Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zeiss Conquest
#1
Kære Alle

Brugt søgefunktionen, men har ikke fundet svar.

Kan nogen af jer svare på, hvad de kvalitetsmæssige, konstruktionsmæssige forskelle mellem Conquest og dens dyre brødre eller søstre er?

Er der noget med, at Conquest har et "fysisk" trådkors mellem linserne, og at de dyre har trådkorset brændt ind linsen, og at conquesten er samlet i Mexico og de dyre i Tyskland m.v.

Glædelig jul i øvrigt.

Tak på forhånd

K

Min næste skal være en 243'er...
Min næste skal være en 243'er...
Svar
#2
Selv glædelig jul. Sider du spørger, har du fået en i julegave [Big Grin]Men så hvidt jeg ved mener jeg at Conquest eller Z modeller er bygget i USA måske Mexico hvorimod de andre er fra Tyskland og som er i en lidt bedre kvalitet. Andet har jeg ikke hørt. Har selv sådan en kiggert og er fint tilfreds med den.[Wink]

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#3
Conquestmodellen kan lave lidt tunneleffekt ved de lave forstørrelser.

Den har såvidt jeg har erfaret den samme som før hed MC for multicoating.

Den har lidt kortere øjenafstand end de tyske.

Men en god kikkert tilprisen[:p]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#4
Hej Karoma.
Jeg så min allerførste buk igennem den [Smile] En rigtig god kikkert til en meget fornuftig pris.
Mvh Walnut
Svar
#5
Conquest-kikkerterne er samlet i USA,
af tyske komponenter, for at omgå
de strenge amerikanske importregler.
De er lavet til at konkurrere med Leupold
på hjemmemarkedet, og som følge deraf,
er de prissat meget fornuftigt...
I Danmark vil Brock og Michelsen ikke
kendes ved dem, så ved evt. service må de
til udlandet.
På min .243 sidder der en conquest 3-9x40,
Z-plex. 100mm øjenafstand, klikfast og skudfast.
Den klæder riflen godt, og jeg er meget fornøjet
med den.

Mvh Anders

Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Jagt og riffelskydning er ikke et spørgsmål om liv eller død, det er væsentligt mere vigtigt!
Svar
#6
Hejsan,

En anden forskel på Conquest og de dyrere modeller er at Conquest har 1" rör hvor de dyrere har 30mm rör.
Jeg vover at sige at til alm forhold i dagslys betyder dette nok stort set ingenting.

Jeg har også en Conquest 3-9x40 monteret på en 223'er, og er bestemt glad for den. Fik den köbt på det helt rigtige tidpunkt sidste år hvor USD kursen var rigtig lav[}Smile]

Held og lykke med din kikkert.

- Tore
Svar
#7
Tykkelsen på røret har betydelse for 3 ting:

Vægten - tykkere rør giver en højere vægt

Stivheden/robustheden - tykkere rør giver en stivere og mere rubust kikkert

Vandring af sigtemidlerne - det tykkere rør giver mulighed for flere klik, og dermed kan det være en fordel for dem som skyder på meget lange hold.

Tykkelsen på røret betyder derimod intet for lysgennemstrømningen.
Mvh.

Yeti
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Tykkelsen på røret har betydelse for 3 ting:

Vægten - tykkere rør giver en højere vægt

Stivheden/robustheden - tykkere rør giver en stivere og mere rubust kikkert

Vandring af sigtemidlerne - det tykkere rør giver mulighed for flere klik, og dermed kan det være en fordel for dem som skyder på meget lange hold.

Tykkelsen på røret betyder derimod intet for lysgennemstrømningen.



Det har godt nok ændret sig i forbindelse med Svarowski Z6, men tidligere betød tykkelsen af røret også noget for forstørrelsesfaktoren. Et 30 mm rør kunne bære en faktor 4 (f.eks 3-12x) og et 1" rør kunne bære en faktor 3 (f.eks 3-9x).

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#9
Det kan vist ikke helt passe med det med "hvilken forstørrelses-ændring" et 1" rør kan "bære"....

Jeg har en Weaver 4-16 x 40 med 1" rør som nu er mindst 10 år gl...

Det er en meget fin kikkert til prisen og har fungeret perfekt på flere rifler i de 10 år..

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#10
Som Svarowski har bevist, er det heller ikke en fysisk konstant men hvis man kigger på det brede udvalg, så passer det meget godt.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.

Uffe

Sejren venter den der har alt i orden.......... Det kaldes HELD! Citat: Roald Amundsen.
Svar
#11
... og jeg har en 6-24 med 1" rør :-)

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)