Tråd vurdering:
  • 0 stemme(r) - 0 gennemsnitligt
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Har du (viden om) lyddæmpere til jagt i udlandet?
#1
Jeg har via Ombudsmanden modtaget nogle oplysninger fra Justitsministeriet (JM) og Rigspolitiet (RP) vedrørende sædvane for tilladelser til lyddæmpere til jagt i udlandet før politireformen i 2007.

Både JM og RP har valgt at lukke øjnene hårdt i, og oplyser at de ikke kender noget til sædvanen på dette område. De kunne selvfølgelig have spurgt på våbenkontorerne, eller måske lavet et udtræk fra våbenregistret ( hvis de har sådan et?), men det har de meget opportunt valgt ikke at gøre.

Kan nogen af Jer give mig sikre oplysninger om tilladelser til lyddæmpere, givet med begrundelsen " jagt i udlandet" ? Jeg vil gerne have oplysninger fra både før og efter 1. januar 2007.

fra en anden tråd ved jeg, at Silkeborg politi har givet en tilladelse i august 2009, og Fyns politi har givet en tilladelse efter klage til Rigspolitiet i 2007, men er der flere ?

Da oplysningerne skal kunne verificeres af politiet, vil jeg bede om, at det kun bliver sikre hits der kommer. Altså enten en tilladelse du selv har fået, eller en du har set. Du skal ikke give nogen personoplysninger, men bare angive politikreds samt måned og år for tilladelsen.

Jeg modtager gerne pm hvis du ikke vil skrive i det åbne forum.

Jeg anmoder ydmygt om, at dette ikke bliver en diskussionstråd for og imod lyddæmpere, de findes allerede i andre tråde.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#2
Håber du får mange henvendelser - det er i god sags tjeneste.. Jeg fik et afslag for en uge siden fra Politiet i Horsens..[xx(] Søgte om tilladelse til brug i Udlandet (Norge)..
Svar
#3
Tak for det ulrik, jeg tager den med.

Kan oplyse, at den allervigtigste oplysning har jeg modtaget. Nemlig at Justitsministeriet faktisk afgjorde en klagesag og bestemte at jagt i udlandet er et særligt tilfælde,hvor der gives tilladelse, før politireformen 1. januar 2007. Det er egentlig det de nu nægter at have gjort.

Jeg tror ikke, at JM med vilje har tilbageholdt disse oplysninger. De er bare som mange andre statslige instanser underlagt en stadig strøm af organisationsændringer, så den slags oplysninger går nemt tabt.

Men så er det jo godt man har våbenbrødre på nettet, så vi får dem trukket frem i lyset [Big Grin]

Det betyder bare, at der sandsynligvis skal en runde mere til hvor Ombudsmanden beder JM bekræfte de nye oplysninger, så det kommer til at tage endnu længere tid før vi har en afgørelse, men det må vi bare tage med.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#4
Fik afslag sidste år, kan ikke huske hvilken måned men har det på skrift et eller andet sted , det var Hillerød politi.

Superfly
223 REM - 308 WIN - 45/70
Svar
#5
Citat:quote:

Originally posted by LasseScout

Tak for det ulrik, jeg tager den med.

Det betyder bare, at der sandsynligvis skal en runde mere til hvor Ombudsmanden beder JM bekræfte de nye oplysninger, så det kommer til at tage endnu længere tid før vi har en afgørelse, men det må vi bare tage med.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.



Er der sket noget nyt i denne sag????
Svar
#6
Ja og nej. Jeg sendte de oplysninger, jeg fik ind fra forespørgslen, til ombudsmanden. Oplysningerne tydede meget kraftigt på, at allerede Justitsministeriet da de var klageinstans havde fastlagt den praksis, at der gives tilladelse til lyddæmpere til jagt i udlandet. De tydede også på, at det var denne praksis der i starten blev videreført af Rigspolitiet da de overtog klagemyndigheden i 2007, indtil RP besluttede at ændre praksis.

Disse oplysninger videresendte ombudsmanden til Justitsministeriet for at få en forklaring, og den venter vi så på nu. Jeg vil tro, at jeg som tidligere får JM´s bemærkninger i høring før ombudsmanden træffer en afgørelse, så det går langsomt men sikkert fremad.

I den paralelle sag hvor jeg har skrevet til Justitsministeriet og Miljøministeriet og anført, at det danske forbud mod lyddæmpere er i strid med Danmarks og EU´s arbejdsmiljøregler har jeg lige rykket JM og MM for svar. Den 18 juni er det nemlig et år siden, at Erhvervsministeriet v. arbejdstilsynet udtalte, at jeg har ret. Jeg blev ringet op af JM i tirsdags d. 15. juni. De oplyste, at sagen ikke er syltet (!), men de har haft meget personaleudskiftning og meget travlt.

Venlig hilsen Lasse,DTAP
...Buy the best and cry only once.
Hilsen Lasse

... Buy the best and cry once.
Svar
#7
Super indsats.. Meget prisværdigt. Jeg glæder mig til at høre fortsættelsen..
Svar
#8
Citat:quote:

Originally posted by Ulrik Hentzer

Super indsats.. Meget prisværdigt. Jeg glæder mig til at høre fortsættelsen..



Surt at det går så langsomt, men man kan vel ikke gøre så meget ud over at krydse fingre.. Øv!- at landet styres af sådanne skrankepaver..
Svar
#9
De er ulovlige i Canada!
Hogmeister
Hogmeister
Svar
#10
Citat:quote:

Originally posted by hogmeister

De er ulovlige i Canada!
Hogmeister



Ja fæhoveder findes også udenfor Danmarks grænser...
Svar
#11
Lasse, jeg tager sgu' min jægerhat af for dig i respekt! Tænk at have sådan en tålmodighed med de offentlige myndigheder. Det havde jeg alligevel ikke selv, til trods for at jeg også gerne vil have lyddæmper!

Men bare klø på! Jeg og alle de andre jægere/skytter venter på at høre om resultatet, så hold os gerne opdateret om hvilke resultater skrankepaverne når til! Og knæk & bræk med det hele!

Venlig hilsen Umimmak

Der hvor kun politiet har våben, dér har man også en politistat!

Citat: Claire Wolf
Man er vel fra et hjem med gevær ... .

Svar
#12
Hej Lasse,

Her i Finland er det tilladt at bruge lyddämpere - både på skydebanerne og på jagt.

Man ser faktisk en hel del lyddämpere på skydebanen, men noget färre på selve jagten.
Generelt er folk glade for at bruge dem dersom de - surprice - dämper lyden[Big Grin]

Der kräves ikke nogen speciel tilladelse for at benytte lyddämper så her kan de köbes i en hver jagt butik.

Mvh,
Tore
Svar
#13
Hej Lasse,
I Polen er lyddaempere forbudte at besidde og anvende paa alle vaaben der kraever tilladelse - dog maa lyddaemper godt anvendes pa luftvaaben.

beklager stavepladen, men jeg sidder netop nu i Polen ved en computer uden dansk tegnsaetning
Svar


Forum spring:


Brugere der kigge i denne tråd: 1 gæst(er)