Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvilken kikkert...???
#21
Citat:quote:

Originally posted by BigDane

Hejsa....

Tak for de allerede mange tilbagemeldinger. Som sagt er jeg rookie. Har først genoptaget min interesse for jagt efter 10 års dvale. I foråret købte jeg en Sauer 202 kaliber 270win. Min første riffel. På den fik jeg monteret en leupold kikkert. 3-9x50. Det virker fint. Har skudt mine første 4 bukke med den.

Det jeg søger er en kikkert, der kan det hele. Jeg går jo og drømmer om den hersens vildsvinejagt. Er inviteret på en næste år. Drivjagt. Vil dog også kunne bruge kikkerten til andet. Måske på en anden riffel også. Har to nu, men har da planer om flere.

Med det hele mener jeg drivjagt, aften/natjagt. Har tænkt på muligheden med to. Og i det tilfælde, hvilke beslag.?

Budgettet spiller naturligvis også ind. Man kan jo være heldig at finde godt brugt. Har også kigget på lavpris kikkerter. F.eks. Vixen 1.5-6x42 med belyst V4-Dot. Den koster i underkanten af 4000 kr. Kun tanker. de giver alligevel 30 års garanti.

BigDane

Jag eller bliv jaget.....



Jeg vil meget nødig sidde med en aimpoint på natjagt [Big Grin]

I lyset af dit behov, vil jeg stadigvæk anvefale den jeg startede med.

Jeg har selv en Nikon Monarch 2,5-10X56 med lys. Den KAN bruges til langt det meste, selvom det naturligvis altid vil være et kompromis. Jeg fik den til en god pris hos Rex - du kan jo høre ham om han har flere på lager :-)

Hvis du overvejer at bruge flere kikkerter på samme riffel, så kan du lige så godt købe aftagelige montager fra starten af - fx. Leupold.

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#22
Citat:quote:

Originally posted by GT

Det skal så være éen der går fra 1,0 til 24,0 gange forstørrelse[Big Grin][Wink]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!



Sådan en vil jeg os HA![Big Grin]

I forbindelse med snak om aimpoint kan jeg da nævne min er afprøvet på natjagt. Det var ej en succes[V]

Den er rigtig god til en masse andet, men i det tilfælde skal man lade den blive hjemme.

BigDane, du bruger rigtigt mange penge på rifler, lige så snart riflen er købt og optikken skal købes lyder det som om pungen smækker i?

Til nat jagt er stor linse(50-56mm) en god ide og en kikkert der levere omkring 8 gange forstørrelse da dette giver mest lys i kikkerten.

Hvis det var mig der havde de 2 rifler, ville jeg smide en drivjagts kikkert på 9,3x62 fx aimpoint til 3000 kr ( der er en tilsalg her inde på forum til 2.500 lige nu) også et ordenligt kakkelovns rør på din sauer 202. Jeg mener Høgh snakkede om de havde god succes med Trijcon, personligt ville jeg bide i det sure æble og købe Zeiss eller swarovski.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#23
Citat:quote:

Jeg vil meget nødig sidde med en aimpoint på natjagt


Det er sjovt at du skriver det, har du prøvet en Aimpoint om aftenen?

Der har jeg nemlig, jeg har skudt over 10 grise, i alle størrelser med min Aimpoint om natten, og det er ikke så tosset.

Jeg vil sige, at det man kan se med det blotte øje, kan man stortset se igennem Aimpointen, og det er, efter min mening ikke så dårligt.

Og så kan den skrues så langt ned i lysstyrken, at den ikke blinder skytten, selv om det er helt sort udenfor.

Med en kvalitetskikkert og stort objektiv har man klar fordel, men Aimpointen kan sagtens bruges. Ikke den ultimative valg, men det er heller ikke sådan at man er totalt handicappet, hvis man har den på.

Vildtet må naturligvis ikke være for langt ude, men når afstanden stiger, aftager de store kikkerts effektivitet.

Den har ikke så mange linser, hvor lyset kan reflekteres fra, og de par stykke der er der er også coatede.

Derfor kommer der mere lys igennem den end man umildbart tro.

Citat:quote:

I forbindelse med snak om aimpoint kan jeg da nævne min er afprøvet på natjagt. Det var ej en succes


Hvad er det der gjorde din oplevelse så negativ?

Jeg kan ikke forstille mig, at jeg øjne der er så meget bedre end dine, men jeg synes ikke at Aimpointen er totalt håbløs at skydde med om natten.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#24
Citat:quote:

Aimpoint 2MOA


Jeps, AIMPOINT 2MOA

og glem at det andet kraam[Big Grin][^]

Vil du have det rigtige så er løsningen ubetinget en "2-dels" løsning.

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#25
@Buba:

"Det er sjovt at du skriver det, har du prøvet en Aimpoint om aftenen?"

