Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kronik af Annette Illum Rosenmunthe
Nu er der skrevet så meget om lystmord.

At fratage et andet individ livet er ikke nødvendigvis mord. Men det er der nok andre end mig der kan forklare bedre.

Man kan ikke bevæge sig nogen steder, uden at man på en eller anden måde dræber andre væsner.

Om det ene så er mere værd end det andet, det er op til den enkeltes vurdering.

Går du en tur en sommerdag, vil en masse insekter uvægerligt blive trådt ihjel.

Kører du i bil er det endnu værre. Fugle og dyr er i farezonen for at blive kørt ned, mange bliver det hver dag og sådan kunne jeg blive ved.

Men lysten, for lige at vende tilbage til starten, den kan jeg måske forklare lidt om.

For jeg har lyst til at være jæger, det er en drift i mig, der gør at jeg bliver ét med naturen.

En klog mand skrev; at tager man en stok med i skoven, så er man tilskuer, har du våben med på jagt, så er du en del af naturen.

Og det er den følelse af at være ude i noget (der ikke er digitalt programmeret), noget grundlæggende og meget, meget instinktivt drevet, jeg søger når jeg jager.

Jeg træner meget, gør hvad jeg kan for at være/blive en god jæger og NYDER hvert sekund jeg er afsted.

Det giver en indre ro som andre mennesketyper finder på deres egen måde, men som er unik for mig.

Her kunne jeg skrive om haveelskere, dem der kæmper for dyreetik, greenpeace og hvad ved jeg, men det gør jeg ikke[:I]

Jeg spurgte engang en præst om en forklaring på hvorfor det er i orden at gå på jagt, jfr. bibelen.

Svaret var at menneskene består af legeme, sjæl og ånd. Dyr har ingen ånd, de blev sat på jorden for at menneskene kunne høste af dem ...

Jeg kan sagtens gå på jagt uden den forklaring, men synes lige I skulle ha' den.

Og så er jeg meget enig med Dravis, selvom nogle af hans påstande skulle være udokumenterede [Wink]

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
Hvad pokker skal ateistiske jaegere saa goere???
Mvh.

Yeti
Svar
Yeti, du må gå på jagt uden Vor Herres velsignelse [Wink]

@Claxel: Smukt indlæg [Smile]

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg][Image: ajbutton.gif]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
Så må vi bare håbe at AIR er dybt religiøs i kristen forstand, for så må hun da indrømme at jægere med støtte i den store bog retmæssigt kan fortsætte.

Nå, det lyder jo næsten som om jeg er uenig med Claxel, hvilket jeg nok i grunden ikke er, men jeg bryder mig ikke om at man blander religion ind i alt muligt. Jeg ser religion som en privat ting og benytter man det gamle testamente eller andre af de gamle tekster så kan man vist retfærdiggøre det meste. Kunne I fx forestille jeg at vi skulle bede vores kære Farmor om blot at læse med og afholde sig fra at ytre sig fordi der i 1 Kor 14,33-36 står at "Kvinder skal tie i forsamlinger" ??? Der står i øvrigt også at "manden er kvindens hoved"... jeg kender mange par hvor det er omvendt.
Mvh.

Yeti
Svar
Citat:quote:

Kunne I fx forestille jeg at vi skulle bede vores kære Farmor om blot at læse med og afholde sig fra at ytre sig fordi der i 1 Kor 14,33-36 står at "Kvinder skal tie i forsamlinger" ???


Spændende hvad svar der kommer på netop dét spørgsmål.....[Big Grin][Big Grin][Big Grin][8D][:o)][:o)]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
Giv da konen en kost - og lad hende selv vælge om hun vil til bloksbje4rg - eller leve som de orange buddiske munke der fejer jord/gulv fri for insekter !
mvh
Svar
Mennesker på denne blå planet, må efter min ateistiske mening tro på hvad de vil... Allah, og hans profet Muhammed, helligånden. Jesus og vorherre.. en usynlig kæmpe-thepotte i kredsløb om solen...

