Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
30.06
#21
Citat:quote:

Eneste fejl er at alle kugler har samme hvide spids


Ja, for når man kommer op i årene så bliver headstamp´s nok sværere og sværere at læse[:o)][:o)]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by GT

Citat:quote:

Eneste fejl er at alle kugler har samme hvide spids


Ja, for når man kommer op i årene så bliver headstamp´s nok sværere og sværere at læse[:o)][:o)]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!



Men hvis .30-06 skal bruges til alt er det jo heldigvis ikke et problem. Vi andre der vil have flere forskellige kalibre må så til den tid sikre at der er forskel i størrelse på patronerne - fx 416 Rigby sammen med .222
Mvh.

Yeti
Svar
#23
Citat:quote:

Originally posted by Ugelvig

Som en fodbold er også voldsomt! Hvor ramte du den, og hvordan var kuglebanen igennem dyret? Det lyder næsten som om du har taget et ben med igennem dyret...

Men som Asbjoern skriver, en 13 g Lapua Mega, den napper også en hjort, hvis den kommer forbi.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!



Med til historien hører nok også at det var på cirka 15-20 meters afstand. Men alligevel. Dyret stod med siden til. Nok ikke 90 grader men nok noget de ligner 75 grader. Så kuglen vil gå ud lidt mere tilbage på dyret ind der hvor den gik ind. Den gik ind lige bag forkøllen og midt på bladet og altså uden at ramme benet. Så er udgangshullet lidt sværere at definere...Men umiddelbart skulle jeg mene at den burde være gået ud foran mellemgulvet og altså ikke burde berøre mave/tarm-regionen. Hjertet var ramt og lungerne var væk sammen med en del af maven. Jeg forstår virkelig ikke hvorfor maven blev ramt.

Det var 11,7 grams kugle.
Svar
#24
Bruger Rhino både i 6,5 træls,automatdværgen(308)og dirty old six,har stadig til gode at prøve den i 9,3 men det kommer i de andre kalibre kan den klart anbefales,selv 6,5 laver gennemskud på et Wildebest.
MVH
LØVIG
Svar
#25
Ja, jeg er en ældre glemsom svagpisser, og når man så lader både 7mm og 270W, bare tanken om en 7mm for fuld smæk i 270W piben[xx(][xx(][xx(] Det uskyldige problem er alle de hvide toppe i ammo skabet, som forvirre det totale overblikket[:o)]

Godt skubbelæren er opfundet og kan bruges til andet end at lukke øl op med[Big Grin]

God weekend, de herre

Thorlak

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#26
Jeg er sikker paa at praecisionen ikke aendres af at du maler spidserne sorte med en sprittouch.
Mvh.

Yeti
Svar
#27

Hvis I gaar ind her http://web.me.com/mikkelkroeyer/Helle_og...Arkiv.html og finder indlaegget "Paa jagt med kaliber 9,3x62 og Diana" saa skal I bare se hvad en 286gr Mega kan udrette paa et raadyr...


Totalt ødelæggelse - men hurtig kill ? Smile

- Errare humanum est, ignoscere divinum! -
- Errare humanum est, ignoscere divinum! -

Svar
#28
Nu er det jo bare ribben, så derfor ser der værre ud end det var, men død det var den...
Mvh.

Yeti
Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by GT

Hej peter,

Partition er en fremragende kugle!!

Har stadig til gode at se den fejle efter langt over 100 stykker vildt.

Thumbs up herfra!

Ingen grund til dyre fantasikugler[Wink]

MEN 30-06 er voldsom til råvildt stort set uanset hvilken fantasikugle du skyder med.

Agtet kaliberet vil jeg anbefale dig, uanset med hvilken kugle, at trække lidt bagud og ned når du VIL bruge det kaliber til råvildt.

Til kronvildt får du ganske enkelt ikke bedre medicin i din 30-06.

Lader ret mange patroner til folk, "professionelt" og får gode meldinger tilbage på den gode gamle Partition.

I min optik er der, med den blanding af vildt, ingen gyldig grund til at skifte.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!



