Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tolerancer på fabriksladede patroner
#1
Hejsa

Er der nogen, der ligger inde med viden om hvor store tolerancer,
der kan være på krudtmængden i fabriksladet ammunition ?
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#2
Jeg har vel adskillelse konstateret op til 1,5grain forskel på 2 forskellige lot-numre Norma feltelite og op til 0,3-0,4 grain ved samme lot-nummer både ved Norma, RWS og Lapua. Alle inden for target patroner.

Vithavuori skriver i ders Realoading manual at en afvigelse på ±1% ingen indflydelse har på præcisionen. Det er så meget som ±0,6 grain ved en 60grain ladning til en 30.06

De fleste krudtmål kan afmåle inden for 0,2 grain ved omhyggelig og konstant procedure under arbejdet.

Vithavuori skriver osse at afvejning af hver eneste ladning er spild af tid da man sagtens kan kaste inden for den tolerance med sit krudtmål.

Kun ved små kalibre og dermed små ladninger skal man være meget mere omhyggelig med afmålingen.

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]
Hard work beats talent, when talent doesn't work hard.....

Mvh  M@X 2.1
Svar
#3
Citat:quote:

Originally posted by M@X

Jeg har vel adskillelse konstateret op til 1,5grain forskel på 2 forskellige lot-numre Norma feltelite og op til 0,3-0,4 grain ved samme lot-nummer både ved Norma, RWS og Lapua. Alle inden for target patroner.

Vithavuori skriver i ders Realoading manual at en afvigelse på ±1% ingen indflydelse har på præcisionen. Det er så meget som ±0,6 grain ved en 60grain ladning til en 30.06

De fleste krudtmål kan afmåle inden for 0,2 grain ved omhyggelig og konstant procedure under arbejdet.

Vithavuori skriver osse at afvejning af hver eneste ladning er spild af tid da man sagtens kan kaste inden for den tolerance med sit krudtmål.

Kun ved små kalibre og dermed små ladninger skal man være meget mere omhyggelig med afmålingen.

--
mvh M@X.
DRALF champion.
Bullits, brass or ass, no-one shoots free.
emil:max@dralf.dk
[IMG] http://photobucket.com/albums/v487/416ta..._Pokal.jpg [/IMG][Image: Afslret.jpg]



Tja, og jeg, som sidder og kontrolvejer hver 3. ladning på 2 vægte, for at sikre ensartethed....[xx(]

hmmmmm.....

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#4
Jo vi er nogle der kontrolvejer og justere hver eneste ladning.
Rent flueknepperi. Men et eller andet skal en autist jo gå op i [8D]

Claus the Dane

[IMG] http://www.jagt.net/Weatherby/images/deer.gif [/IMG]
Svar
#5
Jeg har selv lige købt en RCBS Chargemaster Combo

http://www.6mmbr.com/powderdispensers01.html

Har så fundet to Lyman Powder Pal krudt kopper, der vejer nøjagtig lige meget.

Når man så sidder og fylder en patron op med den ene kop, mens Chargemasteren fylder den anden op, så kan man lade ret så mange patroner i timen [Big Grin]
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar
#6
Citat:quote:

Originally posted by Rex

Jeg har selv lige købt en RCBS Chargemaster Combo

http://www.6mmbr.com/powderdispensers01.html

Har så fundet to Lyman Powder Pal krudt kopper, der vejer nøjagtig lige meget.

Når man så sidder og fylder en patron op med den ene kop, mens Chargemasteren fylder den anden op, så kan man lade ret så mange patroner i timen [Big Grin]


kanon.. :-)

VRØVL! Kun PIGER vil have magnum... ;-)

Favourite Quote: Vi løser ikke vore problemer ved at tænke på samme måde, som da vi skabte dem.....(Albert Einstein)
.....ualmindelig velinformeret i forhold til min alder ... :-)

Favourite Quote: En humlebi ved ikke, at den ikke kan flyve......Gå ud på terrassen og vift med armene...hvis du letter må du være uvidende ;-)
Svar
#7
Citat:quote:

Originally posted by ran

Tja, og jeg, som sidder og kontrolvejer hver 3. ladning på 2 vægte, for at sikre ensartethed....[xx(]

hmmmmm.....



nu gør du det vel også for at sikre at der ikke er powder build up i automaten?
sikkerheds aspektet skal jo være til stede...

som man siger... tillid er godt, kontrol er bedre...

desuden kan man få en glimrende rutine med at afveje pulveret en ad gangen...

selv om jeg bruger krudtautomat til træningspatroner med glimrende præcision, så bliver jagtammo lavet enkelt vis...

