Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kronik af Annette Illum Rosenmunthe
#81
ID !

Det burde ikke være nødvendig, men jeg skriver det alligevel, uden at jeg gider skrive alen lange topics ommkring emnet...

EN ting er, hvad min ven sidder og læser/tolker umiddelbar i min stue en weekend aften - er ANDEN er fandme`, hvad han laver når han proffessionel og kompetent udfører sit virke ! - derfra og så til at DU ( med DINE umiddelbare kompetancer udi emnet) tolker ham til nærmest værende mindre bemidlet......siger nok mere om --- !!! ( og her` står det så frit for at tolke..[Wink] )

... DIB

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"

"Uanset hvad jeg foretager mig..ville jeg hellere sidde i min Anas Acuta eller være afsted med min riffel"
Svar
#82
Nu kan jeg altså ikke holde mig længere!
Vi er nu oppe over 80 indlæg i debatten om Rosenmunthes kronik.
Det er ikke meget overdrevet, at ikke en eneste jæger forholder sig til om der er et flig af sandhed i bare et af hendes mange postulater.
Jeg synes, at det kan være evigt ligegyldigt om den ene eller den anden psykolog er tosset i hovedet.
Til gengæld synes jeg det kunne være interessant at diskutere nogle af de emner hun tager op.
Det er omkostningsfrit at nedgøre Rosenmunthe eller lave grin med hende, men det er åbenbart for 'dyrt' at forholde sig til emnet.
ID har altså ret, når han beder os forholde os til jagt og antijagt.
Det er da muligt, at langt det meste kan forsvares, men hvis noget af det ser 'grimt' ud for omverdenen, skulle vi måske overveje, om vi burde skrue lidt ned for blusset her - en hensigsmæssig investering.
Jeg tror, at vi med justeringer, som for de fleste jægere, vil føles som absolut tilgivelige, vil kunne få et langt bedre omdømme i blandt ikke jægerne.
Min hensigt med dette indlæg er absolut ikke at stoppe vores debat om Rosenmunthes kronik. Mit ønske er netop at få udviddet debatten til også at omhandle hendes kronik!
Svar
#83
Citat:quote:

Det er da muligt, at langt det meste kan forsvares, men hvis noget af det ser 'grimt' ud for omverdenen, skulle vi måske overveje, om vi burde skrue lidt ned for blusset her - en hensigsmæssig investering.



Nu er du ude i samme ærinde som ID, at undskylde at vi går på jagt og slår små uskyldige dyr ihjel, og at vi samtidig synes det er sjovt og spændende.
AIR og andre som hende har allerede vundet, hvis vi er flove over det vi går og laver. Vores hobby indbefatter et drab på et uskyldigt dyr. Hvis man har problemer med dette faktum inderst inde, så skal man nok lade være.

Jeg forholder mig gerne til antijagt, men det AIR har kastet ud i æteren kan man ikke forholde sig seriøst til.

[Image: Slvbukcopy-1-1.jpg]

+GONE2HUNT+

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.

[Image: ajbutton.gif]


+GONE2HUNT+

King of varmint

Op ad bakke, er trods alt stadig fremad.



NU MED DÆMPER
Svar
#84
Jamen, Tonny! Dit indlæg falder jo glimrende i hak med de andre jeg har beskrevet - og måske når vi så på den måde snart op på 100 [Big Grin]
Svar
#85
Er på linie med Tonny og DIB...

Som jeg allerede har skrevet så kan man ikke tage AIR indlægget seriøst. Ole Roed evnede heller ikke engang at kommunikere med hende i radioprogrammet - men gjorde det så godt han kunne.
Det som jeg igen gerne vil appelere til er, at vi driver jagt på en etisk måde - og påtaler de ting som ikke er inden for denne ramme når vi er sammen med andre jægere. Der er brådne kar inden for alle befolkningsgrupper/interesser.
Jagt er nu engang et drab, og det kan og vil vi ikke bortforklare.

"Livet er for kort til upræcise rifler"

[Image: topp_sommar.gif]
Svar
#86
@ Leo

Jeg er da enig med dig i at der er nogle få passager i AIR´s indlæg som er relavante at diskutere, jeg har bare ikke selv taget initiativet til det. Det virker som om at du meget gerne vil diskutere nogle af tingene, så i stedet for at brokke dig, hvorfor opretter du så ikke bare et par tråde der handler specifikt om disse emner, på den måde er det lettere at holde tingene adskildt.

tadaaaaa [Big Grin]

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#87
Citat:quote:

Originally posted by Lani

@ Leo

Jeg er da enig med dig i at der er nogle få passager i AIR´s indlæg som er relavante at diskutere, jeg har bare ikke selv taget initiativet til det. Det virker som om at du meget gerne vil diskutere nogle af tingene, så i stedet for at brokke dig, hvorfor opretter du så ikke bare et par tråde der handler specifikt om disse emner, på den måde er det lettere at holde tingene adskildt.


