Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Advarsel til os der skal til Sverige 16/8
#1
Sverige plages af hidsige myg
Store sværme af aggressive og blodhungrende myg plager store dele af Sverige.
JP extra
Efter sommerens karftige regn og mange oversvømmelser er antallet af myg eksploderet, og ifølge Sveriges største avis Aftenbladet er myggene næsten umulige at bekæmpe med sædvanlige myggemidler.
Normalt er myg knap så aggressive om dagen i sollyset, men trangen til blod og ny næring er usvækket døgnet rundt, skriver avisen.

Klima-forandringer
Myg-ekspert Jan Lundström oplyser, at det absolut ikke kan udelukkes, at udbredelsen kan skyldes klimaforandringer.

Der advarers i øvrigt imod, at den rødbrune myg - Aedes Cinereus - kan sprede alvorlige sygdomme, når de suger blod fra mennesker.

Den plagsomme myg kan give de angrebne udslæt og ledproblemer resten af livet. Der findes ingen vaccine, skriver Aftenbladet.

Beskyt dig
Jan Lundström opfordrer bærplukkere og jægere til at være ekstra påpasselige med at klæde sig ordentligt på.

"Tag nogle tætsiddende støvler og kraftige bukser på, som myggen ikke kan stikke igennem," siger Jan Lundström.

Sakset fra Jyllandsposten. Claus the Dane

[IMG] http://www.jagt.net/Weatherby/images/deer.gif [/IMG]
Svar
#2
Citat:quote:

Originally posted by Claus the Dane

Sverige plages af hidsige myg
Store sværme af aggressive og blodhungrende myg plager store dele af Sverige.
JP extra
Efter sommerens karftige regn og mange oversvømmelser er antallet af myg eksploderet, og ifølge Sveriges største avis Aftenbladet er myggene næsten umulige at bekæmpe med sædvanlige myggemidler.
Normalt er myg knap så aggressive om dagen i sollyset, men trangen til blod og ny næring er usvækket døgnet rundt, skriver avisen.

Klima-forandringer
Myg-ekspert Jan Lundström oplyser, at det absolut ikke kan udelukkes, at udbredelsen kan skyldes klimaforandringer.

Der advarers i øvrigt imod, at den rødbrune myg - Aedes Cinereus - kan sprede alvorlige sygdomme, når de suger blod fra mennesker.

Den plagsomme myg kan give de angrebne udslæt og ledproblemer resten af livet. Der findes ingen vaccine, skriver Aftenbladet.

Beskyt dig
Jan Lundström opfordrer bærplukkere og jægere til at være ekstra påpasselige med at klæde sig ordentligt på.

"Tag nogle tætsiddende støvler og kraftige bukser på, som myggen ikke kan stikke igennem," siger Jan Lundström.

Sakset fra Jyllandsposten. Claus the Dane

[IMG] http://www.jagt.net/Weatherby/images/deer.gif [/IMG]



I Sverige er myggemidler med DEET lovlige.
Jeg har dog ikke set produkter med større koncentration af DEET end 25 %.

I Alaska kan man få tilsvarende myggemidler med 95% DEET og 5% andre kradse sager.

Teoretisk set burde det være muligt at bestille dette meget kraftige myggemiddel og få det sendt til en adresse i Sverige mod forudbetaling - f.eks. få det leveret til hotellet eller adressen, hvor man opholder sig under jagten.....Det er forbudt at indføre i Danmark, men når DEET nu er godkendt i Sverige.

Midlet kan fås i MAcks Sportsshop i/på Kodiak/Kodiak Island....(Kan findes på nettet). Selv svensk myggeplage er vand ved siden af hvad Alaska....hvor myggen er udnævnt til nationalfugl [Sad]

Så vidt jeg erindrer kostede det omkring 6-7 USD i MAcks Sportshop.

Jeg har selv prøvet det kraftige middel i Alaska - og det virker - i hvert fald på de steder hvor man smører det på. - men vær påpasselig med hvor I sætter fingrene, når I lyner lynlåsen ned og trækker "dyret frem"..[Big Grin]

Knæk og bræk derovre... :-)

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#3
Jeg erindre mange myg i 2004 i Sverige, det værste år i mindst 10 år (så vidt jeg husker). Det værste var ikke når vi var på jagt, men når vi kom hjem og skulle have det varme tøj af og optræde i Shorts, der var myg over alt, inden døre også, selv om natten kom de frem, gemt i jagttøjet og i gardinerne. I år skal jeg huske en fluegift til at cleane soverummet inden vi går til ro, så vi trods alt kan få en god nats søvn.

Claus the Dane

[IMG] http://www.jagt.net/Weatherby/images/deer.gif [/IMG]
Svar
#4
Citat:quote:

Originally posted by ran
I Sverige er myggemidler med DEET lovlige.



Ikke mere! Forøvrigt tror jeg at det værste er overstået. Jeg er lige kommet hjem deroppefra og det var ikke slemt - faktisk var "Knot'ne" og Bremserne værre.
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: COCK008.jpg]
Svar
#5
Ja ... jeg kan godt huske myggeplagen i Sverige sidste år.
Havde et par hundrede erindringer over hele kroppen efter dem.

Selv når man skulle på lok... , så var det med at kigge ned i 'tønden', og se om der var fri for myg.

Ellers var man garanteret et par 'visitkort' fra dem, på rø.ballerne [}Smile]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#6
Hej alle!

