Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Piben rokker..
#1
Hej, under vedligehold af min kære Tikka 695 lagde jeg mærke til at piben ligesom kan rokke.
Den skyder sådan set fint, men det er jo et skydevåben, så jeg ser helst at det er i 110% stand!

Ved i om det er et problem? og evt. hvad det skyldes?

Tak.

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#2
når du siger at den rokker - er dét det samme som slør?

( evt. falder piben på plads igen hver gang ? )

- Errare humanum est, ignoscere divinum! -

[Image: dscn2909b.th.jpg]
- Errare humanum est, ignoscere divinum! -

Svar
#3
Jah? jeg ved nemlig ikke om det er det, der menes med slør.

Men nej, afstanden mellem forskæftet til piben er ikke den samme når jeg slipper, men den kan ligesom trykkes på plads igen, og det "klikker" når den ligger i midten igen.

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#4
Din låsestol sidder højest sandsynligt løs i skæftet. Spænd de to kærvskruer i underbeslaget![Wink]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#5
@WSM - Tak! Det hjalp, den forreste fik en halv omgang og den bagerste en kvart, det var lige hvad den skulle bruge! [Smile]

Dejligt med den ekspertise der er her på forummet [Smile]

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#6
Det har sandsynligvis ændret træfpunktet, så du er nødt til at kontrolskyde før du tager på jagt igen.

Jeg spænder skæfteskruerne med momentnøgle når jeg har rodet med dem.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Jep, jeg tager et smut forbi skydebanen ved næste lejlighed..

Jeg spændte dem meget forsigtigt, som elektriker har man indbygget moment i håndleddet [Smile]

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Det har sandsynligvis ændret træfpunktet, så du er nødt til at kontrolskyde før du tager på jagt igen.

Jeg spænder skæfteskruerne med momentnøgle når jeg har rodet med dem.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.



nu spørger jeg bare af uvidenhed, men hvorfor skulle der ændre træfpunktet ?
kikkerten sidder jo på låsen, og skæftet rør jo ikke piben når det er spændt fast.

Tikka T3 6,5 * 55
Lynx 94 hunter 9,3 * 62
CZ american 17 hmr
Tikka T3 6,5 * 55
Lynx 94 hunter 9,3 * 62
CZ american 17 hmr
Svar
#9
Dette er ikke et spørgsmål om uvidenhed![Smile]
Din logiske tankegang er på sin vis korrekt.
I og med at der ikke mere er slør mellem skæfte og låsestole, kan det være at rekylen optages anderledes, og dermed en træfpunktsændring!

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#10
Tja og hellere en tur på skydebanen for meget end en for lidt [Smile]

Minder mig forresten om at jeg snart skal købe lidt flere Megaer [}Smile]
-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#11
Hejsa Michael
bruger du fabriksladet Mega, eller genladt??
hvilken kaliber er det at du skyder med?? - for jeg kunne da evt godt lade noget for dig, hvis det har interesse
Svar
#12
Hej jeg bruger pt. fabriksladet Mega i 6,5x55

Hvis vi kan finde en fornuftig pris på hjemmeladte megaer kunne det da være MEGET interresant.

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#13
Citat:quote:

nu spørger jeg bare af uvidenhed, men hvorfor skulle der ændre træfpunktet ?
kikkerten sidder jo på låsen, og skæftet rør jo ikke piben når det er spændt fast.


Jeg er ikke sikker på jeg kan forklare det, men det er en erfaring som mange har gjort. Hvis det ikke havde betydning hvordan lås og pibe var fastgjort til skæftet, skulle det jo heller ikke hjælpe på præcisionen at lave en glassbedding, og det gør det alligevel i mange tilfælde.

Jeg tror man skal opfatte afviklingen af et skud som en dynamisk proces, hvor alt der er i berøring med riflen har betydning for resultatet. Lås og pibe er ikke bare et passivt opbevaringsrum for hylster, krudt, fænghætte og projektil, men ved at reagere på trykudviklingen, svarer materialet elastisk igen, og påvirker på den måde træfpuntet.