Bare de overholder regel NR 1: De skal ikke komme og pådutte mig deres "tro" og "Ideer" leveregler, sharia, kosher, halal o.s.v...

Og de skal SLET ikke komme og TRO at de kan bestemme hvad JEG skal "tro" på... (Jeg holder mig til den usynlige kæmpe-thepotte i kredsløb om solen... den er der lige så mange beviser for som for Vorherre, Allah og helligånden[Big Grin][8D])

Knæk og bræk derude...

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Kunne I fx forestille jeg at vi skulle bede vores kære Farmor om blot at læse med og afholde sig fra at ytre sig fordi der i 1 Kor 14,33-36 står at "Kvinder skal tie i forsamlinger" ???
--------------------------------------------------------------------------------

Spændende hvad svar der kommer på netop dét spørgsmål.....[Big Grin][Big Grin][Big Grin][8D][:o)][:o)]

Hilsen Ulrik

[Big Grin][Big Grin][Big Grin] Ja, så ville jeg da påstå at man virkelig var hardcore troende [Wink][Big Grin][Big Grin][Big Grin]

@jss: Det er da forhåbentlig ikke mig du vil give en kost? [Wink]

Mvh Farmor

[Image: sulejma.jpg][Image: ajbutton.gif]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
Indgreb fra moderator.

jss må kun give Farmor en kost.

Hvis han giver AIR en kost, vil indlægget blive modereret

Hold jer på/til måtten, drenge (og Farmor)[Big Grin][Big Grin][Big Grin]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
[Big Grin][Big Grin] Okay, så tager jeg den sk... kost [Wink][Big Grin][Big Grin]

Ha ha ha Farmor [Big Grin]

[Image: sulejma.jpg][Image: ajbutton.gif]

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.

Jagt! Ikke bare en hobby, men en livsstil.
Svar
[Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin][Big Grin]
mvh
Svar
Citat:quote:

Originally posted by yeti

Kunne I fx forestille jeg at vi skulle bede vores kære Farmor om blot at læse med og afholde sig fra at ytre sig fordi der i 1 Kor 14,33-36 står at "Kvinder skal tie i forsamlinger" ???


Trijicon??
Svar
Citat:quote:

Originally posted by 416Rigby

Citat:quote:

Originally posted by yeti

Kunne I fx forestille jeg at vi skulle bede vores kære Farmor om blot at læse med og afholde sig fra at ytre sig fordi der i 1 Kor 14,33-36 står at "Kvinder skal tie i forsamlinger" ???


Trijicon??



Ja sådan en skal jeg ikke have, og jeg er begyndt at kalde min jagtkammerart for prædikanten fordi han har et par stykker.
Mvh.

Yeti
Svar
Det kan godt være tråden er gammel, men emnet er levende. Hvis i googler navnet Anette Rosenmunthe opdager i, at hun f.eks. sammen med sin mand har skrevet indlæg til Dansk Vegetarforenings blad omkring, hvorfor man skal undgå, at spise kød. Herudover deltager hun i Danmarks Naturfredningsforenings jagtnetværk og oplyser her, at hun kandiderer til at være Dyrenes Beskyttelses repræsentant i Vildforvaltningsrådet. Jeg ved ikke hvorfor og hvordan hun deltager i Jagtnetværket - Det burde være i et jagtmodstandernetværk.
[8D]
Svar
Det gik grueligt galt allerede i 1915..........

BigDane

Jag eller bliv jaget...

VENI VEDI VICI
BigDane

VENI VEDI VICI

Ja selvfølgelig skal den derind.... Det er helt normnalt......

Nu også med en No. 1....

Svar
Her kan I se hvordan det gaar hvis man ikke spiser koed:

http://www.unt.se/uppsala/krakfaglar-ska...82617.aspx
Mvh.

