Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Haglgevær....
#1
Jeg har kastet min kærlighed på et gammel haglgevær. Den er lavet af William Powell and Son, Birmingham. En fryd for øjet, fløjl for sjælen og et rigtigt haglgevær. Selvfølgelig Side by side.

Den er i den originale kuffertn den er født med. På geværet er der indgraveret et par initialer samt tallet 2 et par steder. Kunne nok tyde på, den er nummer 2 i et par.

er der nogen af I mange våbenkyndge herinde, der har godt eller skidt at sige, om sådan et gevær. Kærlighed gør blind, og jeg er blændet allerede......

BigDane.

Jag eller bliv jaget....
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#2
Der er vel ikke så meget at sige til det, en håndlavet engelsk ss er noget af det smukkeste håndværk der findes.

Jeg ville tjekke kammerlængden. De fleste gamle englændere er født med 65 mm kammer.

Der findes nogle der har fået dem forlænget lidt, så almindelige 70 mm stålpatroner kan anvendes, uden problemer.

Hvis forelskelsen er så stor at du har mistet fornuften, så tag en snak med Per Langvad, han ved mere om den side af sagen, end der er værd at vide ... [Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#3
Du kan prøve at følge denne auktion,så får du en idé om prisen....

http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?La...74&nBids=5

Iøvrigt mener jeg at den på Lauritz er temmeligt overvurderet-men tiden må jo vise om jeg har ret....[Wink] (Læg mærke til at den er sleeved[Sad])

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#4
Kaliberen er 12/65. Hvordan er det med ammunition til denne. Vil det ikke være voldtægt, at forlænge til 70...?

Den er iøvrigt i Damaskus stål. Løbet har en brunlig mønstret overflade. Utroligt smukt.

BigDane

Jag eller bliv jaget....
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#5
Hej BigDane,
nu er du vist nødt til at sætte nogle billeder ind så vi kan se vidunderet ![Big Grin]!

Jeg mener at have læst en artikel hvor netop Per Langvad, har fået lavet patroner med skivelukning til brug i gamle geværer.

Mvh
[Image: Zoli1.jpg]

Nu med S&L [Big Grin]
Mvh


Svar
#6
Hvis det var mig der skulle købe den gamle Powell,ville jeg undlade at bore kamrene ud.Jeg vil holde den i original stand,og så skyde med f.eks Eley GP.Bismuth eller andre "korte" patroner (67,5mm)

(Og ja-nu er det på tide med billeder....!!)[:p]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#7
Den gamle har sjælen med sig. Og den ligger højest på min ønskeseddel. Har ikke helt bestemt mig endnu. Ved bare jeg vil have en Side by side.

Har desværre ikke billeder af geværet. Har heller ikke kunnet finde nogen tilsvarende på nettet. Det er heller ikke nok at se billeder. Sådan et stykke uovertruffent håndværk skal ses tæt på, kæles for og beundres. Det ka man ikke på billeder.

Bestemmer jeg mig for, jeg ikke kan leve uden. Skal jeg nok lægge billeder ind...

Big Dane

Jag eller bliv jaget...
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#8
Citat:quote:

Har ikke helt bestemt mig endnu. Ved bare jeg vil have en Side by side.



Naturligvis-et hjem er ikke et hjem uden en mindst enn Engelsk S/S...[8D]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#9
Kunne det være en parbøsse til den der henvises til hos Lauritz. Den har jo nummer 1.
Svar
#10
Det er det ikke. Den jeg har kig på, er med et mere brunligt Damask løb. Der er tydelige mønstre i stålet.

Ville ellers være fedt, hvis man kunne finde no. 1

BigDane

Jag eller bliv jaget...
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by BigDane

Ville ellers være fedt, hvis man kunne finde no. 1



Hvis du er rigtig heldig er nr 1 måske registreret her: http://www.william-powell.co.uk/ og det kan lykkedes med en familiesammenføring....

Held og lykke!

Mvh

Otterup

[Image: ajbutton.gif]
Svar
#12
Nu er den på Lauritz jo ikke med de originale løb, så det kunne da stadig være ?? De er åbenbart meget sikre på dateringen af den på Lauritz, så det lader sig vel afsløre ud fra serienummeret på din ?

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#13
Selvom det er sjældent,så kan et sæt "ægte" parbøsser faktisk godt være fremstillet med forskellige typer piber. Min far og mig var for en del år siden ude at se på et sæt W.R.Pape parbøsser("Ægte par,med fortløbne serienumre) No.1 var med damacerede piber og No.2 var med almindelige stål-piber. Begge løbssæt var de originale.De var iøvrigt i deres originale kuffert,og med en meget smuk og veludført gravering i Keltisk stil.Det ærgre mig stadig (og ærgrede min far til hans dødsdag) at vi ikke købte dem-prisen var egentlig relativt fornuftigt...[Sad][Sad][Sad][Sad] Dette sæt bøsser kan iøvrigt ses på side 195,i den bog der hedder: Fine gamle våben,af Frederik Franzén,udgivet på dansk af "Jægers Bogklub"

Ang. det med at skyderen som er på auktion hos Lauritz har fået skiftet løbene-Hvis en bøsse der er født med damaserede piber,bliver sleeved med nye stålpiber,så er det jo stadig de gamle damaserede piber den har på kammerstykket.Det har jeg set flere gange,og det ser altså lidt spøjst ud.......

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#14
Hej igen-hvis du ikke så hvad hammerslaget blev,så kan du se det her:

http://www.lauritz.com/Item/Item.aspx?La...74&nBids=5

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#15
Sådan en sleevning hvad kan den løbe op i?
Svar
#16
Hej...

Det var da noget under vurderingen. Den jeg har kig på, koster 20.000. Og den er flot. Er dog i 7 sind. Ved ikke om jeg nænner at bruge den. Og har man sådan en skyder, skal den sgu vises frem.... ;-)

Og så igen er der problemet med ammunitionen....

BigDane

Jag eller bliv jaget...
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#17
Prisen på at få sleeved en haglbøsse afhænger lidt af om man får en "almindelig" bøssemager til at udføre det,eller om man bare sender der over på f.eks South Audley Street no.57 og beder dem om at ordne sagen.....[Big Grin][Big Grin][Wink]
Faktisk ved jeg ikke om der findes bøssemagere der kan klare opgaven her i DK[?]

En mere moderne løsning på at redde nogle dårlige/rustne piber (hvis der er gods nok i dem) er at få lavet en foring (Lining)
Se f.eks her:

http://www.bertramandco.com/teague_barrel_lining.html

Citat:quote:

Det var da noget under vurderingen.


Jeps[Wink]

Der er flere grunde til at en bøsse taber meget i værdi når den er blevet sleeved. For det det første er den jo ikke længere original-hviket jo naturligvis er vigtigt for en samler. En anden stor ulempe er at den typisk bliver tungere af det,og hvis der er noget der er træls,så er det altså et få en lækker klassisk skyder i hånden,og så opdage at den er næsetung,og ude af balance. Og nu vi er ved begrebet "Balance" så er balancepunktet på en Purdey nøjagtigt midt imellem hænderne på kunden der bestiller den,dét er da blær....[:p][Big Grin]

Iøvrigt er det ikke noget problem med ammo til den gamle skyder,som skrevet før så skyd du trygt med Eley GP eller Impax bismuth i den. Det er jo den type ammo den er født til (nå,ja ikke lige bismuth-men alligevel)[Smile]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)