Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
30.06
#1
Idag har jeg skudt et lam med kaliber 30.06 ladet med en Nossler Partion kugle. Er det et overkill og bør jeg finde en anden kaliber eller en anden kugle? Sjældent (aldrig) har jeg set et sådan udgangshul. Skudt næsten vinkelret på bladet. Jeg vil kun have en riffel og jeg satser på at ramle ind i et par krondyr på et tidspunkt
Svar
#2
Altså hvis du selv genlader kan du jo bare lade dem meget svagere så den sender en kugle afsted lidt som en 308.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#3
Jeg lader ikke selv. Det har Federal gjort. Jeg har ikke evnerne og tiden til at lade selv. Men er der nogen der kan komme på en bedre kugle til rådyr.
Svar
#4
Jeg bruger selv Lapua Mega 9,72 g fabriks ammo i min .308 Win. og der virker fornuftigt på lam og ungdyr (har skudt en af hver). Nogle ville sikkert gå op i en 12 g for at sænke hastigheden, men det har jeg ikke følt nødvendigt.

Har du nogle data for den ladning? Hastighed, kuglevægt m.m.?

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#5
hey Pertermh

jeg skyder med remington's core-lock 150gr.
jeg syntes den er nærmest perfekt til råvildt og ræv uden den smader vildtet.

[Image: Unavngivet1.jpg]
[Image: ajbutton.gif]
hmm, skal der være klumper i en prut????



livet er ikke så slemt endda, hvis man overvejer hvad alternativet er

SÅ SMIL DOG!!  Tongue

Nu med et par glasøjne.  Cool
Svar
#6
Kan man sige at nossler partion er en let ekspanderede kugle eller hvordan er den i forhold til andre gængse kugler? Udgangshullet på lammet var cirka på størrelse med en god fodbold...lige rigeligt hvis man spørger mig. Spearribs bliver det næppe til.
Svar
#7
NP er jo efterhånden en ældre konstruktion og der eksisterer i dag (efter min mening) bedre alternativer. Det kunne være en kugle som Rhine, TSX, TBBC eller ligende hvor ekspansionen er mere kontrolleret end den er i den forreste del af et NP projektil. Du bør uden de store problemer kunne finde et andet projektil så din .30-06 kan præcis det du gerne vil have den til, nemlig være en god all-round riffel der kan lidt af det hele.

For 14 dage siden skød jeg en smalrå med min .300WM uden at der var et udgangshul som en fodbold. Bevares det var ikke som en 2-krone, men det skyldes at jeg ramte begge overarmsknogler og at splinterne fra den første gjorde nogen skade på vejen igennem dyret. Kuglen jeg skød med var en T-TSX.
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Lapua mega i 13 gram til 30.06 - ringe ødelæggelse uanset hvor du rammer dyret!
Hastigheden er ikke ret høj i disse, så derfor ekspandere den ikke så kraftigt, og der er rigeligt power hvis der skulle komme et vildtsvin forbi.
De virker også fortræffeligt på afrikansk vildt, sålænge du ikke går op i blue vilderbeest størrelse og lignende.

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#9
Som en fodbold er også voldsomt! Hvor ramte du den, og hvordan var kuglebanen igennem dyret? Det lyder næsten som om du har taget et ben med igennem dyret...

Men som Asbjoern skriver, en 13 g Lapua Mega, den napper også en hjort, hvis den kommer forbi.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by yeti

For 14 dage siden skød jeg en smalrå med min .300WM uden at der var et udgangshul som en fodbold. Bevares det var ikke som en 2-krone, men det skyldes at jeg ramte begge overarmsknogler og at splinterne fra den første gjorde nogen skade på vejen igennem dyret. Kuglen jeg skød med var en T-TSX.



Det var da ellers voldsomt når man tænker på at det var en T-TSX??
Hvor tung var kuglen og hvilken hastighed var den ladet til?

Grunden til at jeg er så interesseret er, at jeg har overvejet at få ladet nogle 168 grains til min 30.06.
Jeg har havde ikke gennemskud med lapua´en på blue vilderdeest da jeg var i SA i uge 41[}Smile]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by yeti
For 14 dage siden skød jeg en smalrå med min .300WM uden at der var et udgangshul som en fodbold. Bevares det var ikke som en 2-krone, men det skyldes at jeg ramte begge overarmsknogler og at splinterne fra den første gjorde nogen skade på vejen igennem dyret. Kuglen jeg skød med var en T-TSX.



