Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
QL 9,3x62 med mega og N140
#1
Hej Alle
Er der en velig sjæl jeg kan få til at knaste nedensteånde ladning ind i QL med henblik på at se hvad den siger om tryk?

Jeg skal på drivjagt i Tyskland om et par uger tid og har min 9,3x62 ladning klar. Den samler inden for 24mm (5 skud) og jeg kan ikke se tryktegn i fænghætte.

Ladningen er:
- 285gr Lapua Mega
- Lapua hylster
- 56gr N140
- COL 83,5
- CCI 200

Riflen er en S&L V med 56 cm pibe.

Jeg er dog lidt betænkelig da max load jf VV's reloading guide v7 er angivet til 52,3 med en COL på 82,2.

Er der en jeg kan få til at knaste den ind i QL og se hvad den siger af spændende ting?

Jeg skal ud og måle farten på den på søndag, så det kunne være sjovt at se om der er sammenhæng mellem QL-beregent fart og målt fart.

Mnn bliver sgu' lidt mere nervøs når man skal lade til en større jagtbegivenhed :-)

Mvh
Simon
Svar
#2
Hey.

Umiddelbart virker det som en "mild" ladning. 3005 bar hvor maks er 3900 bar. Hastigheden bliver udregnet til 673 m/s.

Jeg bruger selv 60,0 grain norma 203B til samme kugle. Det giver et tryk på 3754 bar og en hastighed 738 m/s. Har ikke fået den målt endnu, men den laver også 5 skudsgrupper på under 30 mm.
Svar
#3
Med fare for at afspore tråden[:I].

Hvorfor er QuickLoad så troværdig? Jeg mener er der ikke tale om et computerprogram der bygger på en langt række forudsætninger og dermed usikkerhedsfaktorer?

Når Simons ladning ligger over VV manuales, så er manualens ladning vel testet i et rigtigt våben, og passer derfor lige præcis i det?

Jeg ville ikke i Simons sted være bange for at bruge ladningen, når den nu skyder godt og ikke giver indikationer af højttryk. Men det ville da være spændende om Simon kunne få en indikation af om den er langt under el. over VV.

D93
Svar
#4
taby:
Tak for info.
Det undre mig lidt, men er på den anden side meget betryggende. Jeg glæder mig til at få den igennem kronografen i weekenden, så jeg kan se om farten er tilfredsstillende. Jeg vil gerne op og snuse til de 700m/s men behøves ikke at være derover.

D93:
Det er helt ok.
Jeg giver dig ret i at QL langt fra er en fasitliste og det evigt lyksaliggørende. I dette tilfælde søgte jeg bare lidt en nogen lunde pålidelig secound opinion da jeg syntes jeg havde bevæget mig langt over VV's max load. Men så vidt jeg kan forstå er VV's manuel også lidt forsigtig.

Mvh
Simon
Svar
#5
Så fik jeg den over kronografen. Den gik 688 m/s, så QL var ikke helt skævt på den.
Det svarer nogen lunde til Lapuas fabriksladning, så den er ikke helt ubrugelig.

taby: Hvad angiver QL som max ladningen for de givne data?

Mvh
Simon
Svar
#6
Hej DonSimon

Maks er 60 grs men så er fyldningsgraden 104,8%. Hastigheden er opgivet til 763 m/s. Jeg bruger normalt ikk komprimerede ladninger så jeg ved ikke om det er muligt, men byg langsomt op fra hvor du er nu. Hvis du vil højere op i fart så er det muligt med norma 203b. Her er maks 59.5 med en fyldningsgrad på 99,9%. Hastigheden er opgivet til 780 m/s. Du når 760 m/s ved 58 grs. og så er du næsten 400 bar under maks. Hsuk at starte lavt... og se efter tryktegn

Mvh. Taby
Svar
#7
Med fare for igen at være IT-skeptisk, hvor troværdigt er det at nå 780 m/S med en 285gr kugle i 9,3x62? Hvis det er realistsik så kan dem der siger at 9,3x62 da godt revurdere deres opfattelse[Big Grin].

D93
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)