Nu deltager AIR ikke i dette forum, så det er nok ikke det rette sted at oprette diskussiontråde om specifikke emner fra AIR's artikel. Jægerne (som stand) er uenige med AIR.....jægerne som sådan er jo ikke uenige indbyrdes................jægere går jo på jagt....
Som jeg forstår Leo's indlæg, påpeger han det samme som jeg har gjort nemlig at der er meget få seriøse indlæg i debatten omkring hendes postulater...................det er meget ofte ris til egen røv at tro at man kan få ret ved at erklære modparten "tosset".
En stor del af indlæggene mod AIR's artikel, i denne tråd og i dagspressen er så barnagtige og fladpandede, at jeg har meget svært ved at se at det skulle virke positivt for nuværende og fremtidig jagt i Danmark.



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#88
@ID

Som jeg læser Leo´s indlæg så forsøger han at påpege at AIR måske har ret i nogle af sine postulater.

Uanset om AIR deltager i dette forum (lur mig om hun ikke læser med) eller ej, så kan det da være særdeles aktuelt at diskutere hendes postulater, hvis nogle af dem indeholder et gran af sandhed.

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#89
"Drabet" i jagten skal IKKE bortforklares!

Mennesket har som art "Dræbt" i mindst 1000000 år, og holder IKKE op med det før vi er uddøde!

Moral og etik er "kunstige" tiltag som skal sætte nogle grænser for hvordan vi opfører os som mennesker. Faktisk forholder det sig således at man kan bevise rent objektivt og videnskabeligt at mennesker har en slags indbygget "moral" som er dybt forankret i vores instinkter og som er blevet til via vores udviklings-historie.

Disse " begrænsninger" betyder at vi meget nødigt dræber eller lemlæster vores egen art (specielt de ca. 50-100 individer der normalt udgjorde en "Stamme/klan"), det var nemlig meget uhensigtsmæssigt for "ur-menneskene" Det var langt mere hensigtsmæssigt at beskytte hinanden mod "fjenderne" som for det meste var dyrene i naturen omkring os.

Vi er derfor udstyret med instinkter der gør at børn under en vis alder har en naturlig modstand mod drab, selv på dyr de let kan tage livet af, og en naturlig tendens til at holde sig på afstand når "blodet flyder"... voksne mennesker ser/opfatter det som om børn væmmes ved det, men "væmmelsen" er tillært fra de voksne!!!!!!

Grunden til at det er hensigtsmæssigt at børn instinktivt afholder sig fra at dræbe, er at på bopladsen har det altid vrimlet med mindre husdyr, som er til stor nytte for "stammen" og som kun dræbes når det er nødvendigt, og kun af de voksne.. ("voksen" betyder her ikke 18 - 20 år som i vores moderne kultur, nærmere 11- 12- 13 år)

Voksne mennesker har ingen instinktiv modstand mod drab på dyr, hos voksne er en sådan modstand tillært!

Det er jo helt karakteristisk at for at få mennesker til at dræbe andre mennesker, må vi kunstigt "nedgøre" "de andre"! gerne helt ned til at de er en "slags dyr" "untermennchen"!!! (her kan i selv komme med alle de andre "betegnelser"[V])

Vi ville ikke være kommet længere som mennesker, end til Gorillaernes stadie, hvis vi var forblevet vegetarer, og havde vi ikke lært at stege og koge vores mad (både kød og grøntsager) ville vi ikke være nået længere end Chimpanserne.. så enkelt er det!!!!!
(den nyeste ernæringsforskning viser at det ikke ville have været muligt at skaffe energi og næringsstoffer nok til både at udvikle vores hjerner og vores fysik til det niveau vi har, uden at tilberede maden!!!! (Kogning og stegning gør energi og næring meget lettere tilgængeligt for vores krop og nedsætter den nødvendige størrelse af vores tarmsystem, samt den tid vi skal bruge for at få næring nok)

Der hvor vi som "jægere" kan have et forklaringsproblem er ikke selve det at vi dræber, men at alt for mange af os er "amatører" i forhold til drabet... Vi dræber ikke fordi vi er nødt til det, vi gør det fordi det for os beriger vores liv og tilfredsstiller dybtliggende og helt naturlige instinkter.

Vi tilstræber (forhåbentlig ALLE) som jægere at sørge for et så effektivt drab som muligt, så vi dermed mindsker risikoen for unødvendige lidelser for dyret. (Lidelser kan IKKE undgås når man dræber... sådan ER det bare, accepter det eller lad være med at dræbe!!!.. lad andre om det eller lev af grønsager...men husk at de vitaminpiller du så får brug for er lavet af dyr)

Og lad så være med at fordømme/nedgøre/kritisere dem der påtager sig at dræbe for dig!!!