Er der et par herrer der skal tage sig lidt bedre tid til at nærlæse [?].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#12
Jeg har ikke faaet maalt hastigheden endnu. Det er et 180 gr projektil, saa det kommet vel op i omkring 900-950 m/s
Mvh.

Yeti
Svar
#13
Det er muligt, at Partition ikke er en ny konstruktion, men jeg vil nu stadig mene, at den sagtens kan betragtes som velegnet til råvildt også. Jeg tror, at hvis du får hastigheden ned, så vil du have en rigtig god patron til formålet.
Svar
#14
mine erfaring er også fart og blødnæse er dårlig blanding. Har haft mine første rådyr med 30-06 og Mega (men sikkert kun i 12g udgaven).. der var ikke fodbold men knytnæve størrelse udgang og når i skråskud for meget smadder.

Til den størrelse dyr bruger jeg nu min 6,5er, men 'nedladet' rem PSP corelok v4=ca 760m/s.. det virker fra de 30-40 meter ud til 150m jeg har prøvet, rigtig fint uden kødødelæggelse/lille udgangs hul.

SÅ check fart. 'lav hastighed med hurtige spidser'

de federal du brugte = 165gr? (angivet v0 2885 fps = ca 860 m/s) ..den tungere 180gr er angive til ca 820 m/s .

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#15
ja, der er altid mange forskellige meninger og erfaringer. Personligt har jeg rigtig god erfaringe med Lapua Mega i såvel 6,5x55 som 30.06 (12gram). God knock-down effekt og begrænset ødelæggelse. Til større eller hårdere vildt kan Swift-A nok overvejes i 30.06.

http://www.performancebullet.no/filer/jhv_sept2003.pdf for lidt inspiration også. [Smile]
Svar
#16
Hvis I gaar ind her http://web.me.com/mikkelkroeyer/Helle_og...Arkiv.html og finder indlaegget "Paa jagt med kaliber 9,3x62 og Diana" saa skal I bare se hvad en 286gr Mega kan udrette paa et raadyr...
Mvh.

Yeti
Svar
#17
Hej peter,

Partition er en fremragende kugle!!

Har stadig til gode at se den fejle efter langt over 100 stykker vildt.

Thumbs up herfra!

Ingen grund til dyre fantasikugler[Wink]

MEN 30-06 er voldsom til råvildt stort set uanset hvilken fantasikugle du skyder med.

Agtet kaliberet vil jeg anbefale dig, uanset med hvilken kugle, at trække lidt bagud og ned når du VIL bruge det kaliber til råvildt.

Til kronvildt får du ganske enkelt ikke bedre medicin i din 30-06.

Lader ret mange patroner til folk, "professionelt" og får gode meldinger tilbage på den gode gamle Partition.

I min optik er der, med den blanding af vildt, ingen gyldig grund til at skifte.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by ujensen

Citat:quote:

Originally posted by yeti
For 14 dage siden skød jeg en smalrå med min .300WM uden at der var et udgangshul som en fodbold. Bevares det var ikke som en 2-krone, men det skyldes at jeg ramte begge overarmsknogler og at splinterne fra den første gjorde nogen skade på vejen igennem dyret. Kuglen jeg skød med var en T-TSX.



Er der et par herrer der skal tage sig lidt bedre tid til at nærlæse [?].

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.



.....jamenaltså.....[:I][:I][Big Grin]

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#19
Hej Peter

Må med det samme sige at jeg ikke har skudt noget med den, men har indskudt min Sako med Federals 30-06 med Barnes X (den som er coated) De skød fantastisk i den- 3 skud /15-18mm. Mener at sådan en 180 grains kunne være et bud.

K&B

Michael
Svar
#20
Nosler Accubond 165 gr. el. 10.7 gram til 30-06.
Det kan godt være at den ikke når at svampe så meget op i 12 kg. rålam, men den går ikke langt selv om kuglen ikke tager forløb. Til alt større er den bare OK[Smile]

Mvh Thorlak

Eneste fejl er at alle kugler har samme hvide spids[:o)]

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)