Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
repare 'dims' af hærdet stål
#1
fik min Tikka m70 12/222 BBF hjem fra Sverige sidste år .. havde fler at vælge imellem.. tog så den med 'de pænest tænder og grimmest tøj' = dvs den uden slør hverken op/ned, sideværds eller vrid.. men et crap skæfte, Skæftet har jeg selv fået på plads. Regnede ikke med der skulle være mekanik problem i så simple kontruktion

1)
MEN løbsvælgeren 'hopper' når man trykker kugle løbet af [xx(].. = ingen skud og evt kun lille prik på fænghætten (så den ved efterflg skudforsøg måske klikker alligevel selv som der kommer 'hug på' slagstiften fx ved at holde på løbsvælgeren under skudafgivelse)

- prøvede at bore fjederkugle belastning (der holder vælgeren på plade enten oppe eller nede) til større model/mere modstand = ikke nok

- identifirer at den 'dims'/'slider' der glider på hammeren og sørger for at anslå enten hagl eller kugle løb.. har en aftrudnet nedre kantform der slår imod bagsiden af kugleløbets slagstift => den vil derfor ikke frem men heller tvinge vælgeren op

.. har 2x fået svejset kanten op => 10-15 skud .. de første ok .. derefter afrundet kant og løbsvælgeren hopper igen(/"%¤[xx(].. se
[Image: DSCF0635_S.jpg]
[Image: DSCF0666_S.jpg]

-> der skal noget til der kan holde .. laservejs? men til 1000kr/t + MOMS .. der det noget vildt.. er der andre muligheder?

2) der er også slidt slagstift/hul problem .. ved ikke om medvirkende til ovenstående. haglløbet 'piercer' fænghætter hvis de er bløde slags som fx flugtsskydn patroner. Ved 222 løbet buler slagstift anslaget oftets UD på fængehætten! -> svært at knække bøssen .. efterhånden samles lidt messing (der er høvlet af de 'udbulede' fænghætter) som kan sætte sig i hullet og også forhindre at slagstiften vil frit frem

SÅ nogen forslag?

er der noegn der har en tilsvarede M70 BBF .. kan i checke formen på 'dimsen' -> om den jeg har er helt ved siden af?.

tak

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#2
Min er helt lige, der hvor din er afrundet.
Aftrykket efter slagstiften er helt fri af kanten.
[Image: AftrkTikkaBBF.jpg]
Din må godt nok være slidt (eller født med en skavank).
"Slagstifthullerne" kan du vel bare få skiftet, de er jo bare skruet i.

Kai

[Image: BBMpokal.jpg] Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Rig eller fattig? Det er altid rart at have penge!
Svar
#3
Olifant, det var lige netop den form vi forsøgte at genskabe med alm. svejs.. men holder kun få skud. Ja den må være meget slidt .. evt har der været noget slør/binding i løbsvælgeren der har sat slideren lidt højt og den blevet banket på kanten til en permanet rundkant opstod.

Har fundet mindre lasersvejs firma der 'kun' tager knapt 600kr/t + MOMS. Har dog fået at vide at man med alm TIG svejs også kan få lavet rigtig hårde svejsninger .. bare ikke fundet noget sted endnu der kan/vil jobbe på såen lille dims med hård svejsninger.

Så nu taget den drastik beslutning .. lige købt en ny brugt mage til ved Frank & Peter i Bjerringbro. Det ved jeg duer (har prøveskudt!).. venter nu på papirerne og skal så flytte skæfte + kikkert over. Den anden /gamle har jeg så ikke panik på mere mht at find reperations mulighed .. hvis det ikke lykkes = så er den skrot.

Der skal eddermame være pålidelig hagl/kugle mulighed til 'skovturene' jul-nytår (nåja tager også 8ern med til Elg hvis jaktlaget skal ud igen og 6,5ern hvis det viser sig kun at blive langskud til fugl)

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)