Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hanegevær
#1
Hej med jer!

Jeg har fået en gammel hanebøsse af noget familie i dag.
[Image: IMG_0419.jpg]
Lige pt. sidder jeg og prøver at pudse den op så den kommer til at se nogenlunde ud igen.

Men jeg ville jo gerne vide hvad det er jeg sidder med mellem hænderne.
På løbene er der jo diverse stempler, et af dem minder om det Belgiske trykprøve logo, altså med en ring og en krone og inden i ringen står der E L G og så er der en stjerne nedenunder (jeg kan ikke tage et acceptabelt billede af det pt.)

Flere steder på geværet er der trykket "B" ind.

Læg især mærke til hvordan våbenet knækkes og skilles ad.
[Image: IMG_0422.jpg]
[Image: IMG_0421.jpg]
[Image: IMG_0420.jpg]

Nu har jeg siddet med en skuresvamp, klude og en tandbørste samt rigelige mængder olie og gnubbet alt hvad jeg kunne.
Hvis der er nogen der har et par fifs til at få den fin og blank igen så modtages de gerne.[Big Grin]

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#2
Har ud fra et andet topic fundet ud af at det er belgiske trykprøvningsmærker, men de ser bare ikke sådan ud i Politikens jagtbog.

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#3
Hej. Jo det liner en gamel Belgisk underlukker.Den er ikke usevanlig, men da en sjov gammel sag.

Du skal skilde den ad, og så med smerdel i korn 800-1000 hend over en rørepind eller em fil, simpelhend pusse stumperne på langs. Og så ellers på en gummi polerskive med voks, så skal du bare se, blank som en katte r.. i måneskind, og de sorte skygger i graverningen står frem. der er nogle time i det men det kan nemt lade sig gøre.
Vis du mangler stumper har jeg en hel liggen, som er hugget op til det samme formål

Mvh Skotten

Hunt whit passion not of greediness.


Svar
#4
Ok, så har jeg da noget at tage mig til her i vinter månederne, det havde været godt hvis den stod helt flot på metallet Smile
Og så kunne jeg også give skæftet en tur Smile Det er ret hakket..

Mon man kan skyde med sådan en karl? Hvad er den testet til når der står "E L G" med en stjerne under?
Jeg går ud fra den er 65mm, kan må få så korte patroner endnu?

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#5
@Skotten
Nu skriver du smerdel i korn 800-1000... Hvad er smerdel??

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#6
Hej Mhansen.
Du må se om du ikke kan få taget nogle fotos af stemplerne, for E.l.g står for sortkrudt.
Hvis det er basculen og sidelåsene du skal blanke, skal der ikke bruges smergellærred men en kludeskive og 2 forskellige slags voks som fås i et hvert byggemarked.

Mvh. Grandlux

Russisk roulette er ikke det samme uden en revolver
Russisk roulette er ikke det samme uden en revolver
Svar
#7
@Mhansen.

Der er smergellærred jeg mener

Mvh Skotten

Hunt whit passion not of greediness.


Svar
#8
Ja, jeg må låne damens kamera og tage nogle ordenlige billeder..

Og så må jeg igang med polermaskinen efter jul Smile

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#9
Så er der nye og bedre billeder [8D]

Jeg er i fuld gang med renoveringen, jeg har fået fjernet stort set al lak og er i gang med at give det olie, geværet er blevet adskilt så meget som det nu engang kunne lade sige gøre (nogle skruer var groet fast [Sad!]) Og alle metaldele har ligget og badet i breakfree og er derefter blevet gnubbet og børstet. (jeg skal bare have fat i en polermaskine så de kan blive helt perfekte [Smile]

Men foreløbigt har det givet RIGTIGT meget

Her er hun:

[Image: IMG_7209.jpg]

Baskulen:

[Image: IMG_7211.jpg]

Aftrækkerbøjle:
[Image: IMG_7212.jpg]

Her er en knastør kolbe:
[Image: IMG_7210.jpg]

Så har hun fået første af mange ture med olien:
[Image: IMG_7218.jpg]

Og den anden side:
[Image: IMG_7219.jpg]

Her er et direkte link til et billede af stemplerne, hvad kan i tyde ud fra dem?
http://i1012.photobucket.com/albums/af24...G_7215.jpg
Tranboringen er 18.0, hvad vil det sige?

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#10
Trnagboringen 18.0 - mål i mm.
- Og kan fremtyde det er en kaliber 12 Tongue

- Errare humanum est, ignoscere divinum! -

[Image: dscn2909b.th.jpg]
- Errare humanum est, ignoscere divinum! -

Svar
#11
Jep, det er er kaliber 12 og jeg går også ud fra at det er 18.0mm i tranboringen.... Meen er det åben? lukket? ½? Hvad skal det sige??

