Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nyføt hvalp vil ikke die
#1
Hej
Her til aften har vores smukke brune labrador tæve Molly fået 9 levedygtige dejlige hvalpe. Fire brune og fem sorte, hvoraf der er to hanner, en i hver farve og resten er tævehvalpe.

Detsværre var der ikke rigtig gang en den ene hvalp fra starten. Efter et til to minutters flittig frottering med et håndklæde kom der heldigvis de første gisp fra den, men den var fortsat meget slap. Der gik vel ca. en halv time inden den endelig begyndte at mose rundt og klynke højlydt[Smile]

Men det lille kræ vil ikke die hos sin mor. Vi har lagt den til yveret og forsøgt at massere mælk frem samtidig med at vi at vi førsøgte at få hvalpen til at die, men den sutter detsværre ikke selv.
Siden har vi forsøgt at give den lidt modersmælk og erstatningsmælk fra flaske. Det var fortsat meget svært at få den til at die, men det virker dog som om at der kom lidt ned i maven på den lille, som siden fik lidt hikke, hvorefter den lagde sig til at sove. Men vi er langt fra sikre på om den har fået tilstrækkeligt.

Er der andre herinde der har erfaringer med en hvalp som ikke vil die? Hvis, hvad har i gjort for at få hvalpen til at die selv?

[Image: ajbutton.gif]
[center][Image: topl.jpg][Image: eye-10.gif][Image: topr.jpg][/center][center][Image: gandalf2.jpg][/center]

Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.


Assumption is the mother of all ****ups... and anything is possible if you don't know what you are talking about.
Svar
#2
Efter en lang nat og travl formiddag, er det lykkedes os at få den lille hvalp til at die. Den skal dog fortsat have lidt støtte og hjælp til at finde en vorte hos sin mor, som skal lægge helt stille, for den giver hurtigt op hvis den falder af vorten for mange gange. Men ellers virker den sund og stærk med masser energi til at kravle rundt mellem sine små søskende, den lyfter let på halen når den dier og den bliver fortsat bedre til at die fra gang til gang.
Så nu er vi så småt begyndt at ture tro på at den klare at komme videre herfra på trods af en noget barsk start på livet ;-).

Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Svar
#3
Sukkervand det giver dem et lille skud energi.

KR

Heller komme galt afsted end slet ikke afsted.

Nu plads til 15 i skabet.
If you pay with penuts.

You only get monkeys
Svar
#4
Hej Kim
Tak for det gode råd.

Vi var jo "lidt" desparate men var heldige at finde en god hjemmeside på nettet, hvor det blev forklaret hvordan man lære en lille hvalp at sutte.

Man kan tage noget sirup på lillefingeren og smøre det op i ganen og på gummerne samt lidt på næse tippen. Dette gør at de dels får energi via sukkeret og dels begynder at sutte ;-).

Vi kan kun anbefale andre at gøre det samme, hvis der er nogen som kommer i samme sitiuation. Nu klare hvalpen det hele selv og har iøvigt taget lidt på siden i går ;-). Han ser nu ud til at klare sig på lige fod med de andre hvalpe og forsøger gerne at overtage en vorte som allerede er optaget ;-).

Så det betaler sig at være lidt ihærdig, selv om det tager hårdt på kræfterne. Til gengæld han vi nu slappe af og nyde synet af alle de glade og mætte små hvalpe ;-).

Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Svar
#5
Gode nyheder ;-).

Den lille hvalp har nu klaret sig selv det sidste døgn og har taget 150g. på siden den blev født for tre døgn siden ;-).

Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Svar
#6
Burde man ikke smide et lille billed af de små vidundere i sådan en tråd her? :-)

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by McQuolle

Burde man ikke smide et lille billed af de små vidundere i sådan en tråd her? :-)

MvH
Morten



Jo, det tænkte jeg også på [Smile]

Et trik jeg har brugt, har været en plastiksprøjte med mælk fra tæven. Den første råmælk er uhyr vigtig for hvalpen. Dette har gjort, at hvalpen har fået energi til at sutte selv.

Men det trik med siruppen, vil helt sikkert blive husket.

/Ugelvig

[Image: ajbutton.gif]

What we do in life - Echoes in eternity!
/Ugelvig



What we do in life - Echoes in eternity!
Svar
#8
Her følger nogle billeder:

[Image: 20091208a.jpg]
Her er de knapt et døgn gamle

[Image: 20091210a.jpg]
Billede fra i dag - 50% tungere

[Image: 20091210b.jpg]
Endnu et foto fra i dag

Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Jeg har altid ret. Sådan ER det. Accepter det!
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)