Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Magnum ??
#1
Hvornår er et kaliber et magnum-kaliber ? Er der en fast definition, som f.eks. projektilets størrelse set i forhold til hylsterstørrelsen, eller er det blot kalibrets opfinder/navngiver som afgør om han vil kalde det for magnum?

Mvh.
Steen S
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Steen S

Hvornår er et kaliber et magnum-kaliber ? ....er det blot kalibrets opfinder/navngiver som afgør om han vil kalde det for magnum?

Mvh.
Steen S



Ja - og så er det op til markedet om han slipper afsted med betegnelsen eller ej!

I øvrigt er "Magnum" primært et engelsk/amerikansk fænomen. Tyske kalibrer såsom 8x68S og 9.3x64, der utvivlsomt ville blive kaldt "Magnum", hvis de var født i Guds eget land, er aldrig blevet påklistret andet end deres tekniske betegnelser...

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Nitro Express

Hej Steen,

det var en af de svære [Wink]. Der er ingen fast definition hvornår man klisterer magnumbetegnelsen på sin patron. Eksempelvis burde en 243 Win ha' haft tilføjet magnum, hvorimod en 458 Win Mag. næppe kan henregnes til magnumkalibrene, ligesom 6,5 og 350 Rem Mag. så det .... er nok lidt et spørgsmål om markedsføring eller ???? Amerikanerne er jo vilde med alt der er stort, kanoner, bryster, biler .... you name it [Wink]

Henrik
---------------------------------------
Tåge kan ikke fordrives med en vifte.



jeg mener at ordet magnum dukkede op i forbindelse med meget store champagneflasker...
jeg har dog aldrig set en flaske med bælte... re mar ke bel...

så et magnumkaliber må være et kaliber der kan mere, hastighedsmæssigt, end et standard kaliber...300 H&H contra 308/30-06...[8D]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#4
Magnumbegrebet stammer fra de store rødvinsflasker på 1,5 l og større. De har større skuldre, større volumen, men de har samme prop-størrelse. Deraf kommer "Magnumbegrebet". Magnumbæltet er ikke noget kriterium.

Der findes mange magnumer, der ikke har betegnelse (eks. 6,5-284, 6,5*68, 22-250, 243 etc. etc.) Der findes tilgengæld kalibre, som bærer magnumbetegnelse, men egentlig ikke er det (eks. 350 rem mag, 458 win. mag., 458 lot (dette er meget kraftige patroner, men det berettiger dem ikke til betegnelse magnum))

mvh. Johannes
Svar
#5
det har du ret i...

måske jeg med rette kan kalde min 22/243 imp for 22 magnum?...

(22 mag betegnelsen er godt nok optaget af en lille oppustet 22 LR, men...)

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#6
Magnum er latin og betyder stor. Som nævnt refererede det oprindeligt til rødvinsflasker i dobbelt str. Ordet genfindes på dansk i navnet Magnus der faktisk betyder den store! I øvrigt så er der to måder at vurdere det med magnum eller ej på: Enten som stor kuglehastighed eller bare stor kuglediameter!

Umimmak Torulleq

En frygt over for skydevåben er tegn på en underudviklet seksuel og følelsesmæssig udvikling.

Sigmund Freud, psykoanalysens grundlægger
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#7
Den store kuglediameter har ingenting med magnum at gøre. Det er hylsterets udforming der er afgørende. Der skal være stort hylstervolumen i forhold til kuglediameter.

mvh. Johannes
Svar
#8
Hej!

Vores 458Lott er IKKE en "Magnum" Det er en 458Lott[^][^]
æhædr..

Det gamle engelske "Express" begreb er vel lidt det samme, man vil gerne skilte med "more power"

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#9
Jaeee - faktum er jo, at der ikke eksisterer nogen klar teknisk definition på begrebet "magnum" - i skærende modsætning til f.eks. begrebet "non-barbie" [8D]

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#10
Nu har jeg efterforsket sagen lidt og fundet frem til at begrebet "Magnum" - i våbenverdenen - opstod i forbindelse med S&Ws introduktion af revolver kaliberet .357 Magnum den 10 maj 1935. Siden er betegnelsen blevet brugt i flæng om nye kalibrer der udviklede høj mundingshastighed i forhold til andre kalibrer med identisk projektildiameter. Der findes ingen teknisk begrundelse for begrebet, der allerede fra første anvendelse ene og alene har været ren salgsgas....[Big Grin]....i øvrigt helt på linie med englændernes "Express" og "Super"....

Assumption is the mother of all ****ups...


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)