Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Regler ang. skab til krudt
#1
Jeg er kommet lidt i tvivl om hvad der egentlig forlanges af et skab der skal bruges til opbevaring af krudt.
Jeg er kommet i besiddelse af et lille pengeskab på 2 tons som jeg havde i tankerne at benytte. Nu har jeg så læst lidt på nogle af de regler der står om det og der står at man skal opbevare skidtet i en boks der er godkendt til opbevaring af eksplosiv stof. Hvad er det?
Alm våbenskab eller hvordan. Sikringsgrad på det skab jeg har neglet...fået ligger betydeligt over det blikskab jeg har til våben. Det har tidliger været pengeskab på et posthus[}Smile]. Tror i ikke det kan bruges?
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by okj

Jeg er kommet lidt i tvivl om hvad der egentlig forlanges af et skab der skal bruges til opbevaring af krudt.
Jeg er kommet i besiddelse af et lille pengeskab på 2 tons som jeg havde i tankerne at benytte. Nu har jeg så læst lidt på nogle af de regler der står om det og der står at man skal opbevare skidtet i en boks der er godkendt til opbevaring af eksplosiv stof. Hvad er det?
Alm våbenskab eller hvordan. Sikringsgrad på det skab jeg har neglet...fået ligger betydeligt over det blikskab jeg har til våben. Det har tidliger været pengeskab på et posthus[}Smile]. Tror i ikke det kan bruges?



Det er der i dag reelt ingen der ved - idet lovgrundlaget ikke er entydigt.

Jeg har for ca. 4 måneder siden skrevet en 6 siders lang udredning af de nugældende regler (forskellige bestemmelser (nogle gange modstridende) fra 3 forskellige love/bekendtgørelser, der omhandler emnet - men desværre med uens/upræcise betragtninger. Denne er sendt til Jægers jurister, som ikke kunne komme med et fornuftigt svar, og derfor har sendt det videre til Justitsministeriet - men de har intet hørt endnu. Jeg følger op på Jægers jurister ca. 1 gang månedligt.

Afhængig af hvor du kigger er der generelt 3 forskellige mere eller mindre fyldestgørende anvisninger. Hertil skal så lægges forskellige lokale våbensheriffers tolkninger/opfattelse af reglerne, som kan variere meget fra politikreds tilpolitikreds.

Kigger du i lov om eksplosivstoffer står der at det skal opbevares i et "godkendt skab" - men ikke hvordan skabet skal være godkendt. Man kan derfor ikke som udgangsounkt påstå, at det skal være skafor godkendt. (Det er kotume i alle andre love, hvor ordene "godkendt skab" nævnes, at nævne hvilke godkendelser skabene skal leve op til - du kan evt. kigge i jægerhåndbogen i lovstoffet om opbevaring af våben og ammunition.)

Så er der en anden lov, som foreskriver, at ammunition skal opbevares i aflåst gemme (Lov om våben og ammunition) - og altså ikke skafor godkendt skab - som kun omtales i tilfælde, hvor våben opbevares sammen ammo. Det vil sige et stationært/fastboltet aflåst skab er ok. I samme lov defineres ammunition som alle de forskellige bestanddele en patron består af - både tomme hylstre, projektiler og fænghætter. krudt nævnes dog ikke.

Kigger du i De Danske Skytteforeningers materialer vedr. dette står der, at krudt skal opbevares i et skab af træ, der er mindst 22 mm. tykt, aflåseligt, fastboltet og SKRUET sammen med skruer.

Så kan du komme ud for at den lokale sherif tolker ornede "godkendt skab" i lov om eksplosivstoffer som "Skafor blå godkendelse" - hvilket dog ikke er nævnt. Du kan også komme ud for at de ikke har nogen bemærkninger til et billigt stålskab fra Harald Nyborg med kodelås......

Kigger du på internettet på firmaer, der udbyder "godkendte skabe" til opbevaring af eksplosivstoffer vil du se, at de er noget mere "solide" end et alm. våbeskab....(du kan søge på Google).

Du kan finde en noget mere fyldestgørende debat om netop dette emne i en anden tråd - klik på "search" i øverste højre hjørne af skærmbilledet....

vh Ran

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Tak for svaret... Jeg håbede måske på et ja eller nej men hvorfor skulle det også være så simpelt. Men det er nok derfor jeg heller ikke kunne finde et klart svar andre steder. Den lokale våben sherif har forsikret mig om at han ikke vil protestere med den løsning jeg har. Han anmeldte i samme forbindelse sin intention om at besøge mig en af de nærmeste dage.[:0] Men han er nu en flink mand så det går nok.
Svar
#4
Jeg vil nok stille spørgsmålstegn ved sikkerheden i at opbevare 3 kg. krudt i et stålskab. Stål er godt til at lede varmen i tilfælde af brand og så bliver dit hjem til "lille Seest"

Et træskab brænder igennem og krudtet er ikke længere spærret inde og kan derfor futte af som et heksehyl (ikke at forveksle med den lyd der kommer når jeg lukker for det varme vand mens konen er i bad)

Jeg foretrækker et fastboltet og aflåst træskab.[Smile]

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Jeg vil nok stille spørgsmålstegn ved sikkerheden i at opbevare 3 kg. krudt i et stålskab. Stål er godt til at lede varmen i tilfælde af brand og så bliver dit hjem til "lille Seest"

Et træskab brænder igennem og krudtet er ikke længere spærret inde og kan derfor futte af som et heksehyl (ikke at forveksle med den lyd der kommer når jeg lukker for det varme vand mens konen er i bad)

Jeg foretrækker et fastboltet og aflåst træskab.[Smile]

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]



Det gør jeg egentlig også..... At de skal være skruet sammen er vel for at forhindre at søm sprænges ud som projektiler i tilfælde af eksplosionsagtig brand i krudtskabet.....

I virkeligheden ville jeg nok foretrække køleskabet [Big Grin]

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#6
Det var faktisk også det jeg havde i tankerne da jeg slæbte skabet med hjem da det jo er et sikrings skab dvs. at udover at det har en tyverisikring er det også et brandskab jeg kender ikke helt kravene til div. klasser men jeg mener det kan holde et par timer ved x antal grader. Og skulle de så ryge i luften så står det ude i et udhus.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)