Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hylster-bearbejdning - Sidste del.
#1
Halløjsa alle I brave jægersmænd, skytter, genladere, nørder, dralf'er m.fl.

Jeg har ladet patroner igennem de sidste 5-6 år, og har fået en række faste rutiner, som jeg følger hver gang, m.h.t. hylster-bearbejdning.

Jeg har opdelt processen i følgende trin:
1. Decapping - ud med fænghætten.
2. Rensning af fænghættelomme med roterende stålbørste
3. Vask i ultralydsrenser med rengøringsmiddel og citronsyre
4. Tørring
5. Resizing
6. Trimning af længde
7. Rejfning af hylsterkant
(trin 6 og 7 sammensat for enkelte kalibre med 3-way-cutter)
8. Vask (for at fjerne slipmiddel fra resizing)
9. Tørring
10. Tumbling/polering
11. Aftørring og kontrol for tilstoppet fænghættelomme/ildhul
12. Ladning af patron.

Der er selvfølgelig enkelte "præcisionsdetaljer" imellem de enkelte punkter, som f.eks. vejning, kontrol og lignende, som ikke er anført.

Mine spørgsmål går på følgende:

Er der nogle af jer (meget) erfarne hjemmeladere, som finder nogle punkter overflødige? Kom gerne med forslag til anderledes rutine eller lignende.

Polermiddel til tumbler! Jeg bruger grødris (erfaringen fortæller mig at det giver færrest tilstoppede fænghættelommer og ildhuller, og så er det lige så godt og betydeligt billigere end valnøddeskaller), og det hvide polérmiddel fra RCBS, som min lokale våbenpusher vil have næsten kr 20,- for pr. pose, og effekten aftager voldsomt efter tumbling af 3-4 gange 100 hylstre!
Kan nogle anbefale et billigere polérmiddel, som er lige så godt, og angive hvor det evt. kan erhverves, så bliver jeg glad.

På forhånd tak - Per
Svar
#2
Hvorffor decapper og sizer du ikke i eet og samme trin?
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#3
Jeg bruger Autosol. Jeg ved ikke lige hvordan det bliver prismæssigt, men der skal bare et par cm til (og ikke til hver tumbling) så der er til rigtigt mange gange i tube.
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Drop punkt 3, 4, 8, 9.
Du tumbler dem jo senere.

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
http://www.riffeljagt.com/ajbutton.gif
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by rydstrøm

Halløjsa alle I brave jægersmænd, skytter, genladere, nørder, dralf'er m.fl.

Jeg har ladet patroner igennem de sidste 5-6 år, og har fået en række faste rutiner, som jeg følger hver gang, m.h.t. hylster-bearbejdning.

Jeg har opdelt processen i følgende trin:
1. Decapping - ud med fænghætten + Resizing

3. Vask i ultralydsrenser med rengøringsmiddel og citronsyre
4. Tørring
5. kontrol af længde
(6. Trimning af længde)
7. Rejfning af hylsterkant
(trin 6 og 7 sammensat for enkelte kalibre med 3-way-cutter)
8. Vask (for at fjerne slipmiddel fra resizing)
9. Tørring
10. evt Tumbling/polering
11. Aftørring og kontrol for tilstoppet fænghættelomme/ildhul + rensning af fænghættelomme med roterende stålbørste - ved behov
12. Ladning af patron.

Der er selvfølgelig enkelte "præcisionsdetaljer" imellem de enkelte punkter, som f.eks. vejning, kontrol og lignende, som ikke er anført.



Herover kan du se mine forslag. Jeg trimmer og tumbler kun ved behov. Det samme gælder fænghættelommerne.

vh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#6
Jeg decapper og renser, vasker og tørrer FØR resizing, bl.a. for at skåne hylster og sizer-die for krudtrester og andre urenheder....

Jeg vasker og tørrer før tumbling, da jeg har erfaret at polérmidlet holder længere, og jeg får et betydeligt bedre resultat af tumblingen, når smøremidlet fra resizingen er væk.

Men ellers tak for bemærkningerne.

Autosol.....? Er det et polérmiddel til biler eller....? Kan vagt mindes at have hørt navnet, men har ingen ide om anvendelse og hvor det evt. kan skaffes.

Hvad med pudsemidlet "glerustol"....? Kan dét evt. bruges?

Hilsen, Per
Svar
#7
autosol kan købes i cykel butikker

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
http://www.riffeljagt.com/ajbutton.gif
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#8
Autosol er vel egentligt til polering af crome.
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Min liste ville hedde 1 og 12!

Men det kommer selvfølgelig an på, hvad du skal bruge patronerne til og om de har været genladet mere end 4 - 5 gange.
Efter min mening, så er de fleste af punkterne fra 2 - 11 af ren kosmetisk art.
Jeg er selvfølgelig mere omhyggelig, når jeg lader til jagt end til banen.
Svar
#10
Saa forstaar jeg ikke formaalet med at gaa paa banen. Det er saa i mine ojne spild af tid, krudt og kugler. Selvfolgelig skal #5, 6, 0g 7 ogsaa udfores.
Hvis du ikke rejfer hylster halsen indvendig risikerer du at fine kobberspaaner skraller af naar du presser kuglen ned i hylsteret og satter sig fast i riffelgangene under affyringen.
Det galder om at gore det hele..................Nah jeg snakker for dove orer.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#11
Nogen der har erfaring med at udgløde hylsterhalsen?

Jeg har haft en del 8x68S RWS der er revnet efter kun en enkelt genladning. Det var helt nye hylstre der under den første resizing var meget svære at kalibrere.
Der skulle trods omhyggelig smøring virkelig lægges kræfter i.

mvh

Bo
Svar
#12
Hej Bo

Det er velkendt, at RWS hylstre er tykke i godset - pas derfor på med max ladninger.

