Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ulvejagten i Sverige
#61
11 hunde? skal skal checke det .. synes at huske det ligger omkr 20-30 pr år
http://www.jagareforbundet.se/svenskjakt...de-hundar/
hvis jeg tæller rightig for 2010 = 19!!, 2009= 27!!, så hvor du får dine tal fra ???
derud over er der nogen hunde der er blevt overfaldet men overlevet, der ud over er fårbesætninger, pony, og kvæg etc der er dræbt

Värmland er ulve koncentret er der er ikke nogen vildsvin at snakke om (.. der ska du til syd og øst S) .. så den del af landet (hvor jeg har hytte) er det ULV der er problem. Der kommer af og til en enkelt el 2 bjørne i nabolaget , men de ser tilvidere ud til at opføre sig normalt = VILDT og ikke 'husvant'. Nada trafik og andre skæve dræbe argumeter

overfald på mannesker i S til nu nej.. men jeg stået over for en på klods hold.. og hvis den ville noget er jeg sikker jeg ville blive den lille hvis ikke jeg måtte/ville/kunne skyde den først. Men gl sovjet republiker .. Indien = ulv dræber mennesker. i Kanada er der også menneske der har ladet livet til ulv. Hovedproblemt er 'uskyheden' (jeg har på en gammel tråd her på VTF linket til dyrepsykolog kategorieserign af ulveopførsel.. og netop den menneske/bostads tilvænningstilstand mange ulve har i midt sverige nu, er kritisk stadie .. for næste stadie = reelt fare for overfald på mennesker

Aggressivitetn er der ... 'uskyheden er der'... hunde taget 100m fra ejer. SÅ der IKKE skræmme kampagen at sige der REELT ulveproblem i dele af midt sverige (for ens hund, om det så er chihuhua el Grand Danois el jagt hund og om det så på gårdspladsen!)

løsgående på min gårdsplads = de skal kunne gå løs der det hører med til gårdsdrift/beboelse.. så der er ikke hvad vi normal anser for 'gående løs'.. hvis alt skal være bundet op på egen gårdsplads er er man jo reelt fængelset (el husdyrene er) .. og netop det at ulvene i ikke længere kun går i den 'dybe skov' men er inde omkring bebyggelse der er problem

de snakker om at implantere ulv fra zoologiske haver og andre lande .. Genmæssigt sikkert meget fornuftigt .. men det dyrespykologise.. er det zoo dyr der menneskevante så er næsten lige vidt

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#62
Citat:quote:

Originally posted by ID

Hvis det er rigtigt, må i få styr på jeres hunde - i lukker dem jo heller ikke ud på motorvejen. Du får mig ikke til at hoppe på dette ulvehysteri - hvis de tar' de elge som i syntes, at i skulle ha' skudt, ja, så snup en kiks og tør øjnene. Når alt kommer til alt er ulven nok mere hjemmehørende i den svenske fauna end danske jægere.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]



Jeg tror du skal henvende dig til et større publikum, når du vil sælge ideen om ikke at lade hunde være løse. VTF er for lille til at påvirke Sverige. Prøv Svensk Jægerforbund og se om du kan få den Svenske jægerstand til at spise kiks og holde op med at gå på elg og hare jagt.
Kom nu tilbage i den virkelige verden.....

Jeg har i hvert falde droppet elgjagten efter 11 år. Ulvene har vundet i vores område. For 11 år siden skød vi 55 elge i vores VVO (som er en del af et forsøgsområde for elgforvaltning) og i 2010 var de nede på 18 eller 20. Jeg var ikke med på jagten fordi der ikke var hunde til rådighed i mit lokale jagtlag.

PS: jeg kan godt lide kiks [^]


--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: patch7.gif]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#63
Ret beset har ulven været væk fra den svenske fauna i mange år, og der er en stor del af jægerne i området der mener at dem der er der nu er udsatte. For dem svarer situationen fuldtud til at man bestemte sig for at genindfører ulve i Danmark på samme måde som bæverne, og at dansk jagt dermed også blev med hundenes liv som indsats. Jeg synes sådanset også at der bør være plads til ulve, tigere, elefanter og andre dyr der giver deres omgivelser problemer, men jeg er samtidigt klar over at det er en nem holdning at have når man ikke selv lever med ulvene som nabo. Og så alligevel, for ulvene er også i det område jeg jager elg. Flere af hundefolkene der oppe tør nu kun at slippe deres hunde på øer hvor de er sikre på at der ikke er ulv. Det betyder reelt at en hel del jægere har mistet deres jagt. Områderne er langt fra så vildttætte som i DK, og derfor er jagt uden hund som at fiske hjemme i badekarret.
Mvh.

Yeti
Svar
#64
Slut i Gävleborg og Dalarna

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#65
Det lyder lidt som om at i syntes at (ufarlig) jagt er en menneskeret - siden hvornår er det blevet det?
Jeg gik rundt og troede, at når man gik på jagt, var det for at være i naturen på dennes betingelser....................men det er åbenbart en sandhed med modifikationer.

