Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Erfaringer med kal. 20/76
#1
Hej forum

Jeg går p.t. og leder efter en 20/76ér til primært sneppejagt, som jeg dyrker rimelig passioneret. Jeg har efterhånden set på en del forskellige (og forelsket mig i flere[:o)]) desværre er der ikke kommet direkte afkast af dette, endnu!

I mellemtiden syntes jeg det kunne være meget interessant at høre fra nogen med erfaringer ang. dette kal.? Om der så findes nogen på et "riffel" forum, Tjah..

Håber nogen kan give lidt input. Bla. også mht. ammunitionen som jo alt andet lige er en smule dyrere end til 12éren. Hvor er den billigst, hvilken er værd at prøve i den nye ol.

[?][?][?]
Svar
#2
Hvad har du da forelsket dig i?

Snakker vi OU eller SBS?

Jeg har ikke brugt min 20er siden blyhaglene blev forbudt. Grunden til at den ikke er blevet brugt er at i starten kunne man ikke få stålhaglpatroner af tilstrækkelig god kvalitet og jeg købte derfor en 12er af samme mærke, men i links model.

Da min 20er er en højremodel og jeg er linksskytte, får jeg højere træf% på lerduebanen med 12eren og 20eren står derfor i skabet.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Jeg er primært til o/u men jeg kan ikke helt fornægte at en slank s/s nu engang bare er et super flot klassisk gevær. Jeg skyder dog pt. med o/u så det vil jeg fortrække at forsætte med.

Jeg har kigget lidt forskellige.. Bla. AYA Hunters gun (godt nok s/s), også en AYA Centerpoint men selvom denne var billig i forhold til listerne var det noget over budgettet. Også Techi-Mec LX har jeg haft fat i, men den passede mig slet ikke. Jeg går lidt med tanker om Husqvarnas Prestige model, uden at have haft den i hænderne. Jeg skal have fat i den lokale og høre om han har en jeg kan få ved i weekenden.

Jeg ville jo selvfølgelig meget gerne at jeg havde den til flugtskydningen går i gang, derfor tankerne efterhånden bliver mere og mere virkelige [Smile]

Budgettet er nok med et maks. på 6-7000, hvilket jo også begrænser det en del.

At højre hånds bøssen står i skabet hvis træfprocenten er til det er vel helt korrekt. Det er egentligt også noget pjat, da min 12ér skyder ganske udmærket, meen sådan en slank 20ér er nu flot. Specielt til snepperne! Jeg kender en nordirer der udelukkende bruger .410 til snepperne, og han har dæleme skudt mange!
Svar
#4
Egentlig burde vi bruge 20ere meget mere. De fleste jagter jeg kommer på, da går og bærer jeg mere end jeg skyder, så den lavere vægt ville være velkommen efter en dags traven over pløjemulden...[Smile]

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#5
Det har du så evig ret i. Det gør sig også i den grad gældende mht. sneppejagten, hvor vi når over nogen store områder i god fart (bagefter en VOLDSOM jagtglad hund [Big Grin]).
Nu er min 12ér en Beretta Ultra Light, så vægtmæssigt vil der nok ikke være de store forskelle at finde. Jeg skal bare ha´ [Wink]
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by S.G

Nu er min 12ér en Beretta Ultra Light, så vægtmæssigt vil der nok ikke være de store forskelle at finde. Jeg skal bare ha´ [Wink]



Hvis du er derude hvor ønsket om en 20'er er ren fornøjelse. (hvilket er et rigtig godt argument, som jeg selv kender alt for godt [:o)]) Så tror jeg altså at jeg ville satse på at få udvidet budgettet. Det lyder som om dem du nævner er kompromier, og ikke dem/den du gerne vil have.

Har selv en 12'er Husqarvarna fra starten af 90'erne, den er bygget i Italien, tror det er samme sted som Tecni Mec. Den blev ret hurtigt udstyret med slør da den begyndte at komme på lerduebanen. Så nu tjener den som backup bøsse og har ikke været afsted i 5år.

Knæk og bræk
Flemming
[Image: MilleVTF.jpg]
Knæk og bræk
Flemming
Svar
#7
Det er kun fordi "jeg ska ha´"
Jaah mht. pengene bliver det ikke bedre .. Med et budget der primært er baseret på SU bliver det garanteret ikke højere de næste par år. Det kan være du vil "spytte lidt i kassen" Flemming [Big Grin][Wink]

Som tingene er nu er det mest attraktive Husqvarnas Prestige model i en ordentlig stand, hvilket også skulle være indenfor budgettet. Mht. slør kender jeg et par stykker med Husqvarna og de har ikke oplevet problemer med deres. Dermed selvfølgelig ikke sagt dette ikke kan forekomme.

Er der muligvis nogen herinde der kender Prestige modellen [?]

Umiddelbart bliver en evt. 20ér ikke til lerdueskyder, det har jeg min 12ér til, når først jeg har fået klarlagt om jag kan ramme med den, bliver den som sagt, lidt eksklusivt, til en sneppe"skyder" [Big Grin]. Hvilket normalt ikke indebære mange skud i løbet af sæsonen (Denne sæson med 12éren blev det til 52 skud til snepper, studierne og en ny hund gav en noget tynd sæson [B)])
Svar
#8
I må da vist en tur i fedtnisse-center og få løbet julesulet af jer, så jeres små pindarme igen kan bære en 12'er. Måske er kampdværgen her lovligt undskyldt når man tænker på den relative højde på pløjefugerne i forhold til hans ben.
Mvh.

