Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
fænghætter
#1
Hej formænd.
Så blev en ny genlader til. [8D]
Hvilken forskel er der på disse fænghætter.
CCI LARGE RIFLE BENCH REST og CCI LARGE RIFLE STANDARD ud over
prisen.
Bedre fænghætte, bedre kontrol/kvalitet eller bare penge ud af vinduet.

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by fisker

Hej formænd.
Så blev en ny genlader til. [8D]
Hvilken forskel er der på disse fænghætter.
CCI LARGE RIFLE BENCH REST og CCI LARGE RIFLE STANDARD ud over
prisen.
Bedre fænghætte, bedre kontrol/kvalitet eller bare penge ud af vinduet.

Hilsen Steen



som navnet siger så er de for benchrest skytter og for 99,9% af de danske skytter vil det være penge ud af vinduet.

Svarer til at hælde superhøjoktan benzin på en bil der kræver 92 - ingen mærkbar virkning, men et større hul i lommen.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Jeg ville i dit sted overveje magnumhaetter. De skulle vaere mindre foelsomme overfor tempraturaendringer. En del opskrifter (normas) er ogsaa alle med magnumhaetter (vist nok af samme aarsag). Skulle jeg bygge mine ladninger op fra bunden paa nyt blev det i hvertfald med magnumhaetter.
Mvh.

Yeti
Svar
#4
Jebs, magnumhætter er et bedre valg. Jeg ringede til Norma og spurgte hvorfor de anvender magnumhætter i næsten alle deres ladedata.

Svaret var at de fik jævnere hastigheder og mindre variationer ved forskellige temperaturer.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Er der nogen der har maalt paa hvor store om nogen aendringerne er ved skift fra almindelige haetter til magnum haetter ?
Mvh.

Yeti
Svar
#6
Citat:quote:

Jebs, magnumhætter er et bedre valg. Jeg ringede til Norma og spurgte hvorfor de anvender magnumhætter i næsten alle deres ladedata.

Svaret var at de fik jævnere hastigheder og mindre variationer ved forskellige temperaturer.



Der er åbenbart forskel på hvem man spørger hos Norma.
Jeg fik at vide at det er fordi at det bare var nemmere at bruge samme fænghætte til alle ladedata.
Svar
#7
Jeg laver lige en tryktest i .308 og 6,5 træls...

Jeg har en del forskellige gænghætter at prøve på..

Jeg kan måle kammertryk og V(0) på samme tid, så får vi se om Norma har ret i at magnumhætter giver mere ens hastighed og tryk end BR-hætter[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#8
Hvis I vil lytte til et godt raad, saa kob saa mange som I kan. Fanghatter er nasten umulige at opdrive herovre. Folk hamstrer dem saa det staar efter, og producenterne kan ikke folge med. Bare for at gi' et eksempel, en af mine venner, en amerikaner, har hamstret 40.000 fanghatter................Almindelig angst for hvad Obama kan finde paa mht en vaabenlov.
Derudover vil jeg ikke helt give M@X ret i at det er som at smide pengene ud af vinduet. CCI BR fanghatter er mere folsomme, mere ensformede i deres forbranding end almindelige CCI.
Jeg selv skyder kun med BR fanghatter og i desperation kobte jeg 400 Winchester fanghatter. Det andrede trafpunktet 10 cm paa 100 m!
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Jeg selv skyder kun med BR fanghatter og i desperation kobte jeg 400 Winchester fanghatter. Det andrede trafpunktet 10 cm paa 100 m!
Hogmeister



Det er da fordi du hører til de sidste 0,1% [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#10
Hej Hogmeister!

At opfordre til hamstring, ved problemer med tilgængelighed pga hamstring, lyder ikke særligt logisk.[V]

Mvh
Karsten
Svar
#11
@ Dravis - hvis jeg har forstået det rigtigt, så er der tale om jævnere hastigheder, ved svingende temperaturforhold - så der skal testes sommer og vinter [Wink]

Nu er der jo også stor forskel på forskellige kruttypers følsomhed for temperatursvingninger - så jeg ved ikke lige hvordan det på en simpel måde kan skilles ad - det kunne blive en noget omfattende test [Smile]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#12
@ M@X, Lidt har osse ret!
@ KSB, ja du har saamand ret, men nu ved du saa ihvertfald hvorffor de er vanskelige at opdrive, og jeg kan nasten garantere at det amerikanske marked bliver mattet for der eksporteres noget til Danmark.
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#13
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

@ M@X, Lidt har osse ret!
@ KSB, ja du har saamand ret, men nu ved du saa ihvertfald hvorffor de er vanskelige at opdrive, og jeg kan nasten garantere at det amerikanske marked bliver mattet for der eksporteres noget til Danmark.
Hogmeister



Nu har vi også en begrænsning i det antal vi må opbevarer, sådan bare for at lyde kedelig.