@M@X - nej jeg vil ikke deltage på de svenske fora; det er et under at der ikke er udbrudt borgerkrig i det land - mage til indestængt had, skal man lede længe efter..............

@wolf-skate - jeg har mine tal fra Sverige Radio (som jeg også kildeangiver). Disse tal stammer fra Agria som er et dyreforsikringsselskab i Sverige - jeg medgiver, at der selvfølgelig er hunde som ikke er forsikret der, men mon ikke bare det øger antallet for alle typer ulykker og derfor er statistisk retvisende. Forøvrigt skriver jeg også at tallene indeholder både dræbte og sårede dyr.
Det synes mig, at du springer let og elegant hen over det væsentlige i mit indlæg; at jægerne er farligere for jagthundene end ulvene?
Mon man ikke hen over en årrække vil se, at hundetyperne i de "ulvehærgede" områder ændres, således at antallet af "ulvedræbte" hunde vil falde drastisk (det ser ud som om at statestikken allerede viser sådanne tendenser).



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#66
@ID ok der kan være forskel fra tal fra forskellige kilder.. men som du selv skriver har du fra et forsikringsselskab alene og en del folk i bydgerne vil ikke betale de præmier .. det er vel typisk de mest aktive jægere med nogenlunde pengpung der tegner forsikr hos Agria el lign selskab.

De tal taget fra svenske jæger forbund tager ALLE ulvedrab ind og der fler hund når vi taler lemlæstelser, så de oplysninger stoler jeg mer på = 20-30 + lemlæstelse/år.
Der ud over er et fåtal småhunde der bliver taget som haps og løbet væk med = som ikke altid bliver registeret som ulvedrab da der ikke er spor/lævninger (der vil länet ikke altid stole på ejeres øjenvidnebetertning.. oftest forlanger de fysiske tegn på drab, men de kan også vise 'konduite' og giver erstantning på trods af mangelde fysisk bevis)

Men du springer også let hen over en ting: jeg snakker IKKE kun om jagthunde, men alle hunde .. også hygge fido på gården... der holder dit 'ufarlig jagt' argument ikke..

Desuden påpeger jeg at netop ikke er tabet af dybt/langt drivede hunde alene der er bekymrende for mig (jeg lader ikke mine hunde drive der oppe, men kan tør/ikke heller havde dem løs omkring når jeg er ude på græsplænen, og det gør mine venner heler kke med ders hunde)
.. men ulvenes 'vanthed' og færdsel til mennesker og bebyggelse = situationen begynder at ligne 'skraldespandbjørn' problematikken.. dette aspekt forholder du dig vist heller ikke til?

så alle gårdsplads husdyr er i større risiko end ved helt vilde ulves tilstedeværelse i skovene. DEsuden er utrygheden iforh til mennesker sikkerhed ved at komme til kritisk punkt .. en ½ domistikeret ulv (omkring Torsby så vidt jeg husker) .. følger ridepige helt hjem til stalddøren.. den blev så efterfølg givet special tilladese at fjerne da havde cvist ligende intresser før..

Jeg medgiver der er enorm kraftig polarisering i debatten i S og det militante ligger hos begge lejre..men man skal også fatte at smågård/bygd er langt mere 'ude i skov'/vildmarken end vore landsbyer i DK (DK er et 'parkanlæg' ved siden af)... så kontrasten mellem byboer og skovboers dagligdag er meget større end vi vant til i DK

/wolf_skate

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#67
Citat:quote:

Originally posted by ID

[black][font=Tahoma]Det lyder lidt som om at i syntes at (ufarlig) jagt er en menneskeret - siden hvornår er det blevet det?
Jeg gik rundt og troede, at når man gik på jagt, var det for at være i naturen på dennes betingelser....................men det er åbenbart en sandhed med modifikationer.



Nu er genintroduktion af arter der har været væk i mange år vel noget ganske særligt. Vi sidder her og mener at der skal være plads til ulven i Sverige - jeg vil endda tro at det er et flertal af danskere der mener det. Samtidigt gøres en meget ihærdig indsats for at bortskyde vildsvin som naturligt indvandre til Danmark. Det er da groteskt.
Mvh.

Yeti
Svar
#68
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Nu er genintroduktion af arter der har været væk i mange år vel noget ganske særligt. Vi sidder her og mener at der skal være plads til ulven i Sverige - jeg vil endda tro at det er et flertal af danskere der mener det. Samtidigt gøres en meget ihærdig indsats for at bortskyde vildsvin som naturligt indvandre til Danmark. Det er da groteskt.


Den er for letkøbt yeti - jeg er ret sikker på at personer som er for ulvens genindførsel i Sverige (har den forøvrigt været helt væk?) også ser positivt på vildsvinets indvandring i Danmark (ret beset tror jeg faktisk kun, at det er svinebønder og "deres politikere" som er imod vildsvinets genindvandring). At det er Danmarks "officielle holdning" at man ikke vil ha' vildsvin i Danmark kan man ikke lægge den danske befolkning til last; jeg erindrer ikke, at vi nogensinde tidligere har haft en regering i Danmark som ligger længere fra folket end vi har nu.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#69
@ID
mage til indestængt had, skal man lede længe efter..............

