Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sako 85 Hunter Bavarian
#1
Kære Alle

Købt en Sako 85 Hunter Bavarian i 308 W. Jeg har ikke hentet den endnu, og har option på at købe en 6.5X55 i stedet. Har to følgen to spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe mig med:

- 308 W'eren er lettere (200 gr) end 6.5X55'eren, men vil det betyde noget af betydning for rekylen, forudsat jeg anvender den samme ammunition (f.eks. Normas 9,1 gr. Rådyr).

- Riflen ses flere steder afbilledet med en "beskyttelsesskær" over de forreste sigtemidler, og andre steder ses den afbilledet uden. Skal den være med, eller?

Tak for svaret på forhånd.

K

hip hop dynamolygte...
Min næste skal være en 243'er...
Svar
#2
Tror ikke at der er nogen nævneværdig, forskel i rekylen. Begge kaliber er i den milde ende, men skæftes udformning, med krum ryg, giver rekylen, anderledes end et lige skæfte.

Heller en fin lille mad gris, end en stor pissert, Keiler
http://www.riffeljagt.com/ajbutton.gif
Heller 2 i dunken, end dunken i 2'eren
 



Svar
#3
Hej Karoma
Tillykke med den kommende nye riffel. Er der ikke tale om enten Bavarian eller Hunter? Min Bavarian har(havde) beskyttelse omkring kornet foran.
Mvh Walnut
Svar
#4
Ja jeg ville ikke være i tvivel, jeg ville helt klar vælge 308w og så se stort på den smule rekyle der er til forskel, den må være minimal, og 308 er tilladt til det meste vildt i Europa [Smile]
hvorimod der er nogle lande hvor 6,5x55 ikke er gangbar til eks. svin

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#5
Jo, jeg vrøvler. Der er tale om en Bavarian. Og i forretningen har de 4 stk stående, hvoraf 3 er uden "skærm", mens den sidste er med. På sigtemidlet kan man se, der langs med piben ligesom er en lille rille, hvor "skærmen" vil kunne skubbes ind over sigtemidlet. Mystisk, ikk?

hip hop dynamolygte...
Min næste skal være en 243'er...
Svar
#6
Og så har jeg i øvrigt besluttet mig. Det bliver en 308 w'er, og den skal hentes, så snart tilladelsen er i hus. Skal i øvrigt monteres med optilock og en Leupold VX III 3,5-14x50, så jeg håber, der er plads til det bagereste sigtemiddel. Kommer formentlig ikke til at bruge de faste sigtemidler, men de skal være der:-) Uploader gerne et foto eller to, hvis i vil se dyret.

hip hop dynamolygte...
Min næste skal være en 243'er...
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by Karoma

Jo, jeg vrøvler. Der er tale om en Bavarian. Og i forretningen har de 4 stk stående, hvoraf 3 er uden "skærm", mens den sidste er med. På sigtemidlet kan man se, der langs med piben ligesom er en lille rille, hvor "skærmen" vil kunne skubbes ind over sigtemidlet. Mystisk, ikk?

hip hop dynamolygte...



Det er da noget værre udu [Big Grin] På Sako´s hjemmeside er Hunter vist med beskyttelsen og Bavarian er uden. Min er en Bavarian og er med [:o)] Mine faste sigtemidler ligger pænt opbevaret i våbenskabet, så det har ikke den store betydning pt.
Super riffel og husk at nyde dit weltklasse 5 stk's. magasin [8D][Big Grin]
Mvh Walnut
Svar
#8
@ Karoma,

De har dem ofte stående i butikken uden skærm (da det ser lidt mere fikst ud). Den ligger sikkert løst i kassen, når de skal have den pakket ned til dig.

Ellers er jeg sikker på, at butikken kan finde en skærm til dig.

mvh
hjemmeladeren
Hjemmeladeren

Det er en sej død at blive trådt ihjel af gæs
Svar
#9
hej Karoma tillykke med den ny riffel det vil du helt sikker ikke fortryde der er en super skyder [Big Grin][Big Grin]

mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
mvh Ejvind

Alting er let, bare man kan det
Svar
#10
Så er min spritnye Sako 85 Bavarian i hus, og skærmen til foreste sigtemiddel var ikke med. Den var hverken i forretningen eller i de tilhørende kasse, hmm. Måske lidt kværulant-agtigt, men nu har jeg skrevet til Normark A/S og efterlyst skærmen. Sjovt nok er riflen i instruktionsbogen afbilledet med skærmen.