Når jeg tænker over hvad en patron står mig i og alt det andet skal jeg ikke risikere noget. Så fremover bliver det den som testen viser er mest jævn.

VH Søren

Big Green for ever
Ifølge rygtet certificeret VIP kunde i Harlev
Svar
#14
hvis jeg har forstået det rigtigt, så er der tale om jævnere hastigheder, ved svingende temperaturforhold - så der skal testes sommer og vinter [Wink]

Man kunne også ligge nogle i fryseren natten over inden test [Smile]

Hilsen Steen
Er bare træt af de gratis billedsider.Nu med egen hjemmeside: http://www.bukkedage.dk
Svar
#15
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Derudover vil jeg ikke helt give M@X ret i at det er som at smide pengene ud af vinduet. CCI BR fanghatter er mere folsomme, mere ensformede i deres forbranding end almindelige CCI.



Alt med måde. Det kan godt være at de er mere følsomme og ensartede, men spørgsmålet er om der er behov for det. Hvis der er 100 parametre der påvirker riflens egenspredning og man kun gør noget ved den ene (BR fænghætter) så er pengene smidt ud af vinduet. Hvis man virkelig er ude efter at forbedre en riffels egenspredning, så ska man sætte ind mange flere steder, før der kan observeres en forbedring. Andre fænghætter alene vil yderst sjældent kunne halvere en skudgruppe. Så hvis man ikke er villig til at gå hele vejen, så er pengene spildt.

Lidt som at købe de dæk med det bedste vejgreb og så overholde fartgrænserne..........

Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

Jeg selv skyder kun med BR fanghatter og i desperation kobte jeg 400 Winchester fanghatter. Det andrede trafpunktet 10 cm paa 100 m!
Hogmeister



Det kan da godt være at træfpunktet flyttede sig, men blev gruppen større, mindre eller var den af samme størrelse som før.

Hvis nu det omvendte var tilfældet at du plejede at bruge Winchester og du så prøvede BR hætter, hvorefter træfpunktet flyttede sig 10cm, hvordan ville du så vurdere kvaliteten af fænghætterne [Wink]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#16
M@X, egenspredningen er mindre i mit tilfalde, og jeg har ikke skudt med andet i de sidste 20 aar, saa da jeg provede Winchester blev jeg slemt overasket, saa jeg har nasten sat himmel og jord i bevagelse for at kobe nogle flere CCI BR
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#17
Citat:quote:

Hvis nu det omvendte var tilfældet at du plejede at bruge Winchester og du så prøvede BR hætter, hvorefter træfpunktet flyttede sig 10cm, hvordan ville du så vurdere kvaliteten af fænghætterne



Dem der slår bedst ihjel er de bedste, det er nemt.[Big Grin]

Spøg til side, du har ret M@x.

Der er mange faktorer, som skal harmonere før det virkeligt har betydning.

Mine erfaringer med fænghætterne er, at hvis jeg holder mig til ballistisk ækvivalente hætte, så kan de stort set bruges i fling, uanset hvem producerer dem.

Men kalibre med lille hylstervolumen kan muligvis være mere følsomme for hætteskift, hvis man skifter mellem almindelige og magnum hætte.

For eks. i 6mmBr har jeg oplevet, at hastigheden ændrede sig med ca. 20m/s ved at skifte til magnum hætte, mens alt andet var identisk. Det resulterede i 15mm større egenspredning.

Det samme har jeg prøvet i 30-06 adskillelige gange, uden at jeg observerede noget, der tilnærmelsesvis lignede det jeg oplev med 6BR.

I 6,5x47 er der også minimalt-signifikant forskel på hastigheden, når man skifter til magnumhætte, noget, der ligner + 2-4m/s, uden at jeg kan måle nogle præcisionsændringer.

Men mængde af mit data er alt for lille til, at man kan drage nogen konklusioner ud fra det.

Men på den anden side, fænghættevalg kan have endnu større betydning i en kaliber med rigtigt stor hylstervolumen, der lades med rigtigt langsomt og grovkornet krudt, på en halvkold vinterdag.

Så, derfra kan jeg konkludere....at det er ikke nemt at være hjemmelader.[?]

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar
#18
@Buba

Nu gik spørgsmålet jo på om det kan betale sig at købe BR hætter kontra std. hætter. Og her tror jeg ikke der er så stor forskel som valget mellem std. hætter og magnum hætter.

Men jeg vil da prøve nogle BR hætter ved lejlighed [:I]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
Citat:quote:

Originally posted by M@X 2.0

@Buba

Nu gik spørgsmålet jo på om det kan betale sig at købe BR hætter kontra std. hætter. Og her tror jeg ikke der er så stor forskel som valget mellem std. hætter og magnum hætter.

Men jeg vil da prøve nogle BR hætter ved lejlighed [:I]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!



Ja ja, jeg ved det godt, men det gør vel ikke noget at udvide horisonten lidt, vel?

/Buba

Så længe der er Blasere, er der underholdning.
/Buba

Dubravko

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)