Der er forskel på, hvor følsomme riflerne er for tilspænding af skæfteskruerne. Nogle rifler skyder godt næsten uanset hvad du gør. Andre skal spændes meget nøjagtigt for at skyde godt. Jeg ved ikke hvor følsom min riffel er, men for en sikkerheds skyld spænder jeg skruerne ens hver gang.

Jeg er klar over, at mange professionelle har en " føling" med tingene, kaldet "jysk håndmoment" [Smile]. Det arbejder jeg alligevel for sjældent med det til at have, så jeg bruger en momentnøgle istedet for.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#14
Det er en af standardrutinerne på sin riffel - nemlig at tjekke tilspændingen.
På bukkejagten sidste år var der en som skød forbi på 50 m [:0]
Jeg fik hans Tikka riffel i hænderne, og det viste sig, at når man rykkede i piben og holdt i skæftet så kom der meget tydlige kloklyde... begge skæfteskruer var meget løse og, jeg spændte dem så til jysk moment (havde ikke min NM nøgle med) Det var den ældre generation af Tikka, og jeg tænkte da jeg spændte, at de vil være tilbøjelig til at gå løs igen fordi, der skulle "skrues" ganske lidt før at den fik rigtig godt fat... - så det er måske noget men skal være særlig.. særlig.. opmærksom på på denne "race"....

Citat:quote:

Originally posted by Mhansen

@WSM - Tak! Det hjalp, den forreste fik en halv omgang og den bagerste en kvart, det var lige hvad den skulle bruge! [Smile]

Dejligt med den ekspertise der er her på forummet [Smile]

-
Michael Hansen
Suppejægeren



"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#15
Måske det er forklaringen på mit eget problem med min Tikka T3 hunter i 6.5x55. Den skyder normalt hul i hul på 100 meter og indskydningen har aldrig rykket sig. Der sidder en Leupold vx-III 3-12x50 på den, som er omhyggeligt monteret af Rex. Jeg havde den med på jagt i silende regn og afmonterede derfor skæftet da jeg kom hjem, så den dels kunne tørre og få olie mellem pibe og skæfte. I lørdags ringede en kammerat så og lokkede mig med på banen fordi han skulle indskyde sin nye S&L victory. Med ro i sindet skød jeg min første 5 skuds serie og var sikker på at skuddene ville sidde hvor de skulle (på trods af lidt rysten på hænderne fra en vinsmagning aftenen forinden [Smile]). Til min forundring sad alle skuddene dog pænt samlet, men 8-10 cm til højre og over midten. Altså et godt stykke fra hvor jeg havde forventet. Jeg skød flere serier og skuddene sad samme sted. Jeg måtte derfor indstille min kikkert på ny og det krævede en del klik på kikkerten. Jeg er stadig meget forundret over den store ændring i træfpunktet. Jeg spændte ikke skæfte skruerne med moment, men strammede bare nogenlunde til - Kan det være forklaringen på det ændrede træfpunkt?
Svar
#16
Det lyder som en meget sandsynlig årsag, og det er jo i virkeligheden ikke noget problem. Bare en faktor man skal være opmærksom på.

Jeg har selv af og til været på jagt hvor riflen er blevet udsat for saltvand. Efter sådan en tur vil jeg også gerne have skæftet af for at komme ind i alle hjørner og rengøre og smøre.

Det var derfor jeg købte momentnøglen, så kan jeg spænde ens hver gang. Men også når jeg monterer sigtekikkerter bruger jeg momentnøglen, så alle skruer i ringene er spændt ens. Det tror jeg på, må give et bedre resultat.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#17
Køb et fiberskæfte [B)]

Bang
Svar
#18
Rigtigt Bang!
Metal kombineret med træ er en no go![Big Grin]
Derfor fiberskæfter[^]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#19
Ja ja, jeg legede bare så meget med plastic-geværer da jeg var en lille knægt at jeg efterhånden er vokset fra det [Big Grin]
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Molle

Ja ja, jeg legede bare så meget med plastic-geværer da jeg var en lille knægt at jeg efterhånden er vokset fra det [Big Grin]



Hahahaha! Good one![8D]

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)