Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sika hjort ( nu med billeder )
#1
Hej alle sammen,
jeg var på drivjagt i går på et gods på sjælland. der var jeg så heldig at få en 8 ender sikahjort for. jeg havde også held til at nedlægge den. for pokker det er et flot dyr, det var 1. gang jeg så sådan en, og så at få den oplevelse at nedlægge den på den frie jagtbane, det er jo guld værd.

Skytten på godset siger det er en rigtig flot hjort, og jeg er derfor nysgerrig om den måske nærmer sig en medalje, ikke fordi det vil ændre min opfattelse af oplevelsen, men blot lidt ekstra krydderi.

Jeg har fundet et opmålingsskema på nordisk safari klub, men jeg er voldsomt i tvivl om hvad der er hvad..

så mit spørgsmål er nu, er den nogle herinde der kan fortælle mig hvad de forskellige punkter på skemaet er ?

noget af det jeg er i tvivl om er hvad er "største udvendigt udlæg" og hvad er indvendigt udlæg

stangspids til stangspids ?
længde af hovedstang ?

ja jeg fatter hat Smile

så jeg håber i kan og vil hjælpe mig

( billeder er på vej )

mvh.

Frank

Tikka T3 6,5 * 55
Lynx 94 hunter 9,3 * 62
CZ american 17 hmr
Tikka T3 6,5 * 55
Lynx 94 hunter 9,3 * 62
CZ american 17 hmr
Svar
#2
Tillykke med hjorten, Sika er et fantastisk stykke vildt at få lov at nedlægge.[Wink]
Det er noget med at man deler den op i nogle grupper, hvor der i de to første bliver skrevet ned hvad målene er på hver stang. Så i den næste kolonne skriver man differensen ned for hver spids/omkreds/stangmål OSV. Altså foskellen mellem de mål hver stang har. Så trækker man det fra til sidst så skulle man have det færdige antal point. Det ert vist noget i den stil. Største invendige udlæg er bare der den er bredest. Hvis den nu krummer lidt skal man ikke måle på spidserne, og det største invendige er på samme måde bare der den er bredest indenfor stængerne.
Håber det kunne hjælpe lidt. [Smile]
Hilsen Anders

A. Westergaard
A. Westergaard
Svar
#3
Tak Anders, men jeg tror det bliver for indviklet, jeg må lade en der har forstand på det, gøre det.

Tilgengæld har jeg her nogle billeder af skønheden.

Hjorten var ikke det eneste jeg skød den dag Smile
[Image: 0034.jpg]

Her ligger den så.
[Image: 0035.jpg]
og lidt tættere på.
[Image: 0036.jpg]
den glade skytte poserer.
[Image: 0043.jpg]

foruden sikahjorten, skød jeg 7 stykker råvildt den dag.
Det var lidt underligt at stå til paraden og vide man havde skudt 8 ud af de 14 stykker vildt der lå der.
[Image: 0047.jpg]

Lige et sidste billede af ham. desværre lidt mørkt.
[Image: 0050.jpg]

Tikka T3 6,5 * 55
Lynx 94 hunter 9,3 * 62
CZ american 17 hmr
Tikka T3 6,5 * 55
Lynx 94 hunter 9,3 * 62
CZ american 17 hmr
Svar
#4
hej FL
tillykke med hjorten......den er smuk [Wink]

hvad skød du den med ? din lynx?hvilken kugle brugte du

Hilsen:
Bøssemager Hatting
http://www.ahlarsen.dk

Be aware of the man with only "one" riffel
man er vel jysk
Mvh. Hatting
Custom Metalsmith
http://www.gunsmith.dk 
http://www.dkbullets.dk
Svar
#5
tak, jeg er også rigtig glad for den. jeg er ved at få drn hovedmonteret. den blev skudt med min lynx, og en swift aframe på 16,2 gram

Tikka T3 6,5 * 55
Lynx 94 hunter 9,3 * 62
CZ american 17 hmr
Tikka T3 6,5 * 55
Lynx 94 hunter 9,3 * 62
CZ american 17 hmr
Svar
#6
@FL - hvordan virker den kombination på råvildt?

D93
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by D93

@FL - hvordan virker den kombination på råvildt?

D93



Det virker faktisk rigtigt godt.. man skal dog bare ikke skyde dem på 15 - 20 meter, for så sker der altså et eller andet.
jeg har kun en gang set store ødelægelser, og det var på kort afstand... der røg boven på udgangssiden af, som i helt af.

en positiv virkning er der er maget god knald/fald virkning, selv ved et lidt dårligt placeret skød. jeg har skudt et på stykker på drivjagt i polen, hvor skødet sad lidt længere bagud, end hvad man syntes er godt. ( 5 cm for kølen ) og det gik også ned i knaldet.

Tikka T3 6,5 * 55
Lynx 94 hunter 9,3 * 62
CZ american 17 hmr
Tikka T3 6,5 * 55
Lynx 94 hunter 9,3 * 62
CZ american 17 hmr
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)