Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
7mm rem mag
#1
Hej,

hvilke kronograferede hastigheder får i ærede formænd i jeres respektive 7mm rem mag rifler med hhv 140 og 150 grains kugler af følgende kuglefabrikater:

Nosler Ballistic Tip 140 + 150 grain
Nosler Partition 140 + 150 grain
Nosler Accubond 140 grain
Sierra 140 + 150 grain
Hornady 154 grain SP + SST

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#2
Nu skyder jeg desværre ikke med en af de kugler du nævner, men derimod en 175 grain Hornady SP. Den er kronograferet til 965 m/s, så vidt jeg husker. Jeg lader ikke selv, så de præcise data kan jeg desværre ikke give på stående fod, men jeg kan da skaffe dem hvis du gerne vil have dem [Smile]

Mvh
Jonas
Svar
#3
Hej.
Jeg har følgende data fra 7mmRemMag :

Norma hylster, CCI250 fænghætte, Rhino RP22 krudt.
73 grains til alle kugler.
Målt 6 skud med hver kugle, her er laveste + højeste værdi.
Rhino 140 grains : 985 - 993 m/s
Barnes MRX 140 grains : 993 - 997 m/s
Barnes TSX 140 grains : 987 - 995 m/s
Nosler Accubond 140 grains : 980 - 988 m/s

Målt i en Tikka T3 Varmint med ProChrono Digital.

Med venlig hilsen
Bushman
Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
Med venlig hilsen
Bushman

Der er noget underligt ved livet: Hvis man accepterer mindre end det bedste, får man det tit.
http://www.bushman.dk/images/forum/BushmanAvatar.gif
Svar
#4
@Jonas hvis du får den hastighed med 175 grains kugler - så vil jeg varmt anbefale dig ikke at affyre den ladning, eller få tjekket din kronograf[}Smile]. MAO - det er urealistisk! Bushmanns tal er realistiske.

@GT, må jeg være så nysgerriug og spørge hvad du selv får? Det virker som om dit spørgsmål er affødt at sund undren[Wink]

D93
Svar
#5
@D93 Jeg har skudt med dem i et par år nu, og jeg er stadig i live [Wink] Jeg ejer desværre ikke en kronograf, men det gør ham der genlader til mig. Det var hans kronograf vi brugte den pågældende dag. Men jeg vil da gerne prøve en anden kronograf for at se om der er noget der ikke stemmer.

Alternativt kan jeg sende dig et par stykker af patronerne så du kan teste dem, hvis du har lyst?

Mvh
Jonas
Svar
#6
Uanset hvordan jeg prøver i Quickload er det umuligt at komme på 965 m/s med en bare nogenlunde normal ladning
hvis den hastighed passer må du få et ordentlig svirp når de bliver sendt afsted [B)]
Svar
#7
Som sagt kan det godt ske at der har været noget galt med kronografen den dag de blev testet. Jeg undskylder selvfølgelig hvis det er forkerte oplysninger jeg er kommet med [Sad]
Men hvis der er nogen der vil teste et par stykker i en kronograf skal i være mere end velkomne. Bare send mig en PM.

Mvh
Jonas
Svar
#8
ved du hvilket og hvor meget krudt der er kommet i??
den fulde længde og hvilke hætter??
Svar
#9
Nej det gør jeg desværre ikke på stående fod, da det som sagt ikke er mig selv der lader. Men jeg kan godt fremskaffe dataen i løbet af et par dage.

Mvh
Jonas
Svar
#10
Hej,

2 ting.....

Havde på et tidspunkt nogle lidt suspekte målinger med en kronograf.
Hvilket bevirkede at jeg først prøvede et par andre og efterfølgende skiftede kronograf.
Jeg fik nogle helt vilde tal som ikke burde kunne lade sig gøre....

Og ja, jeg arbejder lidt med 7mm for tiden.....
Både 7rem mag, 7mm wsm, 284win og 280 AI. WSM´en og 284win indtil videre kun på tankestadiet....

