Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Chamber Protrusion
#1
Hej!

Jeg er stødt på dene udtalelse flere steder i forbindelse med, at jeg er ved at undersøge mulighederne for en ny pibe.

Hvad er "chamber protrusion" er det headspace ? eller er det den længde slagstiften stikker ud af bundstykket ved skud ?
Svar
#2
firing pin protrusion er hvor langt slagstiften stikker ud.. det andet evd jeg ikke

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#3
"chamber protrusion" er det stykke af hylsteret der stikker bag ud af en pibe der endnu ikke er monteret. Det er den del der kommer til at stikke ind i forenden af bundstykket.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#4
Tak for svarene ! Har virklig Googlet dette meget uden, at finde svaret.

M@X- Hvad er en standart Chamber Protrusion ? Hænger dette sammen med våbenmærket, eller er det noget der skal tilpasses induvidelt til hver riffel ?
Måler man det ved, at måle i selve enden af bundstykket, eller på det hylsterfabrikat man foretrækker ?

Har læst et sted, at til en mauser var Chamber protrusion 3,3 mm og til en Sako var det 0 mm [:0]
Svar
#5
Så drejer du f.eks 3.3mm af enden og vupti, så er det et mauser sako eller tikkamål etc.[Wink]

SS
"Once upon a time in the West"
Svar
#6
Ok, undskyld at jeg ikke er "det hurtigste dyr i skoven [Wink]" Men vil det sige at man kan måle sin chamber protrusion, ved at gøre følgende:

1. Bundstykket ud af riflen.
2. Fjerne slagstiften (for sikkerhedens skyld).
3. Sætte/presse en patron i bundstykket (helt i bund).
4. Lave et lille- men tydeligt mærke i hylsteret, præcis hvor bundstykket slutter.
5. Tage patronen ud, og måle afstanden fra mærket optil enden af hylsteret (op imod rillen).

Det mål som, så måtte komme, er det så chamber protrusion for netop denne riffel/pibe [?]
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by hotbarrel

Ok, undskyld at jeg ikke er "det hurtigste dyr i skoven [Wink]" Men vil det sige at man kan måle sin chamber protrusion, ved at gøre følgende:

1. Bundstykket ud af riflen.
2. Fjerne slagstiften (for sikkerhedens skyld).
3. Sætte/presse en patron i bundstykket (helt i bund).
4. Lave et lille- men tydeligt mærke i hylsteret, præcis hvor bundstykket slutter.
5. Tage patronen ud, og måle afstanden fra mærket optil enden af hylsteret (op imod rillen).

Det mål som, så måtte komme, er det så chamber protrusion for netop denne riffel/pibe [?]



Nej det kan du ikke. Du får jo kun (cirka) målet for hvor dybt patronen stikker ind i bundstykket.
Målet er forskelligt fra mærke til mærke. Målet er et produkt af samspillet mellem kammerdybden, gevindlængden på piben, gevinddybden på låsestolen og hvor dybt patronbunden ligger i bundstykket.
Samtidig skal der være lidt luft mellem forenden af bundstykket og bagenden af piben. Du kan kun måle det med en "go" dorn til den pågældende kaliber.
Remington og Ruger #1 har et mål på "nul" da patronen slet ikke stikker ud af bagenden af piben. På en Remington stikker bundstykket lidt ind i piben for at opnå "3 rings of steel"
Hvad er det for en riffel du ønsker en ny pibe til? Chamber protrution tilpasses af bøssemageren når han monterer piben.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#8
M@X:

Tak for din tålmodighed [Smile]

Det drejer sig om en remington 700, som jeg godt kunne tænke mig med en tykkere pibe fra LW. Har set de laver piber efter ønske med treads til Remington 700. Men jeg kan høre, at selvom jeg selv har drejebænk, så skal jeg få en professionel til at tilpasse det [B)]

Kune du, mod betaling naturligvis, evt. montere et sådant projekt [?]
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by hotbarrel

M@X:

Tak for din tålmodighed [Smile]

Det drejer sig om en remington 700, som jeg godt kunne tænke mig med en tykkere pibe fra LW. Har set de laver piber efter ønske med treads til Remington 700. Men jeg kan høre, at selvom jeg selv har drejebænk, så skal jeg få en professionel til at tilpasse det [B)]

Kune du, mod betaling naturligvis, evt. montere et sådant projekt [?]



Jeg kan i hvert fald formidle en kontakt til dig.
Send en PM med dine ønsker - så hører du fra ham [Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)