Som jeg ser AIR's kronik og "meninger" om jagt, så er det en form for "religion" hvor man erstatter sund fornuft, viden og fakta, med mumbo-jumbo, besværgelser og "tro"

Man kan ikke forvente at kunne føre en ordentlig debat med "de faste i troen" [V] Man kan kun forsøge at påvirke dem der endnu ikke er blevet religiøse i den ene eller anden retning.

M.h.t. de "brådne kar" blandt "jægerne" så beror det helt enkelt på ægte dansk "berøringsangst og konfliktskyhed" at vi ikke får "ryddet op i det" Kom nu ind i kampen og fortæl ham "jagtkammeraten" med anskydningerne at han skal se at få lært at skyde...eller få lært at kende sine begrænsninger!!

Og server så noget lækkert vildtkød for alle dine bekendte, så de får øjnene op for den helt økologiske og naturlig resource som jagten tilvejebringer!!!

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#90
[Big Grin]
Godt formuleret.
Svar
#91
Citat:quote:

Godt formuleret.


men mange udokumenterede påstande [Wink]

LANI

Exclusive confirmed member of "Team Headshot"

DILLIGAF

Jeg gider ikke diskutere med folk der bruger argumenter....
Mvh.LANI



Svar
#92
@ "udokumenterede påstande" Weekendavisens tillæg "ideer" er kilde til de fleste af "påstandene" i mit indlæg... det er en guldgrube af information omkring mange af de seneste udviklinger i videnskaben.

Jeg er desværre ikke i stand til at komme med direkte kildehenvisninger[:I]

Fejl eller fordrejninger er utilsigtede og mine egne....

Mine egne "meninger" kan jeg desværre ikke dokumentere videnskabeligt[Big Grin]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#93
Citat:quote:

Originally posted by dravis

..........................så vi dermed mindsker risikoen for unødvendige lidelser for dyret.


Og det er så noget tillært (ikke et instinkt) [Wink]



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar
#94
jeg har ellers holdt mig ude af denne tråd for ikke at provokere yderligere end jeg gjorde ved at bekende sympati for råvildtforeningen[:I]

jeg kan se mere end ét gran af sandhed i Fruens unyancerede holdninger.
vi skal være glade for at nogle af holdningerne ikke fremlægges konkret og sympatisk af et mere fornuftigt menneske.

der er da visse former for jagt og jægeres udfoldelser jeg heller ikke bryder mig om, men som vi har diskuteret til hudløshed er smagsdommeri umuligt at enes om.

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
#95
Jeg er helt enig Storm.
Jeg havde for øvrigt også selv tænkt mig at holde mig ude af tråden - hviket jeg også kan se, at andre ellers livlige debattører gør, men til tider sker det altså, at man misser alle tiders chance for at holde mund!
Svar
#96
Nemli ID!!!

Der er masser af eksempler på at vi, i blandt andet visse religioners navn og "gamle traditioner", tillader/ser gennem fingre med at dyr ikke dræbes så hurtigt og effektivt som muligt, på det punkt er "jægerne" bestemt ikke de store syndere!

problemet ligger efter min mening ganske enkelt i at den moderne vestlige verden er rykket så langt væk fra kontakt med naturen at alle mulige besynderlige ideer omkring vores forhold til dyr bliver ophøjet til "moral" og "etik"

"in order to make a clean kill, your mind must be focused in a way that is lost to the majority of modern man, you must set aside your delusions of morality and ethics, and strive for a singlemindedness of purpose and action, unclouded by hindsigt, second thougths and aquired doubts... once you have decided to kill, you have transgressed into territory unknown to the concious mind of the rest of modern society. They can not follow you, will not be able to understand, and as such you must be prepared to accept the consecuences of your actions. A large part of society will scorn you, they will call your actions "antiquated" out of step with "progress" "unethical" "brutal" ..

Citatet stammer fra en bog om storvildtjagt fra 1920'erne.....
Jeg husker ikke hvem forfatteren var, citatet lå på en amerikansk hjemmeside for år tilbage..

Jagtmodstand har eksisteret i mindst 150 år.. Jagten i mindst 1.000.000 år.... I wonder who's "winning"[8D]

Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!" Nu snart med .17 Mach 4 ...
Hilsner
Dravis aka:FMJ
"Sapere Aude: Dare to KNOW!"
"Do not adjust your mind, there's a fault in reality"
"Når to deler et ansvar, så er der to procent til hver"
Svar
#97
Well, whoever he was....- He's right!

Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Knæk og bræk!
-Klud.

Den der ler sidst......
Er langsom i opfattelsen!
Svar
#98
Slettet af Moderator 003 på grund af underlødigt indhold.

Den slags udtalelser hører ikke hjemme på VTF
Svar
#99
@ mahon
du er over stregen !

mvh
Strom, naturgænger
mvh
Strom, naturgænger
Svar
Citat:quote:

Originally posted by STROM

@ mahon
du er over stregen !

mvh
Strom, naturgænger


Ja og det var så anden gang!



Amateurs practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: Avatar.jpg]
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)