Nope, for det vil jeg meget nødig [Big Grin]

Spøg til side, så er mit udsagn baseret netop på hvad jeg har kunnet læse herinde i forummet, og din udtalelse om Aimpoint på natjagt er den første jeg har løst som var positiv. Hvis virkeligheden er en anden, er jeg da åben overfor at prøve det [Big Grin]

Hilsen
Kenneth

-------------------------------------------
CTRL-Z virker desværre ikke i det virkelige liv
-----------------------------------------------------------
Jeg vil bekæmpe din mening, men dø for din ret til at have den
Svar
#26
Jeg er lidt bange for, at den negative holdning til det har sin oprindelse i, at man antager, at en Aimpoint er totalt ubrugelig om natten, pga. mangel på fin(læs "kompliceret") optik.

Derfor har de færreste prøvet det, og det kan jeg sådan set godt forstå.

De fleste, inklusivt mig selv, har en kombination at rødpunktssigte og en lyssterk kikkert, med en større forstørrelse.
Det er uden tvivl det helt rigtige.

Når man så har en kikkert, som er bedre til formålet, tager man selefølelig ikke den dårligste af to med på jagt, bare for at prøve.

Grunden til, at jeg har prøvet det flere gange er, at vi har i Kroatien ofte jagtet hele dagen, og så er der sommetider pludseligt opstået mulighed for af blive i skoven om aftenen og side efter gris, uden at man havde anden kikkert med.

Derfor blev Aimpointen afprøvet med succes flere gange om aftenen.

Efterhånden har jeg lært dens begrænsninger at kende, og er ikke bange for at blive i skoven efter mørkets frembrud, med Aimpointen på riffelen.

Dog er det en god ide at have sin håndkikkert med.Med den er køns- og aldersbestemmelse af vildtet meget nemmere.
Når man så er sikker på, hvad der står foran en, kan man sagtens afgive et forsvarligt skud med Aimpointen.

Man kan altid tage den med i haven om aftenen, og kigge igennem skidtet, det koster ikke noget.

Men jeg vil vove at påstå, at man ser mere igennem sådan en simpel anordning, end hvad man forventer.

Synes man det er helt skidt, kan man handle ud fra det, uden der er sket noget ved det.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#27
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Jeg er lidt bange for, at den negative holdning til det har sin oprindelse i, at man antager, at en Aimpoint er totalt ubrugelig om natten, pga. mangel på fin(læs "kompliceret") optik.

Derfor har de færreste prøvet det, og det kan jeg sådan set godt forstå.

De fleste, inklusivt mig selv, har en kombination at rødpunktssigte og en lyssterk kikkert, med en større forstørrelse.
Det er uden tvivl det helt rigtige.

Når man så har en kikkert, som er bedre til formålet, tager man selefølelig ikke den dårligste af to med på jagt, bare for at prøve.

Grunden til, at jeg har prøvet det flere gange er, at vi har i Kroatien ofte jagtet hele dagen, og så er der sommetider pludseligt opstået mulighed for af blive i skoven om aftenen og side efter gris, uden at man havde anden kikkert med.

Derfor blev Aimpointen afprøvet med succes flere gange om aftenen.

Efterhånden har jeg lært dens begrænsninger at kende, og er ikke bange for at blive i skoven efter mørkets frembrud, med Aimpointen på riffelen.

Dog er det en god ide at have sin håndkikkert med.Med den er køns- og aldersbestemmelse af vildtet meget nemmere.
Når man så er sikker på, hvad der står foran en, kan man sagtens afgive et forsvarligt skud med Aimpointen.

Man kan altid tage den med i haven om aftenen, og kigge igennem skidtet, det koster ikke noget.

Men jeg vil vove at påstå, at man ser mere igennem sådan en simpel anordning, end hvad man forventer.

Synes man det er helt skidt, kan man handle ud fra det, uden der er sket noget ved det.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.



Buba stor respekt for du kan se nok med aimpoint om natten.

Jeg har prøvet det en enkelt gang og lad mig udtrykke det sådan at når mørket falder på, så kan jeg i hvert fald godt droppe jagt med aimpoint medmindre det er nysne og fuldmåne. Det er ikke en oplevelse jeg gider gentage.

Så længe det er lyst nok til jeg kan se med det blotte øje uden kikkert kan jeg også sagtens skyde med aimpointen. Men jeg synes det bliver for mørkt om natten.

Mit udgangs punktet efter at have været afsted med aimpoint er, så blivere jeg heller hjemme i min seng!

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#28
Citat:quote:

Så længe det er lyst nok til jeg kan se med det blotte øje uden kikkert kan jeg også sagtens skyde med aimpointen. Men jeg synes det bliver for mørkt om natten.


Du må da have nogle fantastiske kikkerter, når du kan se så meget bedre med dem, end med det blotte øje.

Mine kikkerter hjælper lidt, men det er slet ikke nok til at jeg vil blive hjemme i sengen, hvis jeg ikke har en af dem med.

Det kan være, at det er mig, der har misfortsået konceptet, men så længe det giver pote...

Men sådan er vi så forskellige.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#29
Citat:quote:

Originally posted by Buba

Du må da have nogle fantastiske kikkerter, når du kan se så meget bedre med dem, end med det blotte øje.



Næh... Min spidskompetance er ikke nat jagt, har hverken mulighed eller tålmondigt til det. Det lader jeg dig om[Wink] Men jeg synes stadig ikke det var oplevelse jeg ville gentage. Jeg vil stadig langt hellere have et ordenligt kakkelovnsrør af en kikkert.

