samme side hele tiden, når det overføres via benladningen fra den samme afstand fra ørerne(lige forfra, bagfra eller fra issen). Hvis den side du konsekvent høre lyden i, i virkeligheden ikke er den side lyden faktisk kommer fra, vil man have det svært ved at orientere sig lydmessigt.

Jeg ved ikke om det giver mening,det audiologi noget?

Du kan evt. selv slå Rinne's og Weber's prøve op, og se om det er forklaret på en mere pædagogisk måde et eller andet sted.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#16
hvad koster phonaks dot ca?

Hilsen kasper

223r, 6,5x55, 6,5x284, 300 wm, 9,3x62
Svar
#17
Jeg betalte omkr. 800 dkk for mine, og det var ca. 3år siden.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#18
nu er det intet problem kun at kunne hør ''ensformligt'' da jeg har det handikap at have mistet hørelsen på det ene øre allerede ved fødslen.

- Errare humanum est, ignoscere divinum! -
- Errare humanum est, ignoscere divinum! -

Svar
#19
http://www.iversen-import.dk/pi/Huntly_h...7_649.aspx

Måske et glimrende alternativ til peltor's?

- Errare humanum est, ignoscere divinum! -
- Errare humanum est, ignoscere divinum! -

Svar
#20
jeg har både "huntley" og peltor
De billige er ok, lyden er mere rumklangsagtig, men de fungerer.
Peltor har fornem lydgengivelse og er skønnere at gå med i længere tid. Så det er nok mere et spørgsmål om hvad du er klar til at ofre og hvilket behov du har.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)