Det er det vel ikke noget at sige til. Hvis der ikke lyttes efter ens synspunkter og behov, sker der mange gange det at frustrationen og hadet rettes mod noget. I dette tilfælde ulven, selvom det retteligt burde være politikerne.

@ID
således at antallet af "ulvedræbte" hunde vil falde drastisk (det ser ud som om at statestikken allerede viser sådanne tendenser).

Du har helt ret i at der er en faldende tendens til, at ulve tagne hunde falder, men det skyldes udelukkende at der er færre og færre der vover at slippe hunden[xx(] Til gengæld er jeg sikker på at vores jagtleder vil have svært ved at sluge dine synspunkter, efter han fik taget sine 2 Finnspetser inden for 14 dage. Dette tiltrods for intensiv sporing inden de blev sluppet.

@ ID
Sjov for øvrigt, at flere lande, deriblandt Italien og Nordspanien

Så vidt mig bekendt er de noget mindre af krop end den russiske ulv, som de svenske vel egentligt retteligt burde kaldes. Derudover drives der vistnok en omfattende ulovlig jagt på ulv i netop Italien og Spanien.

@ID
jeg erindrer ikke, at vi nogensinde tidligere har haft en regering i Danmark som ligger længere fra folket end vi har nu.

Den kan du så føre over til svenske politikere, der ikke ønsker/vil høre på hvad folk ønsker i ulve lenene og det er ikke kun jægerne der er negative til ulven. Jeg har mange venner i Värmland, der ikke er jægere og som ønsker ulven derhen hvor peberet gror

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#70
http://www.youtube.com/watch?v=ID1CNsdw4NA

http://www.youtube.com/watch?v=dWnybcW4mM4&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=dWnybcW4mM4&feature=related

.....nu også ejer af en pumpehagler :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#71
Citat:quote:

Originally posted by ran

http://www.youtube.com/watch?v=ID1CNsdw4NA

http://www.youtube.com/watch?v=dWnybcW4mM4&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=dWnybcW4mM4&feature=related



[Image: 01.gif]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#72
Kræver retssag

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#73
Send en opfordring til EU kommisæren

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#74
http://www.jaktojagare.se/forvirring-om-...ade-hundar

[Image: wolf.jpg]
Scout for a blind dog - and throw him a bone

Scout for a blind dog - and throw him a bone
Svar
#75
Hvad er kriterierne for, at en hund kan erkendes som "ulvedræbt" - hvis man blot finder en dræbt hund, er der jo en del flere muligheder end ulve?
Og så er det vel stadig sådan, at "jægerdræbte" hunde vel følger antallet af "ulvedræbte" statistisk - for det er vel ikke sådan, at alle "jægerdræbte" hunde var forsikret i Agria og kun 40% af de "ulvedræbte" [Image: 05.gif]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#76
Retssagen indledt

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#77
Eftersøgningsboykot

[Image: dralflogoKim1.jpg][Image: Asgrdlogo.gif]
I don`t shoot innocent animals, only the ones that looks guilty
Svar
#78
Er det ikke en tålelig risiko at løbe, når man går på jagt, at ens hunde kan komme galt af sted. Vi nordboer er efterhånden lidt for blødsødne..... Lidt ude af kontekst måske, men i aftes så jeg, at flere butikker ikke vil tage imod kontanter, da det øger risikoen for røverier. Der hopper kæden af for mig...... Hvorfor skal almindelige dødelige lide under, der findes fjolser.

Tilbage til jagten. Vil man høste af naturen, må man vel tage de risikoer med, der findes. I dette tilfælde ulve, og for den sags skyd vildsvin.

Det sker også, vi kommer på jagt steder, hvor vovserne kan risikere at komme ud på trafikerede veje. Det betyder jo ikke, at biler skal forbydes.

Jeg kan godt li hunde, og ville selv blive ked af at miste en. Man må jo gøre op med sig selv, om det er skødehunde man har, eller om det er jagthunde......

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI

***B***L***A***S***E***R
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
#79
Tjaeeh Big Dane, dit indlæg minder mig lidt om, at acceptancen for ulv, er omvendt proportionalt med afstanden til problemet[Wink]

Hvis du en dag bliver ramt af det, går det med garanti som de steder, hvor man har problemet.

Du vil hade dem som pesten og prøve at bekæmpe dem med alle de midler loven stiller til rådighed.

Har man ikke oplevet problemet og set hvad det fører til, er det fanme nemt at sidde hjemme i den lune stue og havde den holdning[}Smile]

Selvom det er en jagthund man har, er det stadigt et medlem af familien, som man har brugt uhyggeligt mange timer på at dressere og træne og som man ikke ønsker forsvinder i kæften på en ulv.
Det er ikke lige en forbrugsvare man smutter i BILKA efter.

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar
#80
Fordobling af antallet i Värmland på et år[}Smile][xx(]

Schönauer

Medlem i foreningen til afskaffelse af plastic våben
Schönauer

Det er de små enkle ting i livet
som bidrager til at gøre det meningløst

Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)