Yeti
Svar
Her er et klip fra JyskeVestkysten, vist fra 2001.
Måtte bare gemme det:

"Jagt er en hobby med livsværdier

Jens Drejer Mikkelsen, Falkevej 9 Bramming skriver:

Fr. Annette Illum Rosenmunthes indlæg af 24. december har jeg med interesse læst, og lad mig indledningsvis slå fast, at jeg ikke deler Peter Kyhl Paulsens fundamentalistiske og rabiate argumentationsform. Tværtimod har jeg glædet mig over fr. Rosenmunthes sobre tone, der kun skæmmes af ord som »at dyr skal ofre liv og lemmer for at underholde nogle mennesker« - »en hobby med det indhold, at slå dyr ihjel« - og endelig - »også smertefuldt, at tænke på den angst og de lidelser, de mange anskudte dyr må gennemgå, mens de går en langsom og pinefuld død i møde«. Jeg skal dog som gammel erhvervsmand meget gerne anerkende fr. Rosenmunthes talent for at anvende ord, som i reklamemæssig henseende er målsøgende og effektive.
Kære fr. Rosenmunthe, jagt er ikke underholdning og heller ikke en hobby. Det at jage og dræbe er en urgammel drift, som De ikke kan forstå, lige så lidt som en eunuk vil kunne fatte, at De som kvinde er eftertragtet jagtbytte for mænd. Fra jeg var ti år gammel og så længe mine lunger tillod det, har jeg fulgt driftens bud. Til at begynde med i hælene på mine onkler, der af min far havde fået til opgave at afvænne mig, fordi han havde en bror, der jagtede en udmærket vognmandsforretning op, fordi han om efteråret ikke havde tid til at passe forretningen Det lykkedes ikke for mine onkler, der en hel dag igennem skridtede rask ud, så jeg sidst på eftermiddagen græd af udmattelse, nej driften var for stærk Den drift - og så dens bror kønsdriften - har i menneskehedens første år været en forudsætning for, at vi kunne overleve. Mænd gik på jagt af jagtdrift og vendte tilbage af kønsdrift. Vi jægere slår ikke ihjel for underholdningens skyld, men fordi vi ikke kan lade være. De vil ikke kunne forstå mig, når jeg siger, at jeg mangen gang, når jeg havde skudt en sneppe, og hunden havde afleveret fuglen, stod og kærtegnede den, glattede dens fjer og så ind i de mørke og mærkeligt sørgmodige øjne. Hver gang meldte spørgsmålet sig, hvorfor tog du dette liv, og der var kun et svar, fordi jeg ikke kunne lade være.
Med hensyn til at lide en langsom og pinefuld død, så må jeg nødvendigvis bede Dem om at tænke på, hvad alternativet er. Formentlig er De for intelligent til at tro på Walt Disneys chokoladeudgave af små bambier og haremisser. Alternativet er en formentlig pinefuld død af tuberkulose og kræft eller for råvildtets vedkommende en sultedød på grund af parodontose eller tandslid, eller endnu værre langsom kvælning af lungeorm. Døden er alt levendes eneste helt sikre tilintetgørelse, og den er som oftest pinefuld.
Kære fr. Rosenmunthe tænk, hvis jeg havde kunnet blive en råbuk i morgen - havde kunnet høre støvernes glammen og var flygtet for på vej over et spor at ende mine dage for et bladskud 7´er hagl, afgivet på 15 meters afstand. Skulle jeg kun blive anskudt, så vil ræven efter få timer sørge for min aflivning. I stedet kan jeg sidde med ryggen op ad væggen i soveværelset og lytte til et par gamle lungers stride kamp for at skaffe min krop luft nok, og sådan vil det være et stykke tid endnu; indtil jeg endelig får fred. Den pacificerede, menneskelige udgave af ræven min huslæge, må nemlig ikke sørge for min aflivning. De har ret til Deres holdning til jagt, og jeg vil som Churchill kæmpe for Deres ret, selv om jeg absolut ikke er enig med Dem i Deres udlægning. Tænk engang over, at en sag altid har to sider og husk det lille ord tolerance. Livsværdier er nu en gang en mangesidet ting."

Jens døde 24. januar 2010

Mvh Sune
Svar
Dejligt sobert indlæg, selv om det var Voltaire og ikke Churchill som ville kæmpe for alles ret til at have en mening, uanset han ikke var enig.............................[Image: 03.gif]

Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)