Mvh
Christensen

Livet rummer mange forunderlige spørgsmål...
Hvorfor er det fx. fysisk umuligt at købe et våbenskab der er stort nok?
Mvh
Christensen
Svar
#30
Hmmmm, Hmmmmm, Hmmmm og sådan kan man blive ved...

Jeg har været i samme dilemma som dig, og har afprøvet lidt forskellige ting, men er endt op i en 2-kikkerts-løsning på min ene riffel (Tikka M695 MasterSporter i cal. 7mm Rem Mag), nemlig en Zeiss Diarange i 3-12x56, og en Swarovski PVI-2 i 1,25-4 x 24.
Monteret med Optilock-montager, så den 6-kantede nøgle skal i brug hver gang jeg vil skifte, men har max 2 cm afvigelse ved skift af kikkert.

På de andre rifler har jeg følgende sammensætning:
Tikka t3 Super Varmint i cal .243 - Zeiss Varipoint 3-12x56 med lys
Custom Mauser M98 i cal 6,5x68 - Gammel Zeiss 2-9 x 42
Sako 75 i cal .375 R.U.M - Swarovski Z6I 1,7-10 x 42

Disse kombinationer passer mig perfekt, bortset fra at jeg er i gang med at investere i en Zeiss 6-24 x 72 til 7mm'eren, som tredje kikkert til langdistance-skydning.

På den riffel, som min kæreste (indtil hun får jagttegn) træner med - en Sauer 80 i cal .308 Win, sidder der en ældre Zeiss Diavari 3-12x56 MC

Håber at dette også hjælper lidt, selvom det kan være forvirrende at høre alle mulige og umulige råd fra folk, som har dannet sig egne erfaringer, hvilket du også vil gøre med tiden.
Jeg synes at du skal spørge dig frem på skydebanerne om du må prøve at kigge i forskellige kikkerter, og danne dig en egen mening, før du går ud og investerer. Så har du muligvis også nået at lægge lidt flere gryn til side og er måske nærmere den ultimative løsning, som passer NETOP DIG.

Ha' det godt og knæk og bræk - Per
Svar
#31
@Buba:

Nu ved jeg jo ikke hvad du har og bruger af optik til natjagt. Jeg kan afgjort se bedre gennem en kikkert end jeg kan med det blotte øje. Det er ikke så meget på markerne mv at det er problemet, men inde i skovkanten, hvor grisene oftest står. Her kan jeg enten med riffelkikketren eller min håndkikkert (Ørn Z6i 2-12x50/Zeiss 7x42) tydeligt se hvad der måtte gemme sig...

Når man sidder på foderpladsen og månen er gået ned - ja så hjælper den dælme også. Men kvaliteten af optikken er virkelig essentiel. Dermed ikke sagt, at der skal være tale om Zeiss Ørn eller lign.!
Svar
#32
@Jamo

Hvis du læser mine tidligere indlæg, vil du opdage, at jeg på ingen tidspunkt stiller spørgsmål om, hvad der er bedst valg, Aimpoint eller en lysstark kikkert, når det handler om jagt under dårlige lysforhold.

Det eneste jeg prøver at påpege er, at en Aimpoint ikke er totalt ubrugelig om natten, og at jeg kan slet ikke relatere mine erfaringer til Skovfoedelevens iagttagelser og negative oplevelser, mht. brug af Aimpointen under dårlige lysforhold.

Derudover vil du også opdage, hvis du læser andre end den sidste af mine indlæg, at jeg også skriver, at hvis man absolut skulle tage Aimpointen med, vil man være rigttgt godt hjulpet af en god håndkikkert, når vildtet skal køns- og aldersbestemmes.

Ud over det, får i det til at lyde som om, at jeres "superkikkerter" kan nærmest vende nat til dag, og med sådan en kan man bare se om natten.
Det undrer mig en lille smule, fordi mine "superkikkerter" hjælper uden tvivl, men kan jeg ikke se kontur af et dyr om natten med det blotte øje, kan jeg heller ikke afgive forsvarligt skud med min "superkikkert".

Jeg reagerer på det af det simple grund, at jeg synes, at det kan være misvisende for en uerfaren læser at læse sådan nogle indlæg, fordi det absolut ikke er hele sandheden.

Men det kan jo også være lidt svært at vejlede andre, når man selv har temmeligt begrænsede erfaringer på området.

Jeg ejer kun kikkerter i S&B, Zeiss og Swarovski klassen, og det er i de absolut bedste objektiv/forstørrelse kominationer til jagt under dårlige lysforhold.

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#33
Hej drenge.

Tak for de mange meninger og erfaringsudvekslinger. Jeg har besluttet mig. Satser på en kombiløsning. En S&B Zenith 1,5-6x42 og måske en lille aimpoint... :-)

Så skulle jeg da være godt rustet.

Vil gerne med tiden blive skrap til skud på den gode side af 200 meter. Skød min 5. buk igår. Den var langt ude, og der mangler jeg bedre kikkert.....

BigDane

Jag eller bliv jaget....
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)