Yeti
Svar
#9
Jeg kan kun anbefale at købe en 20'er...[Smile] Jeg byttede mig til en ved denne sæsons start,og den er jeg blevet rigtig glad for. Jeg syntes ikke at den er sværer at ramme med,og den føles fuldstændigt lige så effektiv som en 12'er. Min er med 70mm kamre,og jeg har hovedsageligt skudt med Eley GP Bismuth, og lidt med Kent Faststeel.
Jeg er lidt bange for at mine 12'ere kommer til at kede sig fremover[Wink] Når du nu beslutter dig for en kaliber 20, så vil jeg da anbefale een der er bygget som en 20'er fra starten af,og ikke en der er næsten lige så kraftig som en 12'er-som man nogen gange ser.

Ps. Min er en Webley & Scott,og den vejer hele 2,5 kilo-så den kan jeg lige overkomme at slæbe på en hel dag...[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#10
Som der også står ovenover ..... Jeg skal bare ha´ , der er ingen problemer med min 12ér. Den skal bare i skabet - Det kan de fleste herinde vist godt sætte sig ind i [8)]

ULG , Dvs. Prestige modellen er ikke bygget som 20/76? Jeg synes ikke den virker voldsomt kraftig? Grunden til jeg gerne vil have denne kaliber er at det to gange er sket at den nye hund faktisk har haft stand for ræv i brombær ol. Den ene gang holdte ræven, og blev skudt over hunden (tror i jeg gjorde store øjne da den sprang i stedet for en sneppe i luften [Big Grin]), og den anden gang listede den af uden muligheder. Jeg har fået fortalt at Kents Faststeel (Magnum) i den kal. skulle være meget effektiv [?]

Det lyder også som et lækkert gevær, meen den er vist lidt over min klasse [B)] Den lyder i hvert fald dyr .. Uden jeg ved det. Er det en s/s?
Svar
#11
Ja,det er en S/S. Jeg kender ikke så meget til O/U'ere,men jeg har sommetider stået med en O/U kal.20 i hænderne hos div.forhandlere, og flere af dem har føltes kluntede og ikke lækre som en kal.20 bør[Wink]

Hilsen Ulrik
Hilsen Ulrik
Svar
#12
Det værste jeg jeg nogen sinde gjort, var at sælge min SKB 20x76.

Skal have en igen :-)

Nyland
Svar
#13
Du kan da låne min Beretta 686 Special i 20/76.

Så kan du se om der er noget eller ikke er noget.

--
mvh M@X 2.0
Boltlift - or bust...
[Image: wardwarf-1.jpg]
Time weighed heavily on the craftsmans shoulders whispering
Compromise!

No true craftsman ever listened!
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#14
Det dælme ellers et fornemt tilbud ! Jeg kan måske rende ind i dig en dag på en flugtskydningsbane et sted ?? Når de starter op igen..

Det er godt nok lidt mere klasse end mit prisleje, så det væreste er jo nok at jeg for svært ved ikke at synes "det er noget" [Big Grin]
Svar
#15
Jeg har ikke benyttet min 12'er på jagt i denne sæson.

Min browning 525'er er kommet med hver gang.

Så jeg forstår dig godt.

Det med M@x på jagt må vist vente til sneen er smeltet, såvidt jeg har erfaret er han allerede blevet væk flere gange ...

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#16
Hehe.. Jeg venter gerne for at få lov til at se så fint et gevær!

Kan det passe jeg har læst om du havde prøvet Kents hurtige 24 grams ladninger i 20/76 Claxel [?] I en lidt mere omfattende grad. Hvordan er erfaringerne med denne patron ? Har fået "et begrænset" tilbud på 250 for 1000 kr. hvilket såvidt jeg kan se er billigt, men jeg kender ikke patronen..
Svar
#17
Det er klart den bedste købepatron i stål på markedet.

Dog med en let 20'er er den ikke så behagelig at skyde mange skud med.

Men at se en kok klappe sammen i skuddet, når man står i andet geled med den lille kaliber, og andre har bommet fælt. Det er ret hyggeligt[Big Grin]

Jeg har næsten altid sådan én i det andet løb.

Så savner man ikke en 12'er

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#18
Ja hvad skal man sige.. Jeg er efterhånden, om muligt, endnu mere hooked.. Nu skal det rigtige gevær så bare opspores!! [^]

Mht. skovpatroner, hvad siger erfaringen her? Jeg er ikke hjemmelader, så der er desværre kun købemuligheden (Indtil videre).
Svar
#19
Har kun benyttet Eley og her virker det bare godt.

Der er 23 og 28 gram at gøre godt med, det er rigeligt til al jagt.

K&B Clax [Wink]

[Image: hunt-an3.gif]

Selv den ringeste dag på jagt, er bedre end den bedste dag på jobbet ... [Smile]

Det skud der ikke er skudt, har ingen fortrudt ...
K&B Claxel Wink




Svar
#20
Hej S.G. Jeg anskaffede mig en SKB 605 i 20/76 til sidste års tur på fjeldet/højskoven efter ryper og skovfugl. Mange, mange kilometer på fjeldet senere må jeg erkende, at det er en fornøjelse med en let bøsse, både at bære, men også til hurtige skud i skoven. Der blev leveret både urfugl og tjur med 500 m/s stålpatroner. I efteråret og vinter har den ligeledes leveret både ænder og fasaner helt på lige fod med de andres 12'ere. Så min 12'er kommer heller ikke ud så meget mere, det er vanedannende med den 20'er.... Og SKB'en virker som en solid og velfungerende model.
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)