Jeg fik fortalt at det ikke var en sortkrudtsbøsse, så jeg håber da ikke at E.L.G betyder sortkrudt [Sad]

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#12
måske bare testet for sortkrudt? Spørg hatting eller en af de andre gammelhoveder herinde Wink

- Errare humanum est, ignoscere divinum! -

[Image: dscn2909b.th.jpg]
- Errare humanum est, ignoscere divinum! -

Svar
#13
Et par eksempler på hvordan metallet kan komme til at se ud efter en tur med kludeskiven på boremaskinen, med polérvoks:

[Image: Fotos363.jpg]

[Image: Husquarna001-1.jpg]

Og i øvrigt tror jeg din bøsse er fra 1927 [Wink]

Mvh Grandlux

Russisk roulette er ikke det samme uden en revolver
Russisk roulette er ikke det samme uden en revolver
Svar
#14
Jeg har fået følgende fra en god ven, der har tjek på den slags:

Jeg har taget et lille kik på Hasse’s fotografi og det er en lidt pudsig kanon, da den ikke har det sædvanlige stempel for røgsvagt krudt (PV med en løve over). Desuden har den to provisoriske stempler på hvert løb (tal nr. 2), hvilket fra 1897 til 1923 blev anvendt på sortkrudtvåben.

Nr. 1 angiver løbets indvendige diameter 22cm fra mundingen (her er det et forbløffende 18,0mm).

Nr. 3 er inspektørstempel og ser her ud til at være et ”Krone F”?? Hvis det er korrekt angiver det Inspektør Alexandre Lambert (1927-1953), hvilket jo passer meget dårligt med at det skulle være et sortkrudt-våben?! Men det er jo også muligt at det ikke er et F.

Nr. 4 Inspektionsmærke (Perron mærke, der er en grafisk gengivelse af det gamle vartegn for Liege by ”le Perron” på ”Place du Marché”).

Nr. 5 Normal kaliberangivelse.

Nr. 6 Endelig godkendelse ”Proof”.

[Image: glbsse.jpg]

[Image: Liege.jpg]

Le Perron på Place du Marché i Liege.

Mvh Grandlux

Russisk roulette er ikke det samme uden en revolver
Russisk roulette er ikke det samme uden en revolver
Svar
#15
Grandlux, kanon det var spændende information du kunne komme med der!

Jeg tror heller ikke at det er et sortkrudtsvåben, og du har ret i at nr. 3 er et F med krone over.

Men hvis F´et betyder at det ikke er sortkrudt og de provisoriske stempler siger det er sortkrudt.. Hvad mon det så er?
Og kan jeg smide en 28g stålbønne i ??

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#16
Hej.Det ser ud til at være med "båndløb" Så lad hellere være med stålhaglspatroner.og husk den er kun med 65mm kammer.find nogle andre patroner..

John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
John moses Browning er gud.
Lolland er ikke' fladt.
243win er det nye kal.16
Svar
#17
Hvis du leder efter en bog hvor du kan finde rigtig mange stempler står der i denne tråd lidt oplysninger
http://www.riffeljagt.com/forum/code/top...rms=gammel

________________________________________________________________________________________________
A house without a rifle is just a house..
________________________________________________________________________________________________

A house without a rifle is just a house..
Svar
#18
Det pågældende hanegevær er et sortkrudts våben fremstillet før 1923 og må under ingen omstændigheder affyres med patroner indeholdende røgsvagt krudt.
Svar
#19
@416Rigby - Hvordan konkluderer du at den er fra før 1923? Grandlux kan jo fortælle hvem der har været inspektør på våbenet, og har var på fabrikken fra 1927 til 1953...
Ikke at jeg har tænkt mig at skyde med det uden videre,
under alle omstændigheder ville det ryge til en bøssemager til kontrol først, men ved sgu aldrig hvad der kunne være galt med sådan en gammel svend [?]

-
Michael Hansen
Suppejægeren
-
Michael Hansen
Suppejægeren
Svar
#20
Grandlux sagde også at stempel nr 2 kun blev brugt til 1923.
Jeg kan yderligere oplyse at det samme er tilfældet med stempel nr 5, så vi har to stempler der indikerer en dato før 1924.

Der er ingen stempler som indikerer prøveskydning med røgsvagt krudt.

Vil man skyde med lovlige stålhagls patroner i DK skal våbnet være trykprøvet til 1370 bar (1200 bar) for at overholde CIP reglerne.
DK følger ikke CIP reglerne, men i tilfælde af et uheld vil det nok være svært at opnå erstatning fra patron producenten hvis våbnet ikke er trykprøvet til stål og enda ikke engang til røgsvagt krudt.

Hilsen Renegade
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)