I 280 AI´en får jeg gode hastigheder men indtil videre ikke så god præcision.
I den forbindelse lurede jeg på om det med 280´eren var muligt at snige sig i nærheden af en 7 rem mag, da jeg kender præcisionen på de nævnte kugler i adskillige 7rem mag piber af samme fabrikat og derfra måske kunne udlede at det ikke var der hunden lå begravet.
Her tænker jeg på hastighed kontra given stigning.

I mellemtiden er der dukket lidt andre ting op jeg lige først skal have afluset på riflen inden jeg skærer piben op til spændeskiver[B)].....

/GT
Shoot low, they might be crawling !!!!"Team Headshot", HS with Precision!
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#11
Jeg har målt mine 175 gr Hornady RN til en hastighed på 840 m/s. Ladedataene: 65gr RP22, CCI250, nye winchester hylstre! Har lavet en enkelt ekspantionstest hvor jeg målte en restvægt på 88 gr! Men jeg skal lige ha lavet nogle flere tests, før jeg vil konkludere noget på kuglen.

Min jagtkugle her i efteråret er en 175 gr. Swift A-frame kugle som har en målt hastighed på 858 m/s Patronens ladedata: 64gr RP22, CCI250, nye winchester hylstre!

Jesper Hansen
Jesper Hansen
Svar
#12
Hej GT

Jeg har aldrig kronograferet hverken mine gamle 7mm rem mag eller den 280AI jeg har nu. Jeg har indtil videre testet tre forskellige kugler i 280AI'eren:

1) Winchester Nickel hylstre, Hornady SP IL 154grs, Vithavouri N165 60grs, RWS 5341, LOA 84,4mm

2) Winchester Nickel hylstre, Barnes TSX 140grs, Vithavouri N165 63grs, RWS 5341, LOA 84,0mm,

3) Winchester Nickel hylstre, Nosler Partition 160grs, Vithavouri N165 60grs, RWS 5341, LOA 84,2mm

Ladning 1 er superpræcis med grupper mellem 15-23mm.[Big Grin] Trykket virker umiddelbart moderat.

Ladning 2 giver medium præcision mellem 29-35mm.[B)] trykket virker umiddelbart moderat.

Ladning 3 giver dårlig præcision mellem 40-60mm.[xx(] Trykket virker umiddelbart moderat.

Nu har jeg ikke fået eksperimenteret med ladning to og tre, men samlet set må jeg sige, at det et det samme billede som jeg så fra den sidste 7mm rem mag jeg havde.
Hornady 154grs skyder bare præcist næsten uanset ladning.
Derimod måtte jeg arbejde en hel del med Nosler Partition for at få en acceptabel præcision. Jeg prøvede mange forskellige ladninger, men kunne ikke komme under 25-30mm. Først da jeg skiftede fra Norma hylstre til Remington kom jeg ned på ca. 20mm.[?]
Hornadyen derimod lavede samme fine grupper i både Norma og Remington hylstre.[^]

I øvrigt vil jeg tro du får svært ved at duplikere 7mm rem mag hastigheder i 280AI. Det er vist nemmere i 280JRS, der har lidt mere rum.

Mvh Søren
Svar
#13
Nu burde J Bille, Dennis H og D93 jo vide, at samme patron ikke nødvendig giver samme mundingshastighed i forskellige rifler....[Smile]

Det er ikke anderledes for de kalibre, som jeg lader til, 6,5X55 + 30.06
Svar
#14
@Lars Mahon - ikke forstået? Prøv lige igen!

D93
Svar
#15
Hejsa.

Løbslængden ændrer på hastigheden. Derfor kan man ikke umiddelbart forvente samme hastighed i alle rifler.

J_Bille:

965 m/s med 175 grs projektil i 7mm rem mag virker også "varm" på mig

Mvh. Taby
Svar
#16
@Taby og pibekvalitet, løbsmål, kammermål, overgangskornus etc. spiller også ind på hastigheden. Men hvad f..... har det at gøre med tråden her? GT spørger generalt om forskellige kuglers hastigheder givetvis - hvilket han senere også bekræftede - for at se om hans egne resultater var helt skæve.

Men det ændre stadigt ikke på at jeg ikke forstå indlægget fra Lars Mahon, idet det kan tolkes som om at han mener at de 965 som J Bille oplyser kan være realistiske (og forsvarlige)[xx(].

D93
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)