[Image: skelet025.gif]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#8
Ja, lidt autist er man vel altid.....[Wink]

Har lavet min egen lille afvejnings/doserings unit der doserer direkte på vægten uden at man skal holde "skålen". Dette system er kopieret fra fødevareindustrien ved anvendelse af et "flydende" drop-tube.
Derved er mine afvejninger så ensartede at der ved den løbende kontrol er måske 2 eller 3 ud af 50 afvejninger der mangler 0,1 eller har 0,1 grain for meget, hvilket ikke betyder fu*k´o når ladningen alligevel er relativ stor sammenholdt med afvigelsen.

/Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
PS: If they aint´crawling they are dead....
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#9
Hej Gammeltoft,
det må du uddybe din metode lidt mere. Evt. med illustrationer.

mvh. Johannes
Svar
#10
Hej,
jeg prøvede lige for sjovt, at se hvor lang tid ville tage at afveje krudt til 50 patroner (57 gr.). Det var med en tolerance på 0,1 gr. Det tog 20 minutter (24 sek. per stk.), så det lader til med RCBS Chargemaster COmbo at kunne spare lidt tid. Men det er vist ikke overdrevet meget.

mvh. JOhannes
Svar
#11
Citat:quote:

Originally posted by JTK

jeg prøvede lige for sjovt, at se hvor lang tid ville tage at afveje krudt til 50 patroner (57 gr.).



nu er vi et par stykker der lader en del trænings ammo op... så når det bliver 400 stykker ad gangen, er der en del tid mere at spare...

prøv for sjov at tjekke hvor lang tid det tager med 400 stk... [Big Grin]

(så er du beskæftiget så længe) [Big Grin]

[Image: skelet025.gif]

Reloaders have more fun...

Et æble om dagen holder Doktoren væk...
hvis du kan ramme mig!

Dr. Strangelove


Wildcatters does have more fun...

Dr. Strangelove
Svar
#12
Hej,

Citat:quote:

Hej Gammeltoft,
det må du uddybe din metode lidt mere. Evt. med illustrationer.

mvh. Johannes


Jeg er ved at investere i et nyt kamera og vil når jeg får det hentet lægge lidt billeder ind af mit "krudt agregat"[Big Grin][Big Grin]
(Sammen med lidt beskrivelse)

mvh
Gammeltoft

Shoot low, they might be crawling !!!!
PS: If they aint´crawling they are dead....
/GT
www.hgfirearms.dk
Shoot low, they might be crawling !!!!
Hellere være en original, end en dyr  kopi[B)]
Svar
#13
Der kan tilsyneladende være temmelig store tolerancer på fabriksladet ammu. - selv hvis det er match-ammu.
Jeg skyder normalt med Lapua-Scenar 168 grain som jeg opfatter som særdeles nøjagtigt ladet. Et besøg i Finland (juli måned) hvor jeg talte med nogle Lapua-medarbejdere ændrede dog min opfattelse lidt; de fortalte mig at jeg med fordel kunne lade dem selv, da fabrikstolerancerne var alt for store...............jeg genkalder mig deres annonce: "den mest brugte matchammunition til konkurrencer i verden"??????????????????????
Så tror da fan... at dem Mogens (Midway) har lavet til mig, virker mere præcise!
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#14
Citat:quote:

Originally posted by ID

Der kan tilsyneladende være temmelig store tolerancer på fabriksladet ammu. - selv hvis det er match-ammu.
Jeg skyder normalt med Lapua-Scenar 168 grain som jeg opfatter som særdeles nøjagtigt ladet. Et besøg i Finland (juli måned) hvor jeg talte med nogle Lapua-medarbejdere ændrede dog min opfattelse lidt; de fortalte mig at jeg med fordel kunne lade dem selv, da fabrikstolerancerne var alt for store...............jeg genkalder mig deres annonce: "den mest brugte matchammunition til konkurrencer i verden"??????????????????????
Så tror da fan... at dem Mogens (Midway) har lavet til mig, virker mere præcise!
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]



Jeg syntes at jeg fornemmer, at en ny genlader er ved at fødes [Big Grin][Wink][8D]

Mvh.
Lars/Great Dane
lars@reloadersnest.com

[Image: 1911%20action3.gif]
Great Dane

Svar
#15
Jeps - jeg har åbnet mig 2 cm!
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]
Svar
#16
Citat:quote:

Originally posted by ID

Jeps - jeg har åbnet mig 2 cm!
Med venlig hilsen


Amatuers practice till they get it right. Professionals practice till they can't get it wrong.
[Image: dfdr.jpg]


Så er det bare at begynde at presse[Wink]
mvh Lars

"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"
"Jeg har mange forskellige interesser, men de slutter alle på -jagt"

Forbundsmester 2020 i sporting, jagtfeltskydning og jagthorn!
Svar
#17
[quote]Originally posted by ID

Der kan tilsyneladende være temmelig store tolerancer på fabriksladet ammu. - selv hvis det er match-ammu.

Se det er lige netop de tolerancer, jeg godt kunne tænke mig og kende.
Nogen der har nogle tal på tolerancerne ?
Mvh. Rex / Guns & Powder
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)