Men i øvrigt er riflen godt nok fin...

Karoma

Min næste skal være en 243'er...
Min næste skal være en 243'er...
Svar
#11
[quote]Originally posted by Karoma

Så er min spritnye Sako 85 Bavarian i hus, og skærmen til foreste sigtemiddel var ikke med. Den var hverken i forretningen eller i de tilhørende kasse, hmm. Måske lidt kværulant-agtigt, men nu har jeg skrevet til Normark A/S og efterlyst skærmen. Sjovt nok er riflen i instruktionsbogen afbilledet med skærmen.

Men i øvrigt er riflen godt nok fin...

Karoma

Min næste skal være en 243'er...

Tillykke med din nye riffel. Den bliver du glad for. Under alle omstændigheder virker den lemfældige omgang med beskyttelsesskærmen on/off lidt uklædelig for firmaet. Fint, at du efterspørger den.
Walnut
Svar
#12
Da jeg købte min Bavarian var der helder ikke skærm med. Men mangler den ikke, riflen står meget mere stabil op af en træ, når sigte kornet er banket ind i barken. [Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Mange vil have åben sigte midler men næsten ingen bruger dem. tvivler på at der er nogen der afmonter deres kikkert for at indskyde deres rifel over korn og kærv.
Svar
#13
Da jeg boede på Grønland og var på ture i fjeldet efter rensdyr (op til en uge ad gangen) blev riflen altid kontrolskudt med åbne sigte midler og derefter indskudt med kikkert, for at kunne afmontere kikkerten, hvis der opstod uheld på turen. Det reddede en kammerat, som tabte riflen og slog kikkerten skæv - Kikkert blev afmontert og han skød efterfølgende 3 rensdyr over åbne sigte midler....

Her i DK bliver de altid afmonteret på mine rifler, hvor det er muligt. Hvis kikkerten får et slag, så tager jeg hjem og kontrolskyder inden næste jagttur....

Mvh.

Jørgen
Svar
#14
Tak for svarene. Skal nok "poste" et eventuelt svar fra Normark. K

Min næste skal være en 243'er...
Min næste skal være en 243'er...
Svar
#15
Og hvordan er det lige jeg åbner eller skiller de rembøjlebeslag, som fulgte med riflen, af? Siddet og flået i dem, men ligemeget hjælper det. på forhånd tak. K

Min næste skal være en 243'er...
Min næste skal være en 243'er...
Svar
#16
Tryk på rembøjlestiften og drej en halv omgang samtidig,så skulle den komme af...
Svar
#17
Undskyld, men jeg er tæt på at føle mig som en total "teknikspade":-)

Jeg har trykket den tynde ende af stiften ind (giver sig en kvart mm), og samtidig har jeg drejet ganske lidt på den anden anden tykke ende, men det sker ikke umiddelbart noget, øv...

Min næste skal være en 243'er...
Min næste skal være en 243'er...
Svar
#18
Der sidder en rillet omløber på den ene side. Den skruer du ud til den ikke kan komme længere. Brug ikke vold da den er af plastic.

Nu kan du trykke den fjederbelastede stift ind og tag fat i den anden ende og dreje den 90°.

wuptiiiiiiiii [Wink] (håber jeg)

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#19
Nej M@X, det er en uncle mikes der fungerer sådan, de rembøjler der er med til sakoèn skal man hive i den riflede ende, de er holdt på plads af en fjeder belastet kugle, bare hiv i den, så kan du få den ud af bøjlen. Jeg er dog ikke helt tryg ved systemet og har uncle mikes på alle mine rifler. Det virker som om sako`s system er meget ømfindtlig overfor skidt.

[Image: DSC01039.jpg]

Her er en lidt bedre forklaring[Wink].

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#20
Citat:quote:

Originally posted by Tonny

Nej M@X, det er en uncle mikes der fungerer sådan, de rembøjler der er med til sakoèn skal man hive i den riflede ende, de er holdt på plads af en fjeder belastet kugle, bare hiv i den, så kan du få den ud af bøjlen. Jeg er dog ikke helt tryg ved systemet og har uncle mikes på alle mine rifler. Det virker som om sako`s system er meget ømfindtlig overfor skidt.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]



Mærkeligt, for der sidder Uncle Mikes på de Sako/Tikka rifler jeg har haft fat i en en lokal forretning. Men det kan jo være at Berettagruppen køber ind hvor det er billigst....

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)