Med baggrund i jeres indlæg tror jeg at jeg fortsætter som hidtil og bare kalder det et uheld. Men hvis det sker igen kommer jeg til at finde på noget andet. Det tager sku noget af jagtoplevelsen når dyret løber "væk" med det meste af det invendige hængende slaskende ud af siden af dyret på trods af det jeg mente skulle være en perfekt bladkugle. Har dog også set et dyr skudt gennem maven med væsentlig mindre udgangshul and det jeg lavede. Måske forklaringen er at kuglen rammer et ribben på vej ind og tager ribbenet med som et projektil og smadrer gennem dyret. Dont know, men min svoger som var med på jagten som skyder med 308 og ikke rigtig kendte 30.06 mente i hvert fald ikke at det var nødvendigt med elefantkaliber til rådyr.

Tak for jeres indputs.
Svar
#30
Jeg har prøvet at en 308win med en 180 gr Oryx sent igennem perfekt å tværs alligevel slog mellemgulvet i stykker så der var maveindhold i indgangshullet. Nogle gange sker der underlige ting, som er svære at forklarer.

Knæk og bræk
Mvh.

Yeti
Svar
#31
@Peter - jeg er helt enig med GT. Jeg har set voldsomme udgangshuller med 180 gr NP i .30-06, men jeg har oftest set det modsatte. Jeg har faktisk selv skudt en del råvildt med .300 win mag og 180 gr NP med tilfredstillende resultat. Nu ved jeg jo ikke hvor gammel du er, men i min ungdom læste jeg mange bukkejagtshistorier af LasseS og han brugte netop din kombination med stor glæde.

Hvis man vil have en riffel som man skal kunne bruge til alt, så skal man også vælge ammunition efter at det største vildt du kan være efter. Her synes jeg ganske enkelt du har lavet et genialt valg.

D93
Svar
#32
Har også med godt resultat brugt NPT 180 grains til forskelligt vildt incl. råvildt.
Jeg lader selv og er så heldig at have ramt en ladecombination med Lapua Mega 150 grains ladet til 308,er fart (V0 850 m) der giver sammenfald træfpunktmæssig så det er for mig et bedre valg til råvildt.
Til større vildt er valget stensikkert Partition.

[Image: 1-1.jpg]
Jeg kan ikke få dem store nok
Svar
#33
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Jeg har prøvet at en 308win med en 180 gr Oryx sent igennem perfekt å tværs alligevel slog mellemgulvet i stykker så der var maveindhold i indgangshullet. Nogle gange sker der underlige ting, som er svære at forklarer.

Knæk og bræk



Hej Yeti

Det fænomen har jeg også været udsat for, men hver gang har mavesækken været indtakt??
Jeg tror derfor ikke på at det har noget med mellemgulvet at gøre, men at det skyldes overskydning af spiserøret, som jo også går igennem lungefeltet på sin vej til mavesækken.
Eftrerfølgende sker er der en reflux af maveindholdet ud gennem det overskudte spiserør og ud i lunger/udgangshul.

Har set det 3 gange ved perfekt satte kugler, og hvergang uden at mavesækken var skudt i stykker, og uden at der var maveindhold i bughulen.

Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Asbjoern
------------------------------
Tikka M695, 6,5 "træls"
Sako 75 Stainless, "Dirty old six"
Svar
#34
Tro mig det var ikke spiserøret. Det oryx projektil var detoneret så en panserværnsraket ikke kunne have gjort det bedre. Bukken stod på 112 meters afstand halvvejs oppe at en lille høj. Der var intet der kunne komme i vejen. Den stod med siden til og skuddet blev placeret ca 10 cm foran mellemgulvet et par cm lavt i forhold til midten af kroppen. Efter skuddet løb bukken omkring 10 meter og faldt så sammen.

Det er sikker hvad det nogle gange sker, men jeg har ikke skudt med oryx siden og har p.t. ingen planer om at gøre det igen.
Mvh.

Yeti
Svar
#35
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Det er sikker hvad det nogle gange sker, men jeg har ikke skudt med oryx siden og har p.t. ingen planer om at gøre det igen.


Du har heller ikke for gode erfaringer med TSX, tør du snart skyde på noget?

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#36
TSX'en skyder jeg stadigt med, men jeg forventer at den kommende tid vil byde på nogle tests der skal undersøge mulige svagheder ved den konstruktion. Barnes har i en mail til mig skrevet at et vinklet anslag kan give problemer. Der ud over benytter jeg T-TSX og TBBC som jeg også er tilfreds med. Min 308w er p.t. ladet med AccuBond, men da den ikke kommer med på jagt har det lange udsigter med at den bliver testet på dyr.
Mvh.

Yeti
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)