Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hvad er der i vejen
#1
med .375 H&H??

Nu har jeg snart tilbragt så lang tid i Afrika, så det må anses for absolut nødvendigt at eje en riffel der kan vælte vildt i bøffelstørrelse[:p]. Samtidig skal det ikke være over kill til de større nordiske arter og have en tålelig rekyl - så man også kan holde ud at træne lidt med den.

Jeg har brugt søgefunktionen her for at finde erfaringer med .375 H&H som vel må anses for et klassisk safari kaliber. Jeg syntes blot, at det meste handler om 9,3x62 eller større kalibre - fra .416 og op. Den første er jo ikke brugbar overalt (til f.eks. bøffel), men naturligvis meget fin til de arter der forekommer i de nordiske lande. De større kugler, er jeg bange for ikke vil blive brugt ret meget (over kill af bytte og skyttens skulder[B)]).

Er der ingen der kan sige noget pænt om .375'eren eller er der en god grund til at S&L ikke fører den i programmet? Jeg kan godt se, at de har en .375 Ruger og der er måske nogen der kan elaborere lidt på den sammenlignet med en .375 H&H.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#2
Bud: 416 Taylor.
Mange svenskere bruger den til gris og så er den også rar at have ved evt bjørneangreb[^]

Michael
Svar
#3
Hej,

375HH er umiddelbart for lang til deres lås/magasin combo. Derfor.

Hvad med en standard 458win, den gør absolut tricket[B)]

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#4
Jeg har skudt med en Steyr Pro Hunter i kaliber 375 H&H. Utrolig dejlig riffel med en rekyl som ihvertfald ikke skræmte mig.

Mit bud på, hvorfor S&L ikke fører den kaliber er, at den kræver en længere lås end standardkalibrene. S&L har et meget bredt udvalg af kalibre til samme riffel, men jeg tror, at de fleste ville finde låsen for lang og tung hvis den også skulle kunne rumme det kaliber.

Hvis det ikke var fordi jeg er så godt tilfreds med Steyr Scout, ville jeg have en riffel i 375 H&H. Nu har jeg en i kaliber 376 Steyr. Hylstret er kortere, og max hastigheden lidt lavere, men den er også lovlig til det vildt som må skydes med 375 H&H.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#5
Jeg har brugt 375 HH i Afrika på en enkelt tur og til nogle grisebasser i Sverige med godt resultat.

Umiddelbart kan jeg ikke sige noget negativt[Smile]

Jimmy

[Image: Ozzy001.jpg]
Svar
#6
Der er vist ikke noget i vejen med den gamle H&H, en fabriksladning med 300 grain kugle er lidt frisk at træne med, men hvis dit brugernavn har noget på sig og du er hjemmelader så er du godt hjulpet med en 375´er.

Jeg har haft en CZ i 375HH i godt 10 år og har ingen dårlige kommentarer, den kan da skyde forbi som alle andre, men hvis man rammer så bliver der gennemskud og hvis der er gennemskud så kan ruhåren finde dyret.

Den har nedlagt zebra, vortesvin, bavian, råvildt, svin og kronvildt og jeg har anvendt kugler fra 235 til 300 grain og min favorit er blevet en 270 grain Rhino-kugle, den ødelægger ikke noget på råvildtet og rekylen er acceptabel.

Man kunne måske godt mistænke den for at være en "krumbane-kartoffelkaster" men du vil kunne opnå en kuglebane i stil med en 30-06´er med 150/180 grain kugle.
Svar
#7
ok tak for kommentarerne. Jeg var ikke klar over, at møllerens lås var for kort til den. Jeg skrev vist at de havde .375 Ruger, men kan se, at det naturligvis er .375 Dakota.

@GT - .458 Win Mag. det var jo lige det med overkill (af skytten[Big Grin])
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#8
Nix - det blev vist Ruger[Big Grin]

K&B

Michael
Svar
#9
Jeg har en Winchester M70, med lang lås og tung pipe i 375 H&H. Den er rimelig tung og derfor "behagelig" at skyde med.

