Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
t3 tactical vs. sako 85 synth. stainless
#1
Som resultat af en tidligere tråd, står valget af ny riffel mellem de to overstående[^] Personlig erfaring og andenhåndsviden m.m. om præcision, holdbarhed, value for money og meget mere der kan have indflydelse på valget må gerne komme på bordet nu, men helst ingen fordomme[Smile]
Svar
#2
Hej

Nu er det jo to vidt forskellige rifler du har oppe.

Jeg har selv haft 85ss i 308 og var glad for den. Den slog dog af en eller anden underlig årsag ret hårdt i skulderen, men jeg tænker at den lave vægt riflen har kan have været en medvirkene faktor. I hvert fald har jeg hørt fra flere der prøvede den at den slog markant hårdere end de var vandt til fra en 308.
ellers synes jeg det er en dejlig riffel, veludført og med et godt skæfte.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#3
Hej Kås

jeg har en Tikka T3 supervarmint med picatinny rail i cal 308 win med 600mm løb, det er stort set den samme som tactical dog er den ikke forberet for mundingsbremse.
jeg kan kun sige at der er en yderst behagelig riffel at skyde med med hensyn til rekyle, pga den vejer 3,7 kg,den kan også fås med 510mm løb og så vejer den 3,5 kg og er knap så næsetung.
Med hensyn til precision mangler den bestemt heller ikke noget skyder fint 20mm serier og med den rette skytte er der mulighed for endnu mindre grupper vil jeg tro.
jeg har så jeg kan skifte mellem kikkert og Aimpoint og her kommer den instillige kindpude helt til sin ret det er dejligt at når man kaster riflen til skulderen skal man ikke lede efter sigter det passer bare [Wink]
Og som den sidste ting kan jeg sige at forskæftet ikke er slasket som man ser på nogle rifler med synt skæfte den bliver hvor den skal også hvis der er monteret bipod

alt i alt et super lækker skydejern [Big Grin][Big Grin]

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#4
Jeg har en T3 Tactical i kal. 223R med 20" pibe og 8" stigning,rigtig lækker riffel og den skyder meget præcist.....jeg aldrig har fortrudt jeg har købt sådan en.
Svar
#5
nu har du så den korte udgave, ved du hvad fordelen er ved det lange løb?
den bliver vel mere præcis, men er det virkelig så meget at det er værd at tage i betraktning?
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Kås

nu har du så den korte udgave, ved du hvad fordelen er ved det lange løb?
den bliver vel mere præcis, men er det virkelig så meget at det er værd at tage i betraktning?



Det afhænger af hvilket kaliber du vil anvende.
Der er forskel på .308Win eller .300WinMag [8D]

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#7
308'eren!?[Smile]
Svar
#8
Det er ikke alle kalibre du kan få med kort pibe. 223R og 308W laves med kort pibe, da de rent faktisk fungerer ret godt med netop kort pibe. Det skyldes at begge kalibre anvender relativt hurtigtbrændende krudt.

Du mister ikke noget på præcisionen (ikke noget den almindelige skytte kan måle), men derimod lidt på hastigheden - men det betyder intet!

Du får tilgengæld en mere handy riffel!

J.
Svar
#9
sidder her med alle t3-riflerne i skemaform, og du kan få tactical i 223 og 308 med kort pibe som standard(eller man kan vælge en lang pibe), så det ville være helt genialt hvis den kortere pibe ingen betydning har[Big Grin]
Svar
#10
Hej Kås, som udgangspunkt er det forkert opfattet at en lang pibe er mere præcis, det forholder sig omvendt. En kort pibe er mere stiv og dermed mere præcis (dette er en forenklet forklaring, men i hoved princippet så passer det) En lang pibe giver som reget højere hastighed men ikke nødvendigvis bedre præcision.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#11
Jeps....jeg vil give jer alle ret.Den er mere handy med kort pibe,men man mister nok lidt hastighed.

Jeg lader selv med N135 og N202 "kal.223R" og med 8" stigning kan jeg skyde med tunge kugler i dette kaliber.Jeg har aldrig før skudt med en riffel som skyder så præcist.
Svar
#12
For at modvirke næsetunghed har jeg kommet tørt sand i skæfterne på mine Tikka Varmint. De er meget bedre balanceret, og har forbedret min skydning på den løbende diciplin...
Synes nu altid at 308w har givet rekyl.. nærmest som 9,3x62 [Wink]

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#13
(off topic)... nu må du ikke tro jeg er helt tabt bka, eller andre for den sags skyld, men hvorfor vælge 223r? begrænser det ikke jagtbart vildt ret meget?
Svar
#14
Nej da - men har man en 223R så har man også en 6,5x55 eller en 308W eller en 9,3x62 eller...dem alle sammen :-)

223R er super lækker til bukkejagt. Jeg har den selv som vekselsæt til min Sauer 202. Jeg bruger den kun under bukkejagten. Når den er overstået kommer der en 308W pibe på som jeg bruger i efteråret hvor jeg har en teoretisk chance for at møde kron og dåvildt. På min Sauer nr. 2 sidder der fast en 9,3x62 pibe på - så er jeg altid klar til en gang griseregulering i SVerige hvis muligheden byder sig [Big Grin] Man må ikke gå ned på grej!

Men jo - som eneste riffel er det ikke optimalt med en 223R medmindre man KUN kommer til at skyde råvildt og det der er mindre!

M.h.t. den lavere hastighed den korte pibe byder på - så handler det om ca. 2,5m/s pr. cm... så kan du selv regne lidt på hvor lidt du mister...det er ikke meget og vildtet er helt sikkert ligeglad! [8D]

J.
Svar
#15
ja præcis, og har desværre kun råd til én lige pt, så det ville være en skam at indsnævre mulighederne for meget[Big Grin]
... men for at komme tilbage til det orindelige emne, erfaring med de to rifler?[Big Grin]
Svar
#16
Jeg forstår godt at hvis det er din eneste riffel at du så ville vælge en større kaliber end 223R.....Jeg har en 30-06 til resten.
Svar
#17
@jamo
Hvad er der super lækkert ved denne kaliber i bukkejagten!
Du bærer jo rundt på en riffel hvis låsestørrelse kun er optimal ved
f.eks en 9.3x62.
Ideen med en 223er er da at benytte en nedskaleret lås, og dermed få et lettere/mindre våben.

@Kås
Hvis du vælger en T3er, så køb den da i 6,5x55. Det tror jeg også hallalautomat er enig i![Wink]
Så kan du jo altid få en 9,3x62 el. lign. senere til den!

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#18
Citat:quote:

Originally posted by WSM

Ideen med en 223er er da at benytte en nedskaleret lås, og dermed få et lettere/mindre våben.



Så skal man jo bare vælge den i .223R i en T3 Lite. Den har en noget kortere lås.

Fattigdom - det er en sindstilstand

[center][Image: logo10.png][/center]
[center]Fattigdom - det er en sindstilstand
[/center]

[center]
Socialdekrat - Moderne nordisk udtryk for rockerrelateret skattesnyder
[/center]
Svar
#19
kartoffel, kartoffel 6,5x55 vs 308 er lige fedt til dansk jagt, du får lidt mindre rekyl i 6,5 men en 308 kan du bruge til stort set alt jagtbart vildt i hele Europa mens 7mm er mindst kaliber til eks vildsvin i nogle lande, begge kalibre er taknemlige med hensyn til kuglevalg.

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#20
[/quote]
Så skal man jo bare vælge den i .223R i en T3 Lite. Den har en noget kortere lås.
[/quote]
Det er ikke korrekt - Tikka laver KUN en' længde som bruges til alle varianter !!!

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)