Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Køb af riffel + optik
#1
Hej alle sammen.
Nu har jeg efterhånden læst en del indlæg vedr. køb af riffel, men er stadig i tvivl, så jeg håber at I kan hjælpe lidt.

Jeg skal til at investere i riffel og optik, men ved ikke hvad jeg skal vælge. De første år vil riflen nok kun blive brugt i Danmark, primært til rådyr. Senere kunne jeg måske godt finde på at tage udenlands.
Jeg regner med at bruge omkring 10.000 kr, men det er inkl. et våbenskab så der er plads til legetøjet. Det behøver ikke at være nyt.

Hvilke mærker skal jeg kigge efter, og skal jeg vælge en ordentlig kaliber så jeg kan skyde alt (med risiko for at råvildt bliver til mos) eller skal jeg vælge en lille kaliber jeg kan bruge i DK og så købe en lidt større kaliber til udland når der en dag bliver penge til det???? [?]

Hvis I har set nogle gode tilbud, må I meget gerne give et praj.

Venlig hilsen

Damkaer
Svar
#2
Hejsa.

Hvis du prøver følgende link til ØstJysk Våbenhandel.
http://www.huntinglife.net
Et større udvalg af brugte rifler ligger på lager her under: Shopping -> Våben -> Rifler brugte.

Hilsen
Malle
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by Damkaer

Hej alle sammen.
Nu har jeg efterhånden læst en del indlæg vedr. køb af riffel, men er stadig i tvivl, så jeg håber at I kan hjælpe lidt.

Jeg skal til at investere i riffel og optik, men ved ikke hvad jeg skal vælge. De første år vil riflen nok kun blive brugt i Danmark, primært til rådyr. Senere kunne jeg måske godt finde på at tage udenlands.
Jeg regner med at bruge omkring 10.000 kr, men det er inkl. et våbenskab så der er plads til legetøjet. Det behøver ikke at være nyt.

Hvilke mærker skal jeg kigge efter, og skal jeg vælge en ordentlig kaliber så jeg kan skyde alt (med risiko for at råvildt bliver til mos) eller skal jeg vælge en lille kaliber jeg kan bruge i DK og så købe en lidt større kaliber til udland når der en dag bliver penge til det???? [?]

Hvis I har set nogle gode tilbud, må I meget gerne give et praj.

Venlig hilsen

Damkaer



Du kan få en ny Tikka T3 for mellem 5500 og 6000.
Du kan få en fin kikkert og montager ved Rex.
Find et brugt våbenskab til 500,-

Så har du en velskydende ny og fin riffel inkl. skab for ca. 10.000,-

Ellers hold øje på nettet. Der er af og til en brugt Tikka i gængs kaliber med en god stålmontage og en Zeiss kikkert til salg for en pris i omegnen af 10.000,- (Husk lige, at du også skal "bøsse" 840,- kr. for våbentilladelsen [xx(])
Skal den bruges til "det hele" men mest herhjemme, så køb en 308 eller 30-06.

308´eren kan du bruge til det hele undtagen storvildt. Det samme gælder 30-06, men der er lidt mere rekyl i denne kaliber, så hvis du er helt ny, ville jeg nok foretrække en 308´er, selvom 30-06 kan bære lidt tungere kugler og har lidt højere mundingshastighed.
Kommer du på rigtig storvildtsjagt engang, skal du alligevel have en herrekanon[:p] af større kaliber[Big Grin] såtænk ikke på det i første omgang.

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Kan det svare sig at gå ud og finde riffel et sted og optik et andet, eller skal man købe det hele samlet og forhåbentlig få lidt rabat?

Jeg har lige set et par tilbud på nettet, bl.a. disse to:

Special tilbud T3 med montage og Bushnell kikkert 3-9x50 9000,-

Tikka T3 incl. Zeiss Conquest 3-9x40
Cal. 6,5x55
Zeiss Conquest 3-9x40 vejl. pris kr. 6.695,-
Tikka T3 cal. 6,5x55, 308Win el. 30-06 vejl. pris kr. 7.495,-
Prisen er for hele sættet incl. montage, montering og indskydning.
Pris kun DKK 10.500,00

Er det noget der er værd at gå efter?

Damkaer
Svar
#5
Jeg tror desværre ikke Rex har fået Nikon på programmet endnu[Sad]. En Leopold VXIII er under alle omstændigheder bedre end ingenting[Wink]

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#6
Hej Damkaer

Der er mange meninger om emnet kalibervalg - og du vil finde utallige gode råd herinde, hvis du bruger søgefunktionen.

Min personlige mening er, at en fin startkaliber er 6,5x55. Den er fin til mange arter lige fra ræv, råvildt til kronvildt herhjemme og bliver accepteret både til elg og vildsvin, så du kan også bruge den til jagt i Europa. Fordelene er, at hvis du melder dig ind i en skytteforening kan du købe billig træningsammunition. Rekulen er ikke på nogen måder afskrækkende, og jeg vil mene, at det er meget vigtigt at man som ny bliver fortrolig med riffelskydning og synes det er sjovt at placere kuglerne godt - istedet for at være nervøs for rekulen. Kender du en hjemmelader, vil han kunne finde frem til en ladning som passer dig, hvis du f.eks. ønsker en fladere kuglebane end hvad man får med almindelig købeammunition.