Det er nok de færreste der er i tvivl, hvis der har forvildet sig et RWS hylster imellem "normale" hylstre [Wink]

Kasser dem, og brug et andet fabrikat.

Selve udglødningen er en simpel process, men hvis det skal gøres ordentligt, kræver det et omstændigt set-op - idet du skal ramme den rette temperatur - ikke for meget og ikke for lidt.

Det kan simpelthen ikke betale sig - og jeg tvivler på, at det vil hjælpe dig særlig meget.

Hvis du er fast besluttet på, at bruge RWS , skal du istedet finde et andet diesæt, der har bøsninger, hvor du så får minimal bearbejdning af din hylsterhals.

Men igen - det koster "kassen" - og kan sikkert ikke betale sig, i forhold til nye hylstre.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#13
Jeg udgløder jævnligt hylstre, og synes ikke at det er særligt besværligt. Jeg har købt et sæt fra Hornady, som indeholder nogle hylsterholdere som monteres i en batteriboremaskine. Inden jeg tænder gasflammen kommer jeg en plet varmefølsom lak på hylsterne (lakken følger med sættet). Så holdes hylsteret ind i flammen mens det snurre rundt. Når lakken smelter så kipper jeg boremaskinen så hylsteret falder ned i en spand med vand, og så er jeg klar til næste hylster. Den største ulempe er at lakken brænder fast og hylsterne skal have en længere tur i tumbleren før den er væk, men de får en tur natten over og så er de klar igen.
Mvh.

Yeti
Svar
#14
Det er dette sæt: http://www.vapex.se/webshop/product_info...ts_id=9304
Mvh.

Yeti
Svar
#15
Nej det lyder ikke særligt besværligt, at gøre hver gang man skal genlade [xx(] - som han jo tilsyneladende skal [Wink], hvis han fortsætter med samme set-up.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#16
Det er jo fantastisk med sådan et forum [Big Grin]

Se hvad jeg fandt:

http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...udglødning

Netop med 8x68S (og 6,5x57 som jeg også har) er det lidt svært at komme uden om RWS [Sad]

Men skidt, nu skal der glødes som ind i helvede [Sad!]

mvh

Bo
Svar
#17
Der er bestemt heller ikke noget galt med RWS - det der er problemet med dem er, at de er forholdsvis tykke i godset - og jo tykkere halsen er, vil den i et alm. diesæt (f.eks) RCBS, blive bearbejdet uforholdsmæssig meget, da den indvendige diameter bliver mindre, end ved "normale" hylstre - for herefter at blive udvidet (og trukket skæve) af expanderen. Det skulle ikke undre mig, at det resulterer i en meget høj neck-tension, som bestemt ikke er gavnlig.

Ved et diesæt med bøsninger, eller et tilpasset diesæt, bliver halsen kun lige sat det tilbage, der er nødvendig for den ønskede necktension.

Bedre rundløbs nøjagtighed, længere levetid, nemmere seating, så projektilet ikke beskadiges og der ikke fremkommer runout ved seating, ligesom mindre variation i necktension kan give bedre præcision.

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#18
@ rydstrøm

Jeg starter med at tumble hylstrene, med fænghætten i - så sidder der ikke media fast.

Nå jeg så er færdig med hylsteret - efter alle kunstens regler, sætter jeg dem i blød natten over - 1 spiseske citronsyre og et skvæt opvaskemiddel.
Skylles 5 gange i varmt vand, og blæses fra begge ender med trykluft
og hovsa fænghættehullet er også rent.
Lufttørrer indendørs - hvis jeg har god tid - ellers 20 min. ved 80 grader i varmluftsovnen.

Så er de så flotte, at det er spild af tid, at tumble dem igen -
men bevares, hvis der skal gejles - ja så skal der gejles [Wink]

Nu er det her jo en hemmelig opskrift - sig det ikke til nogen [^]

Mvh. AB

PS: Efter nogle ladninger kan der være nødvendig, at checke dybden i fænghættehullet, da det kan/vil vandre med tiden.
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#19
Der er ingen grund til at skændes om, om der skal arbejdes meget eller lidt med tingene. Sandheden er begge dele.

Vi der har en 308 Win kan købe forholdsvis billige banepatroner fra f.eks. Norma. Når de er afskudt en gang, har vi et fortrinligt hylster til produktion af jagtammo. Men der er ikke den store tilskyndelse til at pine disse hylstre i lang tid, der er jo nok af dem, da vi skyder betydeligt mere på bane end på jagt.

Derimod vil vi der skyder 376 Steyr nok være nødt til at udforske yderkanterne af hylstrenes holdbarhed, og så skal der arbejdes mere med sagerne. Men det gør jo ikke noget. Det var jo ikke fordi det skulle være let man anskaffede sådan et åndssvagt kaliber.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#20
@Farmer:".. 8x68S RWS der er revnet efter kun en enkelt genladning.".

Fullsizer du hver gang?. Jeg har indtil nu ikke haft et eneste 8x68S RWS hylster flække (men ok er kun på 3-4die genladning på de mest brugte).. ikke skullet udgløde et eneste endnu. Jeg bruger 'alm' RCBS NS die og har 'skruet' lidt på den, så den jobber åbenbart ikke for hidsigt i halsen ( + Forster BR seater og FL dies om nødvendigt)

@rydstrøm
0) smider 'råhylstrene' i vaskemaskinen (inden i et par sokker)
tørrer så i varmlufts ovn på 50-70grader (ved ikke om det er med til a 'bløde' messinget lidt?)

derefter nogen lunde som Lars M.L... dog byttet rækkefølge om på 10-11 iforh. til 5-7

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 2 gæst(er)