Jeg har den sidste måned flere gange gået en tur med kikkerten om halsen på vores jagtrevir. Jeg kan slet ikke genkende JP's beskrivelse af myggesituationen - dog er der en del bremser.

mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#7
Hvis I kender nogen der skal ud at flyve, så køb "Mosquitex" i matas i lufthavnen (overfor den store bladkiosk) efter sikkerheds checket.
Det er med DEET, i en koncentration så dyrene ikke kommer og stikker men samtidig at "dyret" ikke falder af.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#8
Jeg troede jeg havde prøvet mange Myg i Sverige.... Så kom jeg til Grønland....
Myggene er nu ikke det værste, værre er de små sorte fluer, som man sluger 10-100 af hver gang man trækker vejret uden et meget fintmasket myggenet.

Godt at vi ikke har EU regler for myggespray heroppe, så vi kan stadig få Johnson's Deep Woods myggespray i de lokale butikker.

http://www.reflector.com/health/content/...07920.html

Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
E-mail: jrex@ofir.dk
Glædelig Jagt fra Grønland

Jesper Rex
If you can't do it with a 30-06, it likely can't be done...(Men det ER nu kedeligt kun med en gøb....(skriver manden med 9+))
Svar
#9
Citat:quote:

Originally posted by ID

Citat:quote:

Originally posted by ran
I Sverige er myggemidler med DEET lovlige.



Ikke mere! Forøvrigt tror jeg at det værste er overstået. Jeg er lige kommet hjem deroppefra og det var ikke slemt - faktisk var "Knot'ne" og Bremserne værre.
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: COCK008.jpg]



Den meget stærke koncentration af DEET fra det amerikanske produkt holder også de fleste knots og andre bidende insekter fra at bide.
I Alaska laver vi et "Toiletrum af tre rafter med et stort myggenet spændt ud over lige som en mini tipee .... så kan man blotte sine balder i skovskiderstilling i nogenlunde fred for myg.

Myggeplagen i Grønland er meget værre end i Sverige - har været der et par gange....men det værste var nu Alaska. Når du havde stået i solen og fisket, og kammeraten vendte ryggen til sad der vel ca. 100 myg på ryggen af ham og forsøgte at stikke igennem tøjet - konstant.... + den evindelige sværm af myg så store som sølvmåger, der styrtdykker i store angrebsformationer[8D]

Både på Grønland og i Alaska brugte vi myggemidler og et stort ansigtsnet ud over en bredskygget hat. Det værste var så hænder og ankler (Hvis ikke vi havde Waders på)

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#10
Så er det da godt jeg har bestilt noget "bug proff" undertøj [Big Grin]
Som dækker det meste af kroppen ja endda sokker og hansker findes de wee [^]

En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
En snegl uden sneglehus? er den Hjemløs eller nøgen? Big Grin
Svar
#11
Hej

Er lige kommet fra ferie i Sverige og har ikke set en eneste myg. det havde været meget tørt i lang tid i det område vi var i (Eksjö) så myggene havde ikke haft gode betingelser. der går forøvrigt nogle rigtig gode bukke i det område[Smile]

Mvh. Jakob

Så længe der er bly i luften er der håb!
Mvh. Jakob

Svar
#12
Kom forresten i tanke om at en ny fare truer os stakkels jægere!
De svenske flåter har en ny og farlig hjernebetændelse med.
Der kan vaccineres mod den, men ikke behandles!
Nogle vil mene at det ikke kan være et problem med hjerne betændelse, hvordan skal man få betændelse i noget man ike har?[Wink]
Men, sådan er der jo så meget.

Hilsen

Frederik

24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
24 beers in a case, 24 hours a day, coincidence?? I think not!
Paul Newman
Svar
#13
Du fasan, jeg holder stædigt fast i at rigelig med sprut, specielt Whisky er godt mod flåter, jeg vil påstå at alkoholprocenten er omvendt proportional med ricikoen for flåte angreb [8D]. Dog skal Whiskyen indtages efter jagten så den kan nå at virke til næste dag.

Claus the Dane

[IMG] http://www.jagt.net/Weatherby/images/deer.gif [/IMG]
Svar
#14
Flåten er nok den jeg har mest respekt for næst efter en vildfaren kugle.

Det fordi min kusines mand er meget hårdt ramt af både borelia og egilia (eller hvordan det nu staves).

Han blev bidt for snart 10 år siden og det har ødelagt hans liv fuldstændig.

Hans daglige arbejde som skraldemand, kan han til tider lige klare og så sover han ellers resten af dagen.

Hans korttids hukommelse er svækket, han har haft hjerteproblemer,
og forskellige infektioner.

Og for tre måneder fik han konstateret Chrons (tarm betændelse),
og skal maske have indopereret stomi.

De har oprettet siden skovflåten, så andre der har samme sygdom kan udveklse erfaringer.

Her link til siden: http://www.skovflaaten.dk/artikler.asp?PgID=807
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#15
Det kan godt være at Claus The Dane's indlæg er tiltænkt som en spøg (og det er da også ganske morsomt [8D]) men han har altså ret - det virker. Jeg ved ikke om det er nødvendigt med whisky........jeg anvender selv rødvin, intravenøst, og jeg er faktisk den der, i vores familie, har færrest flåter på mig når vi er i Sverige.
Da børnene var små (og græsset synes uigennemtrængeligt højt) anvendte vi uldsnore/snoede tøjstrimler dyppet i olivienolie, som de fik bundet rundt om armene (på biceps) og på benene (lige under knæet).........inspireret af amazonindianere. Det betød i praksis, at de flåter, der uværgeligt satte sig på dem, stort set kunne findes fra knæene og ned samt fra bicepsene og ud - det gjorde kontrollerne ved sengetid væsenligt mere overskuelige.
Før dette tiltag, fik min søn Borelia efter et bid i hovedbunden - dette blev klaret med penicillin.
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)