Og ja, det er en tøsebemærkning, men jeg må godt [Wink]

Tommelfingerregl: Køb gerne en brugt riffel til en billig penge, men spar ikke på kikkerten eller for den sags skyld montagen.

Og har du råd, kan du altid senere investere i et større våbenskab og en masse andre kalibre - Rex kan hjælpe dig med de store [:p]

Knæk og bræk

Mange hilsner

Fruen

Fedt at se godt ud - gennem sin kikkert
Mange hilsener

Fruen


Spænd lige emhætten ...
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Damkaer

Kan det svare sig at gå ud og finde riffel et sted og optik et andet, eller skal man købe det hele samlet og forhåbentlig få lidt rabat?

Jeg har lige set et par tilbud på nettet, bl.a. disse to:

Special tilbud T3 med montage og Bushnell kikkert 3-9x50 9000,-

Tikka T3 incl. Zeiss Conquest 3-9x40
Cal. 6,5x55
Zeiss Conquest 3-9x40 vejl. pris kr. 6.695,-
Tikka T3 cal. 6,5x55, 308Win el. 30-06 vejl. pris kr. 7.495,-
Prisen er for hele sættet incl. montage, montering og indskydning.
Pris kun DKK 10.500,00

Er det noget der er værd at gå efter?

Damkaer



Ja, jeg synes da en T3 monteret med en Zeiss er et godt tilbud til 10,5 K. Du mangler så bare lige de sidste par tusinde til tilladelsen og skabet.....

Rekylen i 308 er ikke møj værre end en 6,5-55, men den kan levere en tungere kugle, hvor 6,5-55 kun lige akkurat magter at komme over 10 gram. Noget jeg ville tænke over inden jeg købte en 6,5-55, hvis altså også den på sigt skal bruges til vildsvin, elg og kronbasser.

Men selvfølgelig ret fornuftigt at tænke på en rekylsvag riffel som førstegangskøber. Langt de fleste førstegangskøbere vælger at lytte til rådene og køber 6,5-55 pga rekylen. (Havde fornøjelsen at sortere en sæk afskudte hylstre efter en riffelprøve. De fordelte sig nogenlunde således: 2 brugte 30-06. 6 brugte 308. 1 brugte .270. 1 brugte 222rem. Resten - dvs. ca. 30-35 mand brugte 6,5x55.)

Rekyl har dog ikke kun noget med kaliber at gøre. Også skæfteudformning og andre ting spiller ind. Kig lidt rundt i forumet og læs nogle af de andre tråde der har været skrevet om det.
I tilfælde af et blyforbud for riffelammo vil du få et problem med 6,5-55, da det bliver svært at honorere kravene til kuglevægt til de 3 førnævnte større vildtarter. Der rumles med sablen herom - både i Danmark og i Sverige.

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#8
Det største problem ved at købe en brugt riffel, selvom det er hos et såkaldt seriøst firma, er at du ikke ved hvordan den har været behandlet før, eller hvorfor den tidligere ejer er blevet træt af den. Hvis du køber brugt, skal du kræve at få lov til at få en uafhængig og kvalificeret person til at checke den (ikke firmaets egen "bøssemager").
Når det er sagt er der dog mange gode og fornuftigt billige rifler i handlen

jbn
Svar
#9
På grund af debatten omkring 6,5x55, er jeg nok ved at være mest tændt på en .308, men jeg må selvfølgelig ud og prøve nogle rifler, så jeg ved lidt om hvad jeg går ind til.
Der er ikke meget ved at rende rundt med en 6,5, hvis man en dag forvilder sig til Sverige.Det kan jo ende med at man står og kigger på en grim elg uden at man må give den en lille kugle, så man kan komme til at klø den bag øret [Big Grin]
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by ignorant

Det største problem ved at købe en brugt riffel, selvom det er hos et såkaldt seriøst firma, er at du ikke ved hvordan den har været behandlet før, eller hvorfor den tidligere ejer er blevet træt af den. Hvis du køber brugt, skal du kræve at få lov til at få en uafhængig og kvalificeret person til at checke den (ikke firmaets egen "bøssemager").
Når det er sagt er der dog mange gode og fornuftigt billige rifler i handlen

jbn



Helt enig.
Jeg har været heldig med mine brugte rifler, men det er langt fra tilfældet hver gang der handles. Jeg har flere jagtkammerater, der har handlet brugt - både privat og i butikker, som er kommet uheldigt afsted med rifler, der skyder upræcist, skal lirkes "på en bestemt måde" i låsen for at fungere osv.