Det jeg godt kan lide ved 375 H&H er en forholdsvis godt tapering og næsten ingen skuldre på hylsteret - det skal efter alle sol og måne tegn give en bedre fødning og hermed genladning - teoretisk[Big Grin].

Den har foreløbelig givet en sabel og 2 gange bøffel + det løse, uden problemer m. Barens-X og Barens Solid i 300 grain. 70 grain Rhino 15 og Federal Mag fænghætte, 91 mm total.

Med lidt lettere kugler (måske lidt større forstørrelse i kikkert) bliver den næsten så flad i kugle bane som en 30-06, hvad mere skal du bruge?

Hylstere og kugler må alt andet lige være mere tilgængeligt selv i Afrika.

Det jeg prøver at sige er: det er nok den bedste "enkelt riffel løsning" til Afrika, Det værende sig balistik med tunge og lette kugler og lovlighed til big game. Logistik - er den pt nok den bedste overhoved, indtil de korte 375'er slår igennem om 20 -30 år.
Nej, den kan ikke være i en 98'er lås, men der findes mange låse bla. Sako, Remmington, og Wincherster der laver gode låse.

Derfor er jeg ikke i tvivl - 375 H&H is not a wimp, men nok den mest alsidige kaliber til Afrika brug, hvis man ikke lige er PH. Der er ingen grund til at gå op i kaliber, hvis 95% af vildet er fra bøffel og mindre.

Knæk og bræk, Thorlak

Find evt. en ældre 404 Jeffery - der er lidt mere energi, men så er du ovre i 2 kanoners batteri.

Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Correct first shot placement, the rest is bullshit!
Svar
#10
mange PH er gået tilbage til 375 H&H efter Rhino kom med 380Grains kuler, som er blevet kent for et skud en böfel,derfor må man nok sige at 375 er det beste valg set udfor det synspungt at den er mere
alsidig en sine störe brödre, men det er jo ikke altid at det praktiske styr de valg man gör når det gälder big game rifler, min siste var en 500 Nitro nu vil jeg gerne ha en 600 Nitro da mange kamerater har köbt 500 Nitro må jeg jo bare ha en störe
mvh Michael
Svar
#11
S&L låsen er for kort til 375 H&H. Men 375 Ruger passer perfekt. 375 Ruger er ganske lig 375 Dakota i ydelse, men Rugeren har utvivlsomt en lysere fremtid.. 375 Ruger har lidt større hylstervolumen end H&H`en og kan lades lidt friskere, men vildet mærker nok ikke forskel...
Jeg har først i efteråret købet en Ruger Hawkeye Alaskan i 375 Ruger. Jeg må sige, at jeg (mildest talt) er imponeret over riffel/patron. Den giver - selv med 20" pibe - bedre hastigheder end 375 H&H og præcisionen er fabelagtig god. 1/2 - 1" med alt jeg har prøvet af fabrikammo og håndladet ammo indtil videre.. Muligt at jeg bare har været heldig med netop den riffel, jeg ved det ikke, da jeg kun har skudt med denne ene. Det er i hvert fald tankevækkende hvor meget jeg har fået for 8000 kr. Og så har låsen jo de gode gamle Mauser 98 dyder som kontrolleret patronfødning og stor kloudtrækker.. (Ikke som det legetøj S&L laver[Big Grin][Wink] ) - ting du vil sætte pris på hvis du skal bruge riflen i Afrika eller på våde og mudrede områder i Alaska..
Jeg skal til Alaska Peninsula efter kyst brunbjørn i 2011. Jeg havde fast besluttet mig på at tage min BRNO i 416 Wby med mig, men efter mødet med den lille Ruger, tror jeg at den får æren af at komme med...
Svar
#12
Hejsan,
Jeg har prövet en Mauser 375'er. Den sköd glimrende og rekylen var efter min mening ikke värre sammenlignet med min 9.3*62'er.
Hvis(läs når) jeg skal have en opgradering blir det 416R - så der bliver lidt mellemrum ned til 9.3'eren [}Smile]
Mvh,
Tore
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)