Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tanker
#1
Sidder i stuen med et lille smil på læben. I skabet står den lille nye: en Tikka 595 i 243win.[:p]
Den skal have et vekselpibe system med tiden. Den ene pibe må blive en 6,5x55AI som lige skulle kunne være der[^]
Så er der et større kaliber, til det større vildt. Skal kunne bruges til drivjagt. 308win er jo oplagt. - Men så skete det: jeg fik en nedsmeltning. Hvad med 338-284? Ind og google, jo den var lavet.
Er der nogen her som kan sige noget om det? Nogen erfaringer?

Michael
Svar
#2
kun at du har for mange penge Big Grin thumbs up

- Errare humanum est, ignoscere divinum! -
- Errare humanum est, ignoscere divinum! -

Svar
#3
Det er da bare at give den gas!!!!!
Hellere end pibe i hånden end.....

Hold krudtet tørt
Fedtmule
Svar
#4
Vil der i praksis være nogen forskel på 338wm og 338-284? udover bøvl og omkostninger ved 338-284?

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#5
Citat:quote:

Vil der i praksis være nogen forskel på 338wm og 338-284? udover bøvl og omkostninger ved 338-284?



NIF[Big Grin]

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#6
358 WIN er svaret på/til dine bønner[Big Grin]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#7
358win, 9x57 eller 9,3x57??

Men hvad er der nu galt i en basic 284win???

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#8
Citat:quote:

Vil der i praksis være nogen forskel på 338wm og 338-284? udover bøvl og omkostninger ved 338-284?



Det er en Tikka 595.

595=kort lås, hvilket er ikke foreneligt med en 338WM, mens en 284 WIN hylster er disegnet til kort lås.

Så lidt forskel er der da, også i praksis.

Det kan også være, at det bliver svært med en 6,5x55 AI presset ind i den korte system?

Jeg tror at den 338-284 vil være fin kaliber til din kort lås.

Ud over lidt dyre die's er der vel ikke andet, der koster ekstra til den kaliber.

284 win hylstre er vel til at få til fornuftige penge.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#9
hej pingvin
hvad med 6,5x47......eller 260AI

og så en 358Win[Big Grin] det er en grisse dræber.....

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#10
Så vil jeg næsten sige 260AI og 358Win vil være den bedste kombination.

6,5X47L er lidt svær at få op på lovlige hastigheder med 9g kugle, hvis det skal kunne bruges til hjort.

Men 260AI styrer til gengæld til den slags.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Men 260AI styrer til gengæld til den slags.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.



Det har jeg fortalt ham, men jeg har også fortalt om WSM´s korte Tikka, der skyder med 6,5x55 uden problemer.

Tror samtidig en 338-284 kunne give lidt bøvl med fødningen.

Men hvad skal man med mere når man har en 6,5x55 ? ovenikøbet i en rigtig stiv og kortlås.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#12
Jeg ved godt, at man sagtens kan skyde en 6,5x55 af fra en kort lås, men hvordan går det med magasinlængden?

Giver det nogle begrænsninger, der har nogen praktisk betydning?

Eller holder han sig bare til de de korte kugler?[Smile]

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#13
Citat:quote:

Men hvad skal man med mere når man har en 6,5x55 ? ovenikøbet i en rigtig stiv og kortlås.


EN 308 SELVFØLGELIG[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Har snart lavet så mange forskellige mærkelige "setup" på en Tikka og den er bare så ufølsom pga centerfødning fra et enkeltradet magasin[^]

Og ja, laver man 6,5AI´en rigtigt så får man ret meget ud af den "korte" Tikka lås.

Har lavet nogle stykker der blev trimmet til magasinlængden minus et forventeligt slid på throaten.
Den sluttelige hastighed i AI versionen lå på over 900 m/s selv med den usle forskel i patronlængde contra den lange lås.

Ville ikke mene man skulle lave de korte patroner til den da den ikke er så nærig med magasinlængden som f.eks Hardley Abelson[B)][Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#14
I forbindelse med at jeg lige skulle google lidt om dette emne saa loeb jeg over denne som jeg ogsaa synes at i skulle have glaede af:

http://www.chuckhawks.com/super_338_Mags.htm

Lazzeroni rules!
Mvh.

Yeti
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Men hvad skal man med mere når man har en 6,5x55 ? ovenikøbet i en rigtig stiv og kortlås.


EN 308 SELVFØLGELIG[Big Grin][Big Grin][Big Grin]

Har snart lavet så mange forskellige mærkelige "setup" på en Tikka og den er bare så ufølsom pga centerfødning fra et enkeltradet magasin[^]

Og ja, laver man 6,5AI´en rigtigt så får man ret meget ud af den "korte" Tikka lås.

Har lavet nogle stykker der blev trimmet til magasinlængden minus et forventeligt slid på throaten.
Den sluttelige hastighed i AI versionen lå på over 900 m/s selv med den usle forskel i patronlængde contra den lange lås.

Ville ikke mene man skulle lave de korte patroner til den da den ikke er så nærig med magasinlængden som f.eks Hardley Abelson[B)][Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!



Undskyld min uvidenhed, men hvor lange patroner kan fungere fra et kort Tikka magasin ?

308 ja selvfølgelig, men jeg er med tiden kommet til at indse .264 kuglernes fordele. Og helt ærligt hvor meget kan man med en 308 som man ikke kan med en 6,5 ? ikke i teori men i praksis.

Når jeg stadig er så vild med min 308 skyldes det primært at den er så tilgivende overfor hvad jeg fodrer den med.

En anden måde at udnytte magasinet bedre på, fx i min 260´er kunne være at bruge projektiler, der var knap så spidse fx en almindelig Game King eller lign. men kan det give lige så god præcision som en
Hollow pointer eller plastic spids ?

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#16
Max længden i et 59x magasin er mellem 76 og 76,5mm lidt afhængig af tolerancer i fremstillingen.

Og ja, en 308win er godt nok en alsidig fætter.....
Er faktisk så begejstret at jeg har overvejet at sælge min 260AI[V]da den med tiden ikke bliver brugt efter jeg lavede min 308´er.....

Og ja 6,5 kuglen er da også rigeligt stor til det vi render og leger med her i europa.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#17
Tak for alle svarene- I gør det ikke så meget lettere[Big Grin]

Kom glad med flere

Michael
Svar
#18
Nu er jeg ikke Tikka nørd - men kan magasinet klare det tykkere 284hylster?

Jeg ville da i dit sted gå efter en .338 federal aka 338-08.

D93
Svar
#19
Tikkas 59x og 69x magasiner æder med sikkerhed op til 13,5mm i tykkelsen!

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#20
Bare for at ridse op, hvad der sker i mit lille syge hoved[:o)]
Efter mange gode råd, valgte jeg en Tikka 595. 243 skal bruges til buk, ræv og evt en bæver.
Har fundet en billig 6,5x55 pibe. Den kunne jo laves om til AI. Så skulle der være fart nok på til de meste. Alm 6,5x55 træningsammu kan bruges til - I har nok gættet det: træning. De afskudte hylstre er så klar til jagtammu[^]
Da der ofte kræves en kugle over 7mm, kunne det være spændende med en større. 308win er den nemme og billige løsning. 338-284 NIF[Big Grin].

Michael
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)