Det bedste er at få lov til at prøveskyde riflen inden du afleverer pengene. Hvis du er et kendt ansigt og en god kunde i din lokale våbenhandel, kan du sikkert aftale et møde ude på skydebanen en dag, hvor ham bag disken selv skal på skydebanen - så vil sikkert gerne tage et par rifler med fra butikken, så du kan prøve dem af inden du bestemmer dig.

Køber du nyt har du reklamationsret.

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#11
Citat:quote:

Hvis du er et kendt ansigt og en god kunde i din lokale våbenhandel, kan du sikkert aftale et møde ude på skydebanen en dag, hvor ham bag disken selv skal på skydebanen - så vil sikkert gerne tage et par rifler med fra butikken, så du kan prøve dem af inden du bestemmer dig.

Køber du nyt har du reklamationsret.

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)


Det er sjældent at en ny skytte er et "kendt ansigt i den lokale våbenhansel"[B)]

Han kan selvfølgelig bruge en ledetråd og ringe til en ven.

Mvh.

mphansen
mph@dralf.dk

De dumme er så sikre i deres sag, og de kloge så fulde af tvivl
Mvh.

mp
Svar
#12
Jo REX kan godt skaffe Nikon [Smile]

Til Damkaer ... som Ignorant skriver, så kan man sagtens finde nogle rigtigt gode brugte rifler, men man skal tage en med, der har lidt forstand på våben, så han/hun (FRUEN ingen diskriminering her),
kan gennemgå det våben, man har interesse i.

Min egen første riffel, købte jeg selv brugt.
En Sako Finnbear (30-06), og det er stadig en af de rifler jeg er
mest glad for at skyde med.

Bor du i nærheden af Silkeborg, så vil jeg anbefale dig at tage et
smut forbi K.O. Skov i Bording.

Sørg for at det er enten 'den gamle' selv, eller Kurt, du handler med.
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#13
Jeg bor lige syd for Silkeborg, så der er masser af butikker i nærheden bl.a. østjysk, k.o.skov m.m.

Det er rart at forhøre sig lidt hos nogle garvede gutter og tøser inden man tager ud og kigger. Det er arrangeret at jeg får en erfaren skytte med ud at kigge når jeg har fundet noget interessant.

Tidligere i dag snakkede jeg med en god bekendt, der anbefalede Remington 700 kal .308, Hvad siger I til sådan en lille krabat?
Svar
#14
Jeg ville klart gå efter en brugt riffel. Der er rigtig mange rifler i omløb hvor ejeren har haft en ide om HVOR meget han skulle bruge den - blot for at den har stået årevis i skabet. Nøjagtig ligesom med kondicykler eller løbesko...[Big Grin] Jeg synes man skal overveje om det betyder noget hvordan riflen ser ud? Hvis ikke kan man købe mange billige velskydende rifler. Betyder kalibret noget, så er det måske det der skal være styrende fremfor modellen. Er det andet som man kunne tænke sig praktisk? F.eks. hvis du kun vil skyde med kikkert bør skæftet måske ikke være for lavt. Mange skæfter er en smule for lave til min hovedplacering med kikkert. Regner du med at skulle gå med din riffel - så skal det måske ikke være den tungeste. Vil du skyde meget hjorte skydning så vælg et kaliber som skytteforeningerne bruger aht. pris osv..... Så alt i alt - hvad vil du med den. En Rem. 700 er en fin riffel, men en ombygget Carl Gustav kan være ligeså præcis og koster en brøkdel. Men køn som f.eks. en Tikka 55 Lux er den ikke. Blot min mening....[Smile] Jeg ville nok kigge på en af de hundredevis af Mauser rifler der er til salg til ingen penge. De kan opgraderes / ombygges og mens man gør det finder man ud af hvordan den næste riffel skal se ud.
MVH
Henrik
Svar
#15
By the way....Kr. Skov er et fantastisk sted at handle. De har alle mulige og umulige våben... Men man skal huske ikke at lade prisen på skiltet være pålydende - husk vi er i midtjylland....[Smile] Men tag en erfaren med...
MVH
Henrik
Svar
#16
Hej igen.

Jeg har indtil videre kun kigget, og har bl.a. set en Remington 788 kaliber .308 med Leopold 3-9x50 optik.
Er der nogen der kender til sådan en riffel samt optik???
Hvad er ellers forskellen på Remington 700 (som en tidligere kollega har anbefalet) og Remington 788??

Hilsen

Damkaer
Svar
#17
Remington 788 er en rifel der udgik af markedet i 1984... det var Remingtons lavbuget riffel der er en rigtig slider, uden mærkelige dikkedarer...

har selv haft et par stykker gennem tiderne og en af dem er bygget om...

de skyder ganske glimrende, men magasinet (3 skuds og aftageligt) har en tendens til at rasle...

der kan fåes mange eftermonterings stumper til den... kunst skæfter, magasiner, aftræk, osv, osv...

er det en decideret slider du søger, er det et godt bud...

en i medium stand burde koste 2000... i rigtig flot stand, 2500...

[Image: skelet025.gif]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)