Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bedste pillefyr ?
#1
Hej i forb. med at jeg skal til at overtage en ejendom, skal det gamle oliefyr udskiftes med et træpillefyr, som skal stå i kælderen, hvor det gamle oliefyr står.

bugettet skal holdes inden for ca. 45K i materialer, monteringen står jeg selv for. Den skal opvarme mellem 100 og 150 M2

Hvad er jeres erfaringer med pillefyr, hvilke er gode og hvilke skal man holde sig fra ?

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#2
Hej Lani

Spænnende med dine nye planer - der sker altid noget nyt hos dig [Wink]

45 K er nok lige i underkanten, hvis du vil have det helt optimale fyr, men så må du jo så gøre dig umage med prisforhandling [Smile]

Twin-heat er et helt suverænt fyr, der tilfældigvis produceres lige her i nærheden af mig [^]

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#3
Et flisfyr var vel egentlig det bedste valg - da flis er til en helt anden pris end træpiller. men konstruktionen til bla. sneglen skal være meget solid for at få en driftsstabil enhed...

Siger en som har haft stoker i mange år men nu slapper af med billig fjernvarme (Træpiller er faktisk ikke specielt billig længere)

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#4
Hva' med jordvarme.........[?]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#5
Jeg har denne her og den fylder 10år den 23/12 2009

http://www.ph-energy.dk/Dk/Produkter/PH1...sanlæg.htm

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#6
Hej Lani,

Vi har en Liagro Benekov PL27. Den har nu kørt perfekt i 4 år. Det eneste der har været er at lambda-sonden gik til efter 3 år, og det er jo på en måde en sliddel. Og nå ja - Hvis man ikke fylder piller på så går den altså også i stå... ;-) Man kan dog få automatisk fyldeudstyr til den og så kører det jo bare...
PL27 kan også bruges til fastbrændsel, det får vi dog ikke brugt den til, så vi ville nok gå efter en model mindre. PL27 er på 27 kW og opvarmer 250 m2 uden problemer.
Til en anden gang vil vi desuden nok også vælge en med eltænding og askesnegl. Eltænding optimere lidt på forbruget da det giver mindre pause-fyring og askesnegl er bare lidt mageligt med hensyn til at fjerne aske.
Prismæssigt ligger de dog i den dyre ende - Se mere her: http://www.liagro.dk

MvH
Morten
MvH
Morten


.22lr, .22wmr, .17hmr, .243Win, 6,5x55, .308Win, 9,3x62
Svar
#7
Køb et der også kan fyre med korn og flis, korn ville du kunne købe billigt i år, billiger end træpiller pr. varmeenhed.

Kender flere der har købt "billige" pillefyr men skifter til dyere efter kort tid, og hvis du stiller det nye fyr hvor det gamle har stået og bruger samme skorsten kan du nok holde dit budget!

Held og lykke.

Fair
Mvh.
Fair
Svar
#8
Jeg har et Passat C4, som har kørt uden problemer i 8 år. Det opvarmer fint 200 kvm og har en ret høj udnyttelsesgrad. Magasinet er på 400 liter, så man behøver kun af fylde på 1-2 gange om ugen. Jeg bruger ca. 8 ton om året, og asken fra det kan være i en lille trillebør.
Det eneste, der er skiftet, er stenene i brændkammeret, som knækkede efter 5 år. Jeg tror de kostede en 500 kr. seddel i alt. Fyret kostede i sin tid ca. 45.000.
panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#9
Jeg kan også varmt anbefale et TwinHeat, og der er i deres modelprogram også fyr der kan fyer med forskellige brændselstyper! kører nu på 9. år med mit fyr og jeg har i denne periode kun haft to driftsstop! Det ene var en fejl 40, og det andet skyldes at vores lokale elforsyning under et gravearbejde, kom til at levere "lidt" for meget strøm gennem min forsyningsledning[xx(] Men det betød så også, at det meste af husstandens elektronik stod af!!!

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
#10
Tak for svarene. Da fyret skal stå i kælderen og der er tale om en alm. villa er flis desværre nok ikke så interessandt. Jeg regner med at få piller hjem i sække og så via en sliske hælde dem ned i kælderen hvor de så kan stables pænt.
Selvom træpiller ikke længere er så billige så burde der alligevel være noget sparet i forhold til olie.

@ULG, jordvarme er desværre ikke en særlig god løsning til et gammelt uisoleret hus uden gulvvarme.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by Lani

@ULG, jordvarme er desværre ikke en særlig god løsning til et gammelt uisoleret hus uden gulvvarme.

LANI



Det er da netop løsningen.[Big Grin] Grav rørene ned under gulvet og på grund af varmetabet, vil anlægget kunne suge meget varme til sig som kan opvarme dit hus. Når temperaturen stiger i dit hus, vil den manglende isolering øge tabet ned i jorden og cyklussen starter forfra.
Vupti - du har opfundet evighedsmaskinen - jeg ringer til patentkontoret med det samme....................

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#12
Du kan også prøve at tjekke Baxi. De laver vist en decideret villa-løsning.
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#13
Hej jeg har selv et gejs 1250 til flis men det er jo en helt anden pris. Hvis det skal være til piller ville jeg købe et scotte pillefyr anlæg hos vvs eksperten det kører fantastisk kender en der har et. Prisen for det hele er under 20 kilo.

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#14
Lani, uanset hvilken opvarmningsform du vælger, så tror jeg altid det kan svare sig at isolere.
Når det så er på plads, så har du ret i, at jordvarme egner sig bedst til gulvvarme, men det er nu ikke ensbetydende med, at det er et dårligt valg selvom man har radiatorer. Hvis bare de er dimensioneret, så de ikke kræver 60° C varmt vand hele vinteren.
Når huset er efterisoleret vil radiatorerne ofte være dejligt overdimensionerede!
Jeg har lavet jordvarme hos mig selv og kørt med det i nøjagtigt et år nu. Vores hus er 140m², 200 år gammelt, men efterhånden nogenlunde isoleret. Vi har haft et årsforbrug svarende til godt 800 liter olie, hvilket jeg er helt tilfreds med. Vi har dog gulvvarme.
Prismæssigt kan du ikke gøre det for 45k.
Om man værdsætter at det er vedligeholdelsesfrit er selvfølgelig en personlig vurdering.
Svar
#15
Jeg har også tænkt mig at efterisolere, det er ikke det. Jeg er dog ret sikker på at de eksisterende radiatore er for små til jordvarme selvom der bliver efterisoleret.

Er der iøvrigt nogen der har erfaring med nedenstående produkter ?

Det skulle være ret genialt til efterisolering af gamle huse

http://www.aluthermo.be/dk/index.php

http://www.adflexion.dk/

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#16
Alternativt køber du et par stykker af dem her:

http://www.harald-nyborg.dk/merinfo.asp?...p=&n=45100

og hav altid nogen liggende til hvis du mod forventning skulle få gæster.......

PS: da jeg var ungkarl klarede jeg mig i flere år med sådan en Harboørehabit [^]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#17
Citat:quote:

PS: da jeg var ungkarl klarede jeg mig i flere år med sådan en Harboørehabit



Nu er du jo også godt isoleret fra naturen af [Wink]

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#18
De lyder tillokkende, men se lige her:
http://politiken.dk/tjek/bolig/article663242.ece
Panthera

[Image: Img_2757-1.jpg]
Sic bisquitus disintegratum

Jake - min bedste hund - RIP.
Sic bisquitus disintegratum
Svar
#19
Hvis du skal have noget som helst ud af, at fyre med piller, skal du have et fyr med høj udnyttelsesgrad - punktum.

Hvis jeg nu var dig - ville jeg seriøst overveje jordvarme anlægget (kan også lægges i en sø)

Ingen støv og rensning, ingen bekymringer om fyring eller afhentning af piller. Der er i øvrigt masser af snyd og svindel med aske og sand indhold i træpiller - hvis man ikke holder sig til kvalitetsprodukter og så koster det kassen [Wink]

Det bedste i øjeblikket er fyring med kornprodukter - men der følger ofte lugtgener med, op pas for hulen på med skimmelsvamp i korn - det er pisse farligt (ups undskyld)

Mvh. AB
Hellere dele en 1. plads end at blive nr. 2
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Lani

Jeg regner med at få piller hjem i sække og så via en sliske hælde dem ned i kælderen hvor de så kan stables pænt.


Så er man perfektionist når man stabler sine træpiller[Wink]

Jeg skal selv have et LIAGRO R15 installeret, men det skyldes, at jeg kommer til at fyre med korn, og det er et af de bedste fyr til den opgave.

Hvis du skulle få lyst til at lege med tanken om at fyre med korn skal du være meget opmærksom på hvilken slags skorsten du har, da fyring med korn kan udvikle syre i røgen, og det er ikke alle skorstene, der kan holde til mosten.

Mvh

Otterup